Gå til innhold

Neon i basskassa!

Ranger emnet

jisb87

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å montere i neonlys i basskassa mi, men lurer på en ting..

Hvis jeg henter 12 v fra forsterkerspenningen, vil jeg få direktespenning hele tiden fra batteriet, noe som ikke er helt praktisk..

Noen gode tips?

Eller har dere trekt en egen strømkabel til neonlyset m/ bryter på kabelen?

På forhånd takk :D

VectraB96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rèle er en genial sak.. f.eks la oss si det er 4 inn/uttak på rèlet, 1 får + signalet fra spiller(remote), og 1 jord, 1 for + fra batteriet elns, 1 ut til neonlys/forsterker/vifter whatever og når du da skrur på spilleren din så skrur rèlet seg "på" og sender dermed strøm inn til neonlys/forsterker/vifter o.l . som du da har koblet på :)

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du LED lys så kan du ta støm direkte fra spillerens remotekabel.

dette kommer jo helt an på det da. mange LED-rør som trekker mer enn remoten på spilleren klarer.

å koble på et rele er det beste uansett hva du skal koble til, og deretter koble lys, forsterkere osv til releet så spilleren kun må drive releet.

edit: du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer jo helt an på det da. mange LED-rør som trekker mer enn remoten på spilleren klarer.

å koble på et rele er det beste uansett hva du skal koble til, og deretter koble lys, forsterkere osv til releet så spilleren kun må drive releet.

edit: du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet.

Hvordan hjelper en diode på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør også koble på en diode på releet da releet sender ut en høy spenning i det man skrur av releet, noe som kan skade det utstyret som er tilkoblet.

Dette kalles overspennings-vern.. noen releer har dette innebygget..

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men må vel være et j''vlig svært rør for å trekke såpass med A?

Remotene på forsterkere skal jo ha så høy inngangsimpedanse som mulig, så det går så lite strøm i remotekabelen som mulig. LED-rør trekker ikke akkurat mye strøm. Målte mine Varad-rør til 0.03A. Min spiller har en grense på 0.3A på remoten..

Så, når jeg hadde påkoblet to forsterkere, samt et Varad 30cm dioderør, viste amperemeteret nesten ikke strømtrekk i det hele tatt.

Så mykji strøm, det trækk det itj. Så lenge det er snakk om lite utstyr og litt gjennomtenkt oppkobling (tykkere remotekabel for å begrense spenningsfallet bakover så strømtrekket blir enda lavere), er det ikke farlig. Jeg gjør vanligvis heller det enn å bruke relé, selv om et relé kan være veldig praktisk om man skal bygge ut litt senere, så klart.

Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk dratt et neonlys fra remoten på den gamle JVC-spilleren jeg hadde engang. Fungerte fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke koble neonlyset på lyset i bagasjerommet? Det slår seg jo på når luka åpnes...

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider