Gå til innhold

hva er ventiler?

Ranger emnet


Mehdi

Anbefalte innlegg

MTU motoren er en V16 diesel med greinrør for beste pulser til turboene, overliggende kammer, pumpedyseenheter og 6 ventiler per sylinder. Effekten var 3600 hk ved ca 1900 rpm, og tomgangen var 1000 rpm.

 

Større ventilareal har ofte en fordel ved høyere turtall, ved lavere blir gasshastigheten litt for lav.

 

Det var mange som var tidlig ute med 4 ventiler, f.eks Lancia. Men den som mest konsekvent har hatt doble doch er vel Alfa Romeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er Toyota sin variant av 5-ventils teknikk:

20vblackcombustsm.jpg

 

Som de forøvrig gikk bort fra på slutten av nittitallet. Hvorfor måste fåglarna veta, men de var vel ikke helt fornøyd med effektuttaket, spesielt ikke da folk benket bilene sine og ikke fant alle fjordingene.

 

Ellers sies det at tre innsugsventiler først kommer til sin rett når man tvangsmater motoren med luft. Slik jeg har skjønt det skaper fem ventiler fler problemer med f.eks turbulens(?) pga trangt om plassen i forbrenningskammeret. Med turbo eller presse har dette mindre å si. Motorene ble laget fra ca 1991 til ca 1999 og er 4. og 5.gen 4A-GE med kallenavnene silver top og black top. For ordens skyld er de oppgitt til 160ps(hk) og 165ps(hk). Eneste 170hk 4A motor er siste generasjon 4A-GZE med presse.

 

Jeg vil gjerne vite hvorfor Audi har fortsatt med sine og hvilke konklusjoner de har trukket av sine erfaringer. Noen?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår