Gå til innhold

Prosjekt Dump på TD

Ranger emnet


trebor87

Anbefalte innlegg

For dere som synes dette er harry.. ikke gidd å fyll denne tråden med drit!

For dere som synes dette høres tøft ut. les=)

 

Først litt fakta: En dumpventil må ha trykk på undersiden og vakum på toppen for at den skal åpne, men en turbodiesel har ikke vakum i innsug, så dette må skaffes på en annen måte.. Så her skal jeg vise hvordan jeg har løst dette problemet med en ventil som tar vakum fra vakumklokken

 

 

 

Det jeg da trengte var:

En stk Golf GTD

 

Bilforfra.jpg

 

Bilfrasiden.jpg

 

En stk Dump:

 

Dumpieske1.jpg

 

T-stykker:

Til å feste selve dumpen på slangen som går fra Turbo til innsug

 

T-stykke2.jpg

 

Til å få trykk:

 

Tstykkelite.jpg

 

En ventil som veksler mellom og sette trykk og vakum på dumpen:

 

Spoleogventilsammen.jpg

 

Spoleogventil.jpg

 

Og bryter og feste:

 

Bryterogfeste.jpg

 

 

Det som skjer er at når jeg slipper gassen, setter jeg strøm på en spole/ventil via en bryter på gassen

 

Brytermontert.jpg

 

Ventilmontert.jpg

 

Når Ventilen er koblet inn fører den vakum fra vakumklokken

 

Vakumfravakumpumpe.jpg

 

Inn på toppen av dumpen

 

DumpMontert.jpg

 

Når ventilen ikke får signal fra bryteren, fører den trykk inn på toppen av dumpen.. Noe som gjør det at den ikke åpner når turboen min lader.

 

Trykket tok jeg her:

 

Tillkoblingtrykk.jpg

 

 

For dere som datt av litt når så leder ventilen fra A Til R når den ikke er betjent og fra A til P når den er betjent

A går til dump

R går til trykk

P går til vakum

 

Oversiktsbilde:

 

Ferdig1.jpg

 

Vanskeligere var det ikke..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt anderledes lyd i forhold til bensin motorer. Man får dump lyd, men man får også dårligere effekt i motoren...

 

Mye råere med fri eksos på tdi:

Rusa på tomgang, 0.5bar trykk

Mens vi kjører, 1.5bar trykk

 

(Amr filer, altså opptak på mobil. Realplayer, quicktime og nokia media player virker)

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt anderledes lyd i forhold til bensin motorer. Man får dump lyd, men man får også dårligere effekt i motoren...

 

Mye råere med fri eksos på tdi:

Rusa på tomgang, 0.5bar trykk

Mens vi kjører, 1.5bar trykk

 

(Amr filer, altså opptak på mobil. Realplayer, quicktime og nokia media player virker)

Har ikke TDI så jeg får ikke den lyden der.. har selv åpent luftfilter og litt friere eksos.. skal ut å prøve å få tatt opp ett lyd opptak nå=)

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke TDI så jeg får ikke den lyden der.. har selv åpent luftfilter og litt friere eksos.. skal ut å prøve å få tatt opp ett lyd opptak nå=)

i = injection.. Men det er ikke det som gjør at lyden kommer. Lyden kommer ut av eksosen.. Kommer fra selve turboen. Har du turbo med variabel geometri? Eller er det wastegate på den?

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra bilder du har fått..(trebor87)

 

Dette må også prøves på min GTD også....

Har du tips på hvor man får kjøpt disse bryterne man trenger.?

 

Hvor mye ladetrykk kjører du på.?

- Hyundai H1 (2004)

- VW-Golf 2

* Fiat Uno (1992)

*E30 325IX (1988)

*Cheverolet S10 Pickup (1995)

*Suzuki Swift Gti 1.3 (1986)

*Mini Morris (1974)

*Opel Record 2.2i (1986)

*Volvo 142 (1972)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at bryter på revesjen passer bra som bryter.. ventiler vet jeg ikke helt.. var og plukket ned ett samlebånd jeg der jeg fant det jeg trengte.. Er en på http://www.golf2.dk som sier at en ventil med Vare nr. 028906283F passer..

Jeg kjører på orginalt trykk nå.. pga clutch som slurer og at jeg mangler slangeklemmer på det T stykket som dumpen er festet på :shake

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
blir litt anderledes lyd i forhold til bensin motorer. Man får dump lyd, men man får også dårligere effekt i motoren...

 

Mye råere med fri eksos på tdi:

Rusa på tomgang, 0.5bar trykk

Mens vi kjører, 1.5bar trykk

 

(Amr filer, altså opptak på mobil. Realplayer, quicktime og nokia media player virker)

 

Noe stemning for å få sånn lyd i min tdk? Hører den, men vil ha høyere lyd. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår