Gå til innhold

Hei igjenn.

Ranger emnet

***shaddiw***

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort litt arbeide for å finne meg

et passende begynner annlegg til en kommende e30.

Jeg har lagd et par tråder tidligere når det gjelder

bilstereo, de har kanskje ikke værdt helt

seriøse men denne er en del mer seriøs.

Jeg har værdt å sett hos http://www.autocustom.no der

jeh har blitt fornøyd med utvalget og merker og priser

de har. så jeg har kommet fram til dette oppstettet da:

Forsterker: Lil'Wonder LW4.580 Pris 2.995 Kr.

-SPECIFICATIONS:

Number of channels: 4

RMS power 4-ohm stereo: 4x80 watt

RMS power 2-ohm stereo: 4x160 watt

RMS power 4-ohm bridged: 2x320 watt

Dimension: 450 x 200 x 50mm

Komponent sett: Lil'Wonder LS.50C Pris: 1.595 Kr.

-SPECIFICATIONS:

RMS Power Range : 100 Watt

Frequency response: 35-20kHz

Impedance: 4 ohm

Crossover Slope: 18dB

Sensitivity: 92dB

Voice Coil Size: 1"

Mounting Depth: 61,5mm

Subwoofer: Picasso PCW-12 Pris: 1.495 Kr.

-SPESIFICATIONS:

RMS Power: 350 watt

Stainless Steel Stamped Basket

Low Resonance Woven Carbon Fiber Cone

Etter som dette er litt budsjett så er det ikke helt

sikkert at dette blir det "final" oppstettet. Ettersom

jeg vurderer en mindre forsterker. Jeg er etter en 4-kanals da

der 2 av utgangene blir bro-koblet til subben og de to andre til

komponent settet.

Men jeg vill komme tilbake om hvordan alt blir. Så jeg

håper at alle dere Guruer der ute har noe å si om dette

valget av soundstream og om noen har noen erfaringer.

For jeg er i alle fall litt imponert over disse

høytallerne.

Og ja, bil er ikke helt bestemt ennå.

Men satser på bmw e30.

Takker.

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som et meget fornuftig oppsett, som jeg vet vil spille veldig bra i forhold til prisen.

Lil Wonder serien og picasso bassene kommer på lager i mai..

Jeg har montert inn Lil Wonder og Picassobasser i flere kundebiler og alle har vært meget godt fornøyde.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg

håper at alle dere Guruer der ute har noe å si om dette

valget av soundstream og om noen har noen erfaringer.

For jeg er i alle fall litt imponert over disse

høytallerne.

Takker.

Vel, jeg synes du har gjort et fornuftig valg.

Med det anlegget er du sikret for en evt. utvidelse senere.

En gang i framtiden kan du oppgradere ved å kjøpe en monoblokk til bassen og kjøre 4-kanaleren til bi-amping av frontsettet.

Monterer du dette skikkelig sitter du igjen med en lyd som ikke ville gjort seg bort i en EMMA-konkuranse!:)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingene.

Ja som sakt er ikke ute etter et "donk donk" annlegg. Er på jakt etter ren sjær pen lyd. Med litt trøkk i selvsakt.

Jeg har tenkt over litt annet utstyr som skal komme i tillegg til dette utstyret, som for eksempel kondensator og selvsagt diverse kabler. Innenfor kabler så har jeg sett en del bruke EVUS kabler og koblings utstyr. Er dette et bra merke?

Bilvalg og kjøp av stereo kommer i løpet av sommeren. Skall med en viss sikkerhet jobbe hos bilradioservice i sommer, så får vell litt mer "grundig" gjennomgang av bilstereo da tenker jeg.

Takker igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder kabler så er det ikke såå mye forskjell, det går mer på design. Det billigste er å kjøpe et kabelsett som inneholder alt du trenger og evt en kondensator ved siden av, hvis du ønsker det. Et slikt kabelsett får du for rundt 1000,- Men har du planer om å oppgradere med en forsterker til senere så er det greit å legge opp litt tykkere strømkabler med en gang, så slipper du å bytte de ut nestegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tenkte å legge en tykk strømmkabel fra batteriet inn til bagasjen å evt. bare sette opp en fordeler blokk med en gang. Bare for å være på den sikkre sida!

Men viss det ikke spiller så stor rolle på merke av kabler så finner jeg nokka sikkert noe som er bra til slutt.

Men anbefalt størrelse på evt. kondensator på LW4.580. hva kan den verdien ligge på rundt. 1F eller 1.5F. kan ikke tenke meg jeg trenger større på den forsterkeren. Siden jeg kjører bare singel forsterker med det første!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål.

Som sakt så er dette en dobbelt spole subwoofer. Og det er 2*4ohm.

Viss jeg da kobler om slik at jeg har 2ohm, altså paralell koble spolene. Vil jeg da få 320wrms på en brokoblet utgang på LW4.580 da?

Og et til. Jeg har lest litt om kasser til Picasso PCW-12 og anbefalingene er lukket kasse. Men som jeg leser så spiller man ca en oktav høyere med bassrefleks, men at du spiller ikke så pent som med en lukket kasse.

Så jeg hadde en liten ide. men er på skolen så kan ikke legge opp noen prinsipp skisser om hvordan jeg tenke på kanshe å lage kassa. Altså ideen var å lage trykk-kammer.

Mvh.

Aleksander R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvalg og kjøp av stereo kommer i løpet av sommeren. Skall med en viss sikkerhet jobbe hos bilradioservice i sommer, så får vell litt mer "grundig" gjennomgang av bilstereo da tenker jeg.

Takker igjenn.

Beklager OT! Men skal begynne å jobbe til Kay alltså?:D Hehe..Har selv jobbet der som utplasseringselev. Gikk stort sett på rekonering av RF elementer der gitt..hehe!

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å trekke for mye generelle paraleller mellom lukkede og portede kasser. Lukkede kasser er lette å få til å spille bra, ettersom de ikke er så kritiske på nøyaktig kassevolum. Bassreflekskasser er derimot mer kritiske på dette, samt at avstemmingen av portfrekvensen skal stemme med resten (ikke minst det man vil oppnå). Dette er det mange som TROR de behersker bedre enn de egentlig gjør, og resultatet blir noe som spiller bæsj. Båndpasskasser er ENNÅ mer kompliserte å få til, noe som har gitt dem tilnavnet "en-tone-bass"-kasser (var det noen som sa Bose?) ;)

Alle kasseprinsippene kan spille like bra, egentlig. Resultatet avhenger bare av at man velger riktig kasseprinsipp ut fra hvilket element som skal i, og kompetansen til den som konstruerer den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT! Men skal begynne å jobbe til Kay alltså?:D Hehe..Har selv jobbet der som utplasseringselev. Gikk stort sett på rekonering av RF elementer der gitt..hehe!

Hehe.. har vært utplassert til Kai en stund. Skikkelig greij gjeng.

Jeg fikk for det meste gjøre alt egentlig. Reperasjon av spillere og selvsakt fjerne papp fra chassie på subber da. Men gjorde en del arbeide på de fleste spillerne som kom inn!

Var Kai like opptadt av MSN når du var der eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å trekke for mye generelle paraleller mellom lukkede og portede kasser. Lukkede kasser er lette å få til å spille bra, ettersom de ikke er så kritiske på nøyaktig kassevolum. Bassreflekskasser er derimot mer kritiske på dette, samt at avstemmingen av portfrekvensen skal stemme med resten (ikke minst det man vil oppnå). Dette er det mange som TROR de behersker bedre enn de egentlig gjør, og resultatet blir noe som spiller bæsj. Båndpasskasser er ENNÅ mer kompliserte å få til, noe som har gitt dem tilnavnet "en-tone-bass"-kasser (var det noen som sa Bose?) ;)

Alle kasseprinsippene kan spille like bra, egentlig. Resultatet avhenger bare av at man velger riktig kasseprinsipp ut fra hvilket element som skal i, og kompetansen til den som konstruerer den :)

Ja, jeg skjønner. For annbefalingene på det SS elementet der er lukket kasse. Så blir vel slik at jeg går for Lukket kasse da. Men skall sjekke litt mål her og der.

Men plassering i bagarjn da? Spiller det en stor rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avhengig av biltype. Det beste er om du setter av tid til å prøve deg litt frem. Snu kassa frem og tilbake, inn mot seteryggen, midt på gulvet, høyre og venstre side, osv.

Om du selv mener at du ikke hører noen forskjell uansett hvordan den står er det bare å plassere den der du synes den passer best, men sannsynligvis vil det være visse forskjeller.

EDIT: E30 har jeg ingen erfaringer med selv, men i og med at det er sedan vil du kanskje få problemer med å få bassen "inn i kupèen". Jeg antar at det finnes andre her på forumet som har gode tips å komme med for denne modellen. E30 er jo ikke akkurat noen sjelden bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avhengig av biltype. Det beste er om du setter av tid til å prøve deg litt frem. Snu kassa frem og tilbake, inn mot seteryggen, midt på gulvet, høyre og venstre side, osv.

Om du selv mener at du ikke hører noen forskjell uansett hvordan den står er det bare å plassere den der du synes den passer best, men sannsynligvis vil det være visse forskjeller.

EDIT: E30 har jeg ingen erfaringer med selv, men i og med at det er sedan vil du kanskje få problemer med å få bassen "inn i kupèen". Jeg antar at det finnes andre her på forumet som har gode tips å komme med for denne modellen. E30 er jo ikke akkurat noen sjelden bil ;)

Hehe. Ja takk for tipsene.

Ja jeg har et søskenbarn som har e30, han har en lukket kasse midtmontert i sin e30. Men et JBL 1600w element 12". Der er det bra lyd. Men skall sjekke med forskjellige kasse konfigurasjoner og posisjoner.

Mvh. Aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. har vært utplassert til Kai en stund. Skikkelig greij gjeng.

Jeg fikk for det meste gjøre alt egentlig. Reperasjon av spillere og selvsakt fjerne papp fra chassie på subber da. Men gjorde en del arbeide på de fleste spillerne som kom inn!

Var Kai like opptadt av MSN når du var der eller? :)

Var bare Kai som var der når jeg var der da. Trokke han brukte noe msn da jeg var der nei:p Satt på den pulten lengst inn i rommet jeg:D Virkelig trivelig mann. Jobba en del med cd-spillere jeg også, men gikk for det meste på rekonering. Var der bare 3 uker eller noe jeg! Satt å skrapa pappa fra elementene, og hørte på NRJ;) Hehe..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare Kai som var der når jeg var der da. Trokke han brukte noe msn da jeg var der nei:p Satt på den pulten lengst inn i rommet jeg:D Virkelig trivelig mann. Jobba en del med cd-spillere jeg også, men gikk for det meste på rekonering. Var der bare 3 uker eller noe jeg! Satt å skrapa pappa fra elementene, og hørte på NRJ;) Hehe..

Har en til annsatt der nå, Ali heter han. Begge er greie. Satt mitt i de 3 bådene jeg. Skikkelig trivelig og god arbeidsplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider