Gå til innhold

Gåen dynamo?

Ranger emnet

Blast_off

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med bilen om dagen. skulle ut å kjøre, så startet opp og la i vei. Bilen gikk veldig urolig og nærmest humpet bortover. Skulle tro det var lite bensin på den, men tanken var halvfull. etter litt kjøring stoppet bilen. Prøvde å starte den igjen, men batteriet var helt dødt. Fikk tak på et batteri og noen startkabler. Koblet til dette og startet bilen. Det gikk helt fint intill jeg fjernet startkablene. Da stoppet bilen og var like død. Satt da inn et nytt batteri for å måle litt spenning. Når bilen ikke er igang ligger batteriet på ca 12,8 volt. Når jeg starter bilen synker spenningen til rundt 11,8 volt ( noe som virker mystisk for meg). Det normale er vel at spenningen skal stige et par volt når en starter og gasser på litt. Gasser jeg på litt skjer det heller ikke noe særlig. Spenningen ligger å vipper rundt 11,8 volt.

Noen som har et godt svar på dette, har selv kommet frem til at dette må være dynamoen men er jo ikke helt sikker. Er det noe jeg kan gjøre for å finne dette ut?

Takker for alle tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det nok noe som er galt med dynamoen ja. grunnen til at batteriet blir tomt er rett og slett fordi du kjører kun på batteriet.

inntil du får fikset det, kjør kun det du absolutt må, og kjør uten lys, vifter, musikk og andre ting som trekker strøm.

kan være så enkelt som at børstene er slitte i dynamoen, eller at diodene har brent over. ville skjekket dette først, da det som regel ikke er en veldig vanskelig reparasjon.

måler du spenning ut ifra dynamoen i det heletatt? hvis du ikke måler noe der, eller måler en helt annen spenning er det brudd i kabelen fra batteriet til dynamoen.

som regel går det vel også enda en liten + kabel inn til dynamoen, hva måler du på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig det bare er viftereimen som må starmmes litt? var ute å såg litt på den. Den er ikke like stram som på min andre bil. Det går ann å ta den opp og ned en del cm. Men vet ikke om dette har noe å si jeg? kommer av og til en liten hvine lyd fra reimen, men ikke under vanlig kjøring. Helst ved løsing i 1 giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider