sveigamekkar Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Jeg har fjernet listene på min opel manta b 1,8. Noen plasser var de skrudd fast og andre plasser var de festet med noen hoder som jeg bare slipte ned. Problemet er der det var skrudd fast, fordi der etterlatte det seg ett hull. Hvordan skal jeg gå frem for å sveise igjen disse hullene. Jeg har en frykt for at metallet skal slå seg hvis jeg bare durer på med sveiseapparatet. Jeg vil helst høre svar fra de som kan dette og ikke fra noen som tror noe men som aldri har gjort noe lignende. her ser du bilde av listene Siter Det finnes to typer mennesker: De som har Opel Og de som vil ha Opel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW-HS Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 jeg har krølla nok tynnplater til å kunne si at durer du på, slår det seg... ta deg tid, å sveis lite i gangen Siter vw golf 1 1.1 -83 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigamekkar Skrevet April 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 jeg har krølla nok tynnplater til å kunne si at durer du på, slår det seg... ta deg tid, å sveis lite i gangen Ja burde jeg da eventuelt varme opp punket der jeg skal sveise med propanbrenner? Siter Det finnes to typer mennesker: De som har Opel Og de som vil ha Opel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo245 Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 det er bare og bruke lite strømm og litt mer mating + en en plate bit på baksiden så får du tetta de jeg gjorde det på min 242 og det funka fin fint :) Siter drive safe. drive volvo _-_volvo 245_-_b23 ft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigamekkar Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 det er bare og bruke lite strømm og litt mer mating + en en plate bit på baksiden så får du tetta de jeg gjorde det på min 242 og det funka fin fint :) tusen takk, skal prøve forslaget ditt. Siter Det finnes to typer mennesker: De som har Opel Og de som vil ha Opel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW-HS Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 må ikke bare bruke lite strøm å mer mating heller, må likdsom finne den gylne middelvei slik det ikke blir kald-sveis heller, er alltid greit å sveise litt på noen platebiter å stille inn apparatet sjikkelig. men så lenge du ikke brenner hull, går det greit så lenge du tar deg god tid. Siter vw golf 1 1.1 -83 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
garrasjen Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Slip selve metallet minst mulig, gjerne bruk 3M rolloc (plast slipebørste for luftverktøy som fjerner lakk uten å ta metallet). Hullene blir vanskelige å sveise hvis platene er tynnslipt. Sveis et til to punkt av gangen, og la punktet kjøle seg før du fortsetter. det beste er å ikke bruke plate bak, for der samler det seg ofte fukt- som igjen fører til rust. Start heller sveisen litt innpå platen og fyll igjen hullet med flere punkter(funker best på hull opptil ca 7mm, uten at det slår seg nevnverdig) Slip sveisene forsiktig til de er kant i kant med platen, lys gjerne fra baksiden med en sterk lykt hvis mulig slik at du ser om det er porer/hull i sveisen. Er det porer/ sveiser du et nytt punkt som tetter de og sliper ned på nytt. Sørg for å slipe kun på selve sveisepunktet, elelrs har platene en lei tendens til å bli veldig tynne.... Dremel med slipeskive burde funke hvis du ikke har bånsliper el.l på luft. Børst punktene enten for hånd eller med maskin innenfra hvis mulig, grunn med enten syregrunning eller spraygrunning (all grunning er bedre enn ingen...) Få bilen lakkert utvendig og behandle med tynnstoff(tectyl) Du bør ta tectylen til slutt da lakkernerne ikke liker søl der de skal jobbre ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90vectra Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Først må du fjerne lakken rundt og i hullet, snakker bare om 8-10 millimeter. Deretter punktsveise (finn gjerne frem et stålstykke på samme tykkelse for å stille inn strømmen riktig) og heller ta deg god tid, enn å bruke lite strømm og mye mating. Bruker du mye mating må du slipe ned en god del sveis som er bortkastet tid. På en så tynn plate hadde jeg stilt inn MIG apparatet mitt på 60 Ampère kansje. Men som sakt, prøv deg fram på ei plate før du går løs på bilen. Siter As usual with cars: Car owner: How fast can you make it go? Tuner: How much you wanna spend? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Viktig å finne den riktige balansen på strøm/mating ja.. Et annet tips jeg vil anbefale i tillegg til rensliping, pussing og slikt som må gjøres. Det er aluminium. Jeg brukte selv en tykk bit med aluminium på baksiden når jeg skulle sveise igjen noen småhull. Sveisen binder ikke til aluminiumen, aluminiumen gjør at varmen holder seg litt lenger, og den hindrer at du får "pinnsvin" på baksiden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.