Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Jeg sliter med et lite dilemma. Her er saken: For noen dager siden gikk bilen min til helvette. Girkassen røyk. Bilen er en 87 Saab 9000 2.0i 16v som har gått 415 000. Bilen har mye utstyr, og er veldig god og kjøre. Kort sagt er jeg veldig glad i bilen min, veldig glad. Så etter litt leting så fant jeg en delebil, samme årsmodel som meg. 2500. Og det er mye deler jeg kan plukke fra den, men jeg kan ikke gjøre alt dette selv, så jeg må betale noe for å gjøre jobben, samt leie et sted å skru. Jeg har regnet på at det vil komme på 5-6000. Jeg betalte 10 000 for bilen, og har betalt årsavgift å alt det der. Samme fyren som selger delebilen, har og en Volvo 240 stående. Og jeg har veldig lyst på volvo pga at de har trekket på rette hjul, de er lette og skru på, og de har billige deler. Men den har jo ikke på langt nær så mye utstyr som Saaben min. Saaben har 4x el vinduer, el speil, servo, kjørekomputer, oppvarmede speil/seter/bakrute. Volvoen har ikke servo engang. Men han skal ha 1500 for volvoen. Og jeg har en kompis av meg som har 240 og har skrudd så mye 240 at han kunne demontert en i blinde. Han hadde alle delene som trengtes for å få bilen seende pen ut, og det lille som måtte til for å få den eu-godkjent. Så hva gjør jeg? Koster jeg på kosebilen 6-7000, eller kjøper jeg volvoen å bruker 3-4000? Jeg har lyst på volvo. Men det vil gjøre så veldig vondt å kvitte seg med Saaben.. Veldig vondt. Og jeg får jo ikke så mye penger for den.. Hvem vil kjøpe en bil som er gått 415k med defekt girkasse? Det skal også sies at penger er det LITE av her i gården, og jeg er veldig avhengig av bil. Aktiv råner + at den brukes i jobbsammenheng. Så, hva ville dere ha gjort? Jeg skal å se på bilene i morgen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liIIebror Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 kjøp begge bila.. skru saaben sammen og selg. kast vraket.. og bygg volvo hvis det er det du vil :) Siter Benekter du fakta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Jeg har så vidt råd til en av de... Uff.. Jeg vil ikke kvitte meg med saaben.. jeg er så glad i henne :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Ta av skiltene på saaben, kjøp volvoen og fiks opp volvoen så tar du det smått med saaben og fikser denne opp etterhvert! Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Det var jo en idee.. For jeg vil seriøst ikke kvitte meg med den.. Men slik som det er nå, har jeg rett å slett ikke penger til å fikse den opp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Kjører volvo 240 somregel jeg og, det er god bil og kjøre, den jeg kjører har heller ikke servo eller eletriske vinduer, er utrolig god og kjøre! Men er vel en plass du kan lagre saaben? Så tar du og finner en girkasse senere og fikser denne opp, og imens sliter du ut 240`en ! birthday Di bilene tåler maaasse juling! Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Jeg satt sammen et lite regnestykke.. Kanskje jeg ble litt klokere.. Hva mener dere? Hva faen skal jeg gjøre?! ------------------------------------------------------ SAABEN: Pluss: Konge og kjøre Masse utstyr Stor plass Ser fin ut Fint interiør Minus: Forhjulstrekk Høy Km-Stand Vanskelig og skru på ----------------------------------------------------- VOLVOEN: Pluss: Rwd Lett å skru på Har potensiale Minus: Ikke så god å kjøre Lite utstyr Liten plass Kjedelig interiør ---------------------------------------------------- Hva vil det koste å fikse saaben? Delebil - 2500 Leie av skruplass - 1500 Betaling av folk som skal skru - 1000-1500 Totalt: - 5000,- ----------------------------------------------------- Hva vil det koste å få volvoen på veien? Bilen - 1500 Reprasjoner - 1000? Eu-kontroll - 500 Omregging - 1400 Årsavgift - 2800 Totalt - 7200 ------------------------------------------------------- Ifølge dette så er det billigere og fikse saaben.. Men hvor skal jeg skaffe penger? Jeg har ikke 5000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Er ikke noe hokus pokus og skifte girkasse, nå har jeg aldri skrudd i saab så veit ikke hvordan det er i di bilene, hadde jeg ikke bodd så langt vekke skulle jeg vært med gratis! Har skrudd i mangen biler uten noen erfaring i det hele, og di bilene sviver den dag i dag, så ser ingen hensikt i og leie folk til og skifte girkasse. Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Noen i fra vesterålen som vil hjelpe en stakkars blakk lærling som har en kjæreste i koma? :D Neida.. Tid er penger.. Og dette vil ta tid.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sower Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Hva vil det koste å fikse saaben? Delebil - 2500 Leie av skruplass - 1500 <- du har nå plass utenfor huset? ;) tåler kulde gjør vi >=) Betaling av folk som skal skru - 1000-1500 Totalt: - 5000,- og om det er en mangellapp på volvoen som skal fikses, tror jeg det er etterkontroll du skalp på, og det koster vel 150,- + ;) Siter H-mjølk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboalfa Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Hei! Synes du skal bruke tid på saabina istedet for denne volvo´n. Du kan stryke utgiften for både leie av mekkeplass og mekkehjelp, for med en slik lidenskap for bilen sin og en Haynes bok, så skifter du girkassa selv med enkelt håndverktøy. Girkasseskift er hverken vanskelig eller spesielt tidkrevende, men du blir litt møkkete på nevene. Girkassa skifter du der bilen står, trenger ikke løftebukk eller liknende. Sett bilen på noen huggstabber og begynn å demonter. Hvorfor gå for volvoen? Regnestykket er jo mye dårligere, og det er i tillegg en mye tristere bil å kjøre. Livet er for kort til å kjøre triste biler (Slapp av 240 eiere....240 kan bli moro, men det koster!) Du taper i tillegg årsavgiften du allerede har betalt, og må betale på ny når du regger volvon... Tømme penger ut av vinduet. Du kan i tillegg selge unna deler fra delebilen slik at du faktisk går i pluss etter du har plukket av de delene du måtte ha behov for. Mitt tips til deg blir derfor; Kjøp Saaben!! Lykke til! Siter Alfa Romeo 75 1,8 turbo Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli Volvo 740GL herregårdsvogn Originaledition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-tanbe Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 når det gjeler årsavgifta kan du overføre den til volvoen trur jeg. bare å snakke med biltilsynet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Ut i fra regnestykket så hadde eg gått for Saaben, foretrekker en bil med ustyr mot en bil totalt uten ustyr, men med RWD.. Spar heller opp 5000 kr og kjøp en 240 til vinteren, en original 240 på sommeren er ikkje mye gøy ;) Det hjelper selvsagt på med lett slitte bakdekk, litt stivere fjæring og fukt på bakken, då er mye gjort faktisk, men likevel. Siden du syter over økonomien hadde eg ordnet Saaben, gjerne alliert meg med noen som kan skru (litt) og byttet girkassen sammen, så er du en erfaring rikere og! Så kjøper du Volvo seinere, selvfølgelig ;) Det koster å være kar.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Blir vel til at jeg begynner på saaben... Kjøper delebilen og bytter bare girkassen.. Hadde jo først planer om og bytte motor og, men det dropper vi. Første prioritet er og få bilen kjørbar igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 å bytte gearkasse på saab er noe dritt!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg