Gå til innhold

Min B23A bare dør ut av og til.

Ranger emnet

Zemeckis

Anbefalte innlegg

Kjørte til en kompis på lørdagskvelden og jeg girte ned til andre for jeg var på vei inn i en lyskryss og da døde bare motoren. Prøvde å gasse med fikk det ikke til. Har hatt litt problemer med dette i de siste dagene pluss at motoren er litt treig startet. Skal skifte tenningsplugger etter hvert nå, er det noe mer jeg kan skifte som kan skape dette problemet?

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens, dårlige plugger, slitte pluggledninger, fukt i fordelerlokk..lite bensin på tanken? Håpe på at det er en av de enkle tinga der, hvis ikke kan det være at membran' i forgassern din er gått fyken eller at gassern begynner å ta kvelden. Bytte nål osv..hvis ikke så kan det jo kaaaanskje være EGR'n. En liten "boks" med etpar ledninger på som sitter på innsuget=)

Lykke til!:)

Fast, faster, to fast, DEAD!

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har jo litt kondens i enne lykta da:p Lite bensin kan det ikke være, hadde nesten fulltank da det skjedde/skjer. Nåla tror jeg ble skiftet for noen mnd siden, tror det var nåla. Hvordan kan jeg se om det er membran eller forgassern som begynner å ta kvelden? Får ta med rotor og pluggledninger i slengen også da. Blir dyrt for en fattig lærling det her ja:s:(

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujah..lærlinger har det ikke fett veit jeg! hehe. Begynner selv snart så, men for å se om det er membran' så skrur du av de 4 skruene på toppen av forgassern og løfter lokket opp

Viktig at du er forsiktig så ikke du mister noe, mener det er ei fjør der og litt div., men membran er jo den svarte "pakningssaken" nedi der, så kan du se om du ser noen sprekker i den. Viktig at du er forsiktig så du ikke lager noen sprekker selv og gjør vondt værre, fort gjort å vre uheldig. Men det fikser du!:)

Fast, faster, to fast, DEAD!

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er membranen din, Kenneth.. Min membran er fremdeles grisefin etter 330.000 km.. oouh, det minte meg på, må fylle på forgasser-olje.

Men jeg hadde problemer en gang, da var det regulatoren min som var sliten.. Ellers har jeg måtte bytte plugger, pluggledninger, rotor, stift, fordelerlokk og coil.. da gikk alt som smurt igjen :) Har en ekstra membran liggende og, i tilfelle.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennspole (coil) 713,- hos mekonomen, kan det være riktig da?:s

Hvordan fikk du alle de tingene så billig, Morten?:s

Fra mekonomen:

Tennspole (coil) 713,-

Fordelerlokk 110,-

Rotor 48,-

Stifter 48,-

Tennplugg(NGK) 43,- stk

Forgassermembran for Z-S / DVG forgasser 78,- (Har strømberg forgasser)

For ulike tennkabler:

Tennkabelsats med metallhetter 624,-

Tennkabelsats universal 268,-

Tennkabel coil 73,-

Tennkabel syl 1 63,-

Tennkabel syl 2 68

Tennkabel syl 3 68,-

Tennkabel syl 4 75,-

Hvilken tennkabler skal jeg ha?

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det første du gjør, er å ta ut sikringene dine, en etter en.

Du pusser over de som er irret og tar gjerne på "elektronikkspray", CRC, elns.

Monter tilbake i riktig holder.

Dårlig kontkakt på sikring kan mennelig få motoren til å daue!

Når du har gjort det, ville jeg sett på stiften din.

Stift er en relativt billig del (30-40kr) og det er en slitasjedel.

Du trenger 0.4mm åpning, mener jeg å huske... (Roter motoren til du har full åpning).

Det kan være det holder å justere åpningen på stiften du har!

Om det ikke hjelper, så ville jeg sett over ledningene til coilen, på fordeleren (jorden), gått over ledningene på batteriet, o.l.

Du kan også OHM'e coilen og tennpluggene.

Tviler på det er coilen din, med mindre den har sprekk.. Men det kan du OHM'e!

Regner med du har gått over vakuumslanger rundtom og at du ikke opplever "hard bremsepedal"; o.l. som er signal på vakuumlekkasje?

Det kan også være forgassermembran ja.. Forøvrig skal bilen gå "ok" uten forgasserolje, men på tomgang vil den slite litt.

ps. ps. bytter du noe, bytt samtidig kondensatoren!!

det er en utrlig billig og lett del å bytte, men den kan gjøre en tur utrolig dyr/kjip for deg når den ryker.. (ja, alle deler ryker før eller siden).

når kondensatoren ryker, vil du ikke få start i det hele tatt, pga. coilens spenningstopper vil slå tilbake og ødelegge jorden. (mener jeg å huske det var)

Lenke til kommentar
Del på andre sider