Gå til innhold

D.I.Y montering av justerbart senkesett?

Ranger emnet

eirwave

Anbefalte innlegg

Hei.

Om noen få dager får jeg mitt justerbare senkesett i posten. Da hadde det vert fint og hatt alt klart. Visst hvordan det skal monteres osv.

Vet at mange her på forumet har montert Supersport justerbart nylig.

Så er det noen her som kunne laget en D.I.Y guide med bilder og forklaring.

Hadde vert kjempefint :)

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ouff, må jo anstrenga meg når det e på engelsk..

venter på coilovers sjøl, mn noen erfaring rundt hva som pleier å bli gjort med gjengene slik at det blir mulig å juster når vinteren kommer. kan tenka meg at det gjerna e komt litt rust,smuss osv der etter enstund. smøre gjengene inn med noe form for fett,sånn at det ikke blir prob å justera de ??? noen erfaringer??

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å skrive noen avhandling, men her er to gode tips:

1) Kjøp deg nye styrelager (foran) først som sist. Dermed slipper du å montere det nye understellet med halvdårlige styrelager, som sikkert tar kvelden etter under ett år. I tillegg vil da originalfjærbeina da være komplette, slik at du kan bytte tilbake når vinteren kommer. Neste vår er du så rutinert at du bytter alle fire fjærbein på en time, inklusive kaffepause;).

2) Sjekk om boltene som fester fjærbeina bak til bakstillinga lar seg løsne. Hvis nei, er det bare å stikke til din lokale VW for å bestille seg nye bolter, muttere og skiver.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gode råd d. såg faktsik på bolten som fester fjørbenet bak, såg rimlig rusta ut så e nok lika gret å kjøpa nytt der. styrelager, er det det samma som Fjærbeinslager??

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-85 Volvo 740TIC Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sleng inn alt du.. bedre forklart her siden detta e te ein golf.

på bilde 8 brukes det en spesiell "dings".. e detta noe som fulgte med på v-maxx settet (er vel rettet mot han som har fått slikt sett) evt får eg kjøpt noe sånn på biltema ??

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-85 Volvo 740TIC Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert.. va jo ikj høydejusterbart detta men er nok helt likt fordi. kanskje vart et forslag å lagt te dei bildene på den "klistret" DIY tråden.

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-85 Volvo 740TIC Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert.. va jo ikj høydejusterbart detta men er nok helt likt fordi. kanskje vart et forslag å lagt te dei bildene på den "klistret" DIY tråden.

Styrelager og tårnlager er det samme, ja.

Når du får gewinden er det bare å skru løs toppmutteren (pass på at det ikke er spenn i fjæra! Skru justeringsmutterne helt ned. Dersom det ikke er tilstrekkelig setter du på fjærklemmer på hovedfjæra), sette på styrelageret og skru til toppmutteren. Dermed skal fjærbeinet være klart for å overta plassen til det originale. Når styrelageret titter opp gjennom hullet i fjærtårnet er det bare å tre på den lettere traktforma skiva øverst og sikre fjærbein og skive med den øverste toppmutteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrelager og tårnlager er det samme, ja.

Når du får gewinden er det bare å skru løs toppmutteren (pass på at det ikke er spenn i fjæra! Skru justeringsmutterne helt ned. Dersom det ikke er tilstrekkelig setter du på fjærklemmer på hovedfjæra), sette på styrelageret og skru til toppmutteren. Dermed skal fjærbeinet være klart for å overta plassen til det originale. Når styrelageret titter opp gjennom hullet i fjærtårnet er det bare å tre på den lettere traktforma skiva øverst og sikre fjærbein og skive med den øverste toppmutteren.

Hei.

Bare lurte på om dette er det styrelageret som jeg bør bytte før jeg hiver på den nye gewinden?

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=483953&CarRefID=2256

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare lurte på om dette er det styrelageret som jeg bør bytte før jeg hiver på den nye gewinden?

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=483953&CarRefID=2256

Stemmer. Kom på nå at du også trenger mutteren som holder dette på plass (dersom du har planer om å bevare originalfjærbeina komplette. Hvis nei, tar du bare mutteren fra disse).

På enkelte gewinder må du også bruke ei tykk mellomleggsskive under styrelageret, for å få nok klaring mellom gummien rundt lageret og øvre fjærskål på gewinden. Jeg husker i farta ikke om jeg måtte gjøre dette på Caddy 9KVF'en jeg hadde (samme løsning som på Golfen din). Men dette vil du se når du trer nedpå styrelageret på det nye fjærbeinet ditt. Dersom du ikke greier å rotere styrelageret fritt uten at gummien subber trenger du disse melomleggsskivene. Disse får du hos din lokale VW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider