Gå til innhold

Miniguide: Reparere 190 eksos... (MODEMKILLER!)


stand-jo

Anbefalte innlegg

Hei 190 folk! :) Har nettopp fiksa eksosanlegget bak på min 190E, tenkte kanskje at hele prosessen med bilder og tekst ville vært kjekk å ha her på 190forumet. :thumb

 

Kom gjerne med kommentarer eller spørsmål! :)

 

01eksosbukk.jpg

Sånn gjør man det når man bor på gård og trenger en løftebukk så man kommer seg under for å demontere eksos.

02eksosmekk.jpg

03eksosror.jpg

Her har mellom potta løsna fra røret som går mot katalysatoren (mot høyre på bildet). Dårlig sveising fra de som skifta eksos før ser det ut som.

05eksospotte.jpg

Her er delen som har løsnet. Som bildet viser så er potta bulka inn litt. Jeg kjørte sikkert på en stein i nabolaget her, mens potta fortsatt hang nede.

06eksoshull.jpg

På skjøten til bakpotta er det også antydning til sprekk, så denne skal også sveises.

 

Så har jeg forflyttet meg til verkstedet der jeg jobber. Kjekt sted å ha når man skal ha noe sveiset på kveldstid... :thumb hehe

 

07verktoy.jpg

08verktoy.jpg

Et pent utvalg av verktøy til arbeidet...

09hammerrust.jpg

Hamrer rundt de områdene som skal sveises for å få bort eventuell løsrust...

10hull.jpg

11brudd.jpg

12sliping.jpg

Sliper bort rust og skitt inn til blankt metall... Luftslipere er alltids en fordel. :thumb

13tettehull.jpg

Klipper en passende blekkplate til å dekke hullet. Legger plata over hullet. Holder fast plata og banker ut plata med en hammer slik at plata blir formet etter stedet der den skal legges. På bildet er platebiten ferdig og passer bra over hullet.

14platetilpasning.jpg

Her blir et platestykke banket ut til å passe rundt rørskjøten som skal forsterkes.

15boring.jpg

Borrer 8mm sveispunkt i platene som skal ligge over rørskjøten. Platen som skal ligge over hullet blir ikke boret opp, det er fordi at den platen har såpass god passform. Egentlig er det sikkert ikke nødvendig med sveisepunkt i disse platene i det hele tatt. Men jeg gjør det likevel. Platene er mye lettere å tilpasse og helsveise etter at de er punktet fast...

16migsetup.jpg

Innstillingen på sveiseapparatet for de som ønsker det...

17sveis.jpg

Her er rørskjøten ferdig sveiset. To platestykker ble her sveiset sammen til èn "sylinder" rundt skjøten. Platene ble først sveiset fast etter de borede hullene. Etter det ble platekantene banket ned med en hammer for å få platene tettere inn mot røret. Til slutt ble alt sømsveiset.

18tettsveis.jpg

Bruddet var det vanskeligste å sveise, siden det ikke var plass til en tilpasset blekkplate rundt. Så her var det bare å holde røret i riktig posisjon med en hånd, og punkte fast med den andre. Til slutt ble det sømsveiset rundt.

19ferdig.jpg

Da var eksosanlegget ferdig! Ca. 3 timer ble brukt. Kanskje ikke de peneste sveiselarvene i verden, men de er TETTE iallefall... :thumb Jeg testet sveisene ved å kjøre trykkluft gjennom eksosanlegget, og kjente rundt sveisene etter lekkasje. Helt tett!

 

Og nå er eksosanlegget tilbake under bilen der det hører hjemme. :thumb hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut det her ja..

 

Kjøpe eksos på biltema? Prøver visst å være morsom..

 

Bestefaren min kjøpte eksos til sin gamle toyota corolla på biltema. Etter 1 (ett) år var det modent for utskifting..

 

Tenker denne reperasjonen vil holde like lenge som ett eksosanlegg fra biltema.

 

 

Under er bilde av Eberspächer bakpotte på min 300TE etter 1 år og 30000km. Så sånn ut etter hel vinter uten vask. Vasket det forrige dagen og da var det like blankt som nytt. Prøv det med walker-skiten de selger på biltema.

DSC02878.JPG

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema har rett og slett mye dritt.

men de har noe bra å.:P

 

har man mulighet til å fikse eksos så er jo det bra da.

hvorfor bruke mange tusen på nytt da??

dette holder da en stund til det.

 

tidligere i tråden leste jeg noe om utbytting??

da er det jo lite vits å kjøpe nytt vist han skal ha det der i et par mnd??

Masse mb deler selges, ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under er bilde av Eberspächer bakpotte på min 300TE etter 1 år og 30000km. Så sånn ut etter hel vinter uten vask. Vasket det forrige dagen og da var det like blankt som nytt. Prøv det med walker-skiten de selger på biltema.

DSC02878.JPG

 

Hvor kjøpte du den potta? :)

 

Holder nok en stund til... :thumb Dette kommer nok til å bli sveiset neste gang også. Akkurat nå så skal mest mulig penger gå til stereo... :thumb hehe

 

Blir kanskje nytt komplett eksosanlegg neste år. Sportseksos ellerno... Noen som vet om det finnes "dual-eksos" til 190E? Doble bakpotter... en på hver side liksom. Hadde sikkert vært fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble potter = trillebårlook. :D

 

Er Eberspächer som er satt på min. Selges hos autotrio i oslo og autoteile i bergen. Galvanisert.

 

Kan jo ta en titt på ferrita rustfri eksos gjerne noe rimeligere enn andre merker, samt at man kan få tilpasset alt slik man selv vil ha det

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble potter = trillebårlook. :D

 

Er Eberspächer som er satt på min. Selges hos autotrio i oslo og autoteile i bergen. Galvanisert.

 

Kan jo ta en titt på ferrita rustfri eksos gjerne noe rimeligere enn andre merker, samt at man kan få tilpasset alt slik man selv vil ha det

 

Er fett med doble potter da. :thumb hehe. Blir en rå "trillbår" i så fall... :D hehe

 

Ferrita så lekkert ut. :thumb Men jeg skal nok skaffe sportseksos hvis jeg skal kjøpe nytt eksosanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår