jisb87 Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Har tenkt til å montere i neonlys i basskassa mi, men lurer på en ting.. Hvis jeg henter 12 v fra forsterkerspenningen, vil jeg få direktespenning hele tiden fra batteriet, noe som ikke er helt praktisk.. Noen gode tips? Eller har dere trekt en egen strømkabel til neonlyset m/ bryter på kabelen? På forhånd takk :D Siter VectraB96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Hvis du bruker Neon så bør du legge opp egen kabel med bryter eller koble på et relè på spillerens remotekabel og ta strøm derfra til lysene. Bruker du LED lys så kan du ta støm direkte fra spillerens remotekabel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 rèle er en genial sak.. f.eks la oss si det er 4 inn/uttak på rèlet, 1 får + signalet fra spiller(remote), og 1 jord, 1 for + fra batteriet elns, 1 ut til neonlys/forsterker/vifter whatever og når du da skrur på spilleren din så skrur rèlet seg "på" og sender dermed strøm inn til neonlys/forsterker/vifter o.l . som du da har koblet på :) Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jisb87 Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Ah, høres veldig bra ut :) Rele på Thorsov eller? Takker for svar!! ;) Siter VectraB96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 det har de sikkert hos thorsov ja :) Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Ah, høres veldig bra ut :) Rele på Thorsov eller? Takker for svar!! ;) Ja, kjøp deg et vanlig 87B relè, eller ekstralys relè som noen kaller det, koster vel rundt en 50-lapp:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jisb87 Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Takker =) Stikker på thorsvov imorgen jeg ;) Siter VectraB96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Bruker du LED lys så kan du ta støm direkte fra spillerens remotekabel. dette kommer jo helt an på det da. mange LED-rør som trekker mer enn remoten på spilleren klarer. å koble på et rele er det beste uansett hva du skal koble til, og deretter koble lys, forsterkere osv til releet så spilleren kun må drive releet. edit: du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emyr Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 dette kommer jo helt an på det da. mange LED-rør som trekker mer enn remoten på spilleren klarer. å koble på et rele er det beste uansett hva du skal koble til, og deretter koble lys, forsterkere osv til releet så spilleren kun må drive releet. edit: du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet. Hvordan hjelper en diode på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 en diode hjelper på den måten at når releet slår tilbake kortslutter dioder og tar seg av den høye toppen som releet danner og skåner derfor spilleren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder-Barn Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet. Dette kalles overspennings-vern.. noen releer har dette innebygget.. Mvh Tom Siter VW Golf 5 2.0TDI 2005mod. Jeep Cherokee 4.0 1993mod. Nissan 200SX 1.8T 1991mod. Yamaha YZF 600 1999mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emyr Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Ok.. Jeg trodde det måtte til en liten konsensator på det, men ok! Jeg har ikke greie på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 dette kommer jo helt an på det da. mange LED-rør som trekker mer enn remoten på spilleren klarer. Enig, men må vel være et j''vlig svært rør for å trekke såpass med A? Remotene på forsterkere skal jo ha så høy inngangsimpedanse som mulig, så det går så lite strøm i remotekabelen som mulig. LED-rør trekker ikke akkurat mye strøm. Målte mine Varad-rør til 0.03A. Min spiller har en grense på 0.3A på remoten.. Så, når jeg hadde påkoblet to forsterkere, samt et Varad 30cm dioderør, viste amperemeteret nesten ikke strømtrekk i det hele tatt. Så mykji strøm, det trækk det itj. Så lenge det er snakk om lite utstyr og litt gjennomtenkt oppkobling (tykkere remotekabel for å begrense spenningsfallet bakover så strømtrekket blir enda lavere), er det ikke farlig. Jeg gjør vanligvis heller det enn å bruke relé, selv om et relé kan være veldig praktisk om man skal bygge ut litt senere, så klart. Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk dratt et neonlys fra remoten på den gamle JVC-spilleren jeg hadde engang. Fungerte fint det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Acidica Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Kan du ikke koble neonlyset på lyset i bagasjerommet? Det slår seg jo på når luka åpnes... Siter Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet? Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det? Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
InZane2k Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Det er mange biler som har lys i bagasjerommet når men lukker opp bakluka. Vet ikke åssen bil du har, men hvis du har det, er det bare å koble den på det lyset =) Du trenger jo ikke å ha på lyset når ikke luka er åpen ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg