Gå til innhold

små problemer på nybygget volvomotor

Ranger emnet

Radial

Anbefalte innlegg

hey!

Har kommet over noen småfeil med den nye motoren min jeg trenger noen svar på :) La inn noe om dette på tråden min, men trenger raskere respons, så legger ut en her og ;)

Nytt på motoren; stempelringer, samtlige lagere, rotor, fordelerlokk, pluggger, pluggkabler og følere som oljetrykk, vanntemp etz. Ingen Dyre elektroniske komponenter er bytta.

Motoren er en B230FT fra 1993 Volvo 940, montert inn i en 1989 Volvo 740 med Orginale GL-Bensinpumper. Har LH 2.4 Sprut i bilen fra før av som er moddet for å få inn FT-motoren.

Motoren som satt i var en B230F, som fungerte helt utmerket.

1; Ladetrykk

Ladetrykket er merkelig, hvis jeg smeller på en haug med skiver så aktuatoren "bunner" på min Mitsubishi TD04H-13C turbo, lader turboen selvsagt masse,masse (opptil 1,5 bar) og fort på lave turtall. Men, tar jeg vekk skivene, så er turboen treeeig til å lade. Må feks opp imot 4000rpm før 1 bar nærmer seg, hvor den passerte 1 bar på 3000 før jeg tok vekk skivene.

Jeg misstenker at wastegate-aktuatoren er fucked, GIKturbo vil (selvsagt?) ha turboen på overhaling, men trenger å høre fra noen med erfaringer. Hvor får eventuelt jeg tak i frisk og fin aktuator som klarer 1,2 Bar til en alright penge?

Fusking:

Motoren fusker når den ikke har belastning, dvs når turbo ikke lader og motoren nærmer seg 0 punktet på trykkmåler'n. drar fint som bare det når trykket kommer, men fusker godt når ladetrykket ikke er der. Dårlig BTR? anbefalinger for BTR til en motor som skal ha maks 220gamp?

Har hørt rykter om at tomgangsregulatoren kan være dårlig og... noen som vet noe?

Takker for alle svar! :)

Lars

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider