Gå til innhold

hydraulisk clutch/m90 i 240?

Ranger emnet


maxis

Anbefalte innlegg

Den her du tenker på?

 

Kopplingen får man bygga om till hydraulisk då 240:ns vajerstyrda koppling är dragande medans M90:n är konstruerad för en tryckande kopplinganordning och då är det lämpligt med en hydraulisk sådan. Man får såklart börja med att ta bort den gamla vajern och kopplingspedalen.

Jag använde delar till hydrauliken från en högerstyrd 240 (som alla har hydraulisk koppling, liksom 260 och 240 GLT6 med manuell låda).

Själva hydrauliken är inga problem att koppla in, tänk bara på att det bör vara slang en bit närmast slavcylindern så att det kan röra lite på sig.

Täcklocket till huvudcylindern skruvas bort och huvudcylindern skruvas dit. Det finns lite olika modeller på huvudcylinder. En del delar bromsvätskebehållare med bromsservot och en del har en egen behållare, min är av den sistnämnda typen.

Kopparröret är ett 1/4" bromsrör, nipplarna har M12*1-gänga och jag lyxade till det lite och ersatte gummislangen med en ny fin stålomspunnen.

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her du tenker på?

 

Kopplingen får man bygga om till hydraulisk då 240:ns vajerstyrda koppling är dragande medans M90:n är konstruerad för en tryckande kopplinganordning och då är det lämpligt med en hydraulisk sådan. Man får såklart börja med att ta bort den gamla vajern och kopplingspedalen.

Jag använde delar till hydrauliken från en högerstyrd 240 (som alla har hydraulisk koppling, liksom 260 och 240 GLT6 med manuell låda).

Själva hydrauliken är inga problem att koppla in, tänk bara på att det bör vara slang en bit närmast slavcylindern så att det kan röra lite på sig.

Täcklocket till huvudcylindern skruvas bort och huvudcylindern skruvas dit. Det finns lite olika modeller på huvudcylinder. En del delar bromsvätskebehållare med bromsservot och en del har en egen behållare, min är av den sistnämnda typen.

Kopparröret är ett 1/4" bromsrör, nipplarna har M12*1-gänga och jag lyxade till det lite och ersatte gummislangen med en ny fin stålomspunnen.

 

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=45044

 

Har lest det der,men er ikke så altfor lett å oppdrive slike deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være vanskelig å finne en pumpe fra en annen bil, og tilpasse til vanlige bremsepedalen.

Har en E30 utenfor døra, skal sjekke hvordan det ser ut der i morgen.

 

Du sier noe der,en må vel flytte pedalen opp til det øverset festet samt forlenge den.og sveise på ei arm som treffer den på sylindern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øy, er en støvel som bor rett ved rudskogen som samler på skrot, han har komplett hydraulisk clutch fra en høyrestyrt 240 liggende... Hørtes i allefall ut som om at han sa det, er ikke mulig å forstå hva han sier. Men han hadde i allefall det sist jeg var der og henta noe søppel til 240n min..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsylinder fra 740 GLT f.eks, forleng pedalen (må flyttes lenger opp), kapp pinnen og snu den ned..

 

FTE som lager sylindrene, man må kjøpe røret og slangen originalt (fra en 260 f.eks.).

Var innom alle hydraulikksjapper i hele byen, men ingen hadde noen koblinger som var M12*1.. kosta 900 kr for slangen og 300 kr for røret, sylindrene skaffet Clutch & Brems på Heimdal.

 

Edit:

DSCN0375.JPG

 

DSCN0378.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt O.T...en kamerat har m90 i 240 og har tilpassa pedalen så den passet til original mastersylinder.

Men hvis det skal brukes hardere trykkplate typ 655 holder ikke originale slavesylinderen.

Tetningsringen på stempelet ryker pga det høye trykket.

Han bytta den tetningen 5-6 ganger før han gikk lei og byttet til hydraulisk utløserlager.

Da slipper man også utløserarmen og lageret trykker rett på trykkplata.

Lager fra f.eks neon passa sånn tålig rett på.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..

 

for å få m90 i bilen er det bare å bygge om girkassetraversen og en feste brakett fra kassa til traversen. så må man korte/forlenge mellomakslingen. intet stort problem.. men jeg ville brukt en m90 med kryss istede for hardy (der dreit jeg meg ut, men da må jeg bare lage ny aksling igjen i år :) )

 

for hydraulisk clutch er alt du trenger bare å bygge om pedalen, og en bremseveske ekspansjonstank til 940 (dvs med utgang til hydraulisk clutch). bortsett fra pedalen er detta plug and play.

 

 

ps. jeg fikk ikke det problemet med den tettningen. og den trykkplata. men så kjørte jeg bare en sommer!

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt O.T...en kamerat har m90 i 240 og har tilpassa pedalen så den passet til original mastersylinder.

Men hvis det skal brukes hardere trykkplate typ 655 holder ikke originale slavesylinderen.

Tetningsringen på stempelet ryker pga det høye trykket.

Han bytta den tetningen 5-6 ganger før han gikk lei og byttet til hydraulisk utløserlager.

Da slipper man også utløserarmen og lageret trykker rett på trykkplata.

Lager fra f.eks neon passa sånn tålig rett på.

 

skjønner,skal ikke ha m90 i bilen jeg så.Men tenkte de som hadde bygd om til det hadde tips ang clutchen.Blir vel noe bimmergreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsylinder fra 740 GLT f.eks, forleng pedalen (må flyttes lenger opp), kapp pinnen og snu den ned..

 

FTE som lager sylindrene, man må kjøpe røret og slangen originalt (fra en 260 f.eks.).

Var innom alle hydraulikksjapper i hele byen, men ingen hadde noen koblinger som var M12*1.. kosta 900 kr for slangen og 300 kr for røret, sylindrene skaffet Clutch & Brems på Heimdal.

 

 

 

 

 

 

HAR du noen flere bilder på den FTE pappesken (nr på den )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår