Gå til innhold

Hjelp fjerne radiatorvifte E36

Ranger emnet


320

Anbefalte innlegg

Noen som har fjernet radiatorviften for godt på E36 (320 m50 i mitt tilfelle)? Har sett at dette er en populær endring i USA, men hadde vært greit å fått litt info fra noen her i landet.

 

1.png

 

Jeg har nå opplevd to ganger at vifteblad treffer belte som driver min ESS-kompressor hvor resultat har vært at de brukne bladene har gjort skade i motorrom (ødelagt radiator). Nå orker jeg ikke at dette skjer igjen så må finne på en modifikasjon.

 

Tenker da på å enten fjerne radiatorvifte for godt som de i USA (http://understeer.com/fanclutchmod.shtml) eller montere en elektrisk-vifte som jo i tilfelle må sitte i en beskyttende-ramme slik at den ikke kan komme borti kompressor-belte slik denne mekaniske gjør til stadighet.

 

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare på om motoren/vannpumpe tar skade om jeg bare fjerner viften og kjører uten fram til jeg finner fram til endelig løsning? Eller vil den overhete nesten umiddelbart? Slik det er nå må jeg ellers kjøpe ny vifte, fordi to blad er brukket og den vil da vibrere og forårsake mer skade. Er jo ikke så varmt ute ennå, og vil ikke kjøre i kø.

 

Her http://understeer.com/fanclutchmod.shtml refererer de kun til amerikanske delenr, noen som kan gi riktige delenr for M5

0 320i coupe for lyst å forsøke mod'en de foreslår der. Finner ikke "Red Line Water Wetter" i Norge, men er vel noe tilsvarende å få hos BMW/BilTema e.l. kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa tar ikke skade av det nei.

Har fjernet clutchvifta selv på min, og det funker bare greit.

Kjørte til og med på bane med bilen i fjor uten noe form for vifte, og tempen var helt fin.

Blei littegrann varmere når jeg kom inn i pit og stod på tomgang, men var aldri i nærheten av å koke.

Skal dog montere elvifte til denne sessongen, bare for å være sikker ;)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet termostat ja, men til en varmere enn hva som stod i originalt.

Husk å bytte kjølevann når du fjerner vifta. Samt at du spyler godt gjennom motor og radiator med vann (begge veier).

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår