Gå til innhold

bassrefleks rør til anlegget?

Ranger emnet


Lars Erik Johannesse

Anbefalte innlegg

En kompis sa til meg her om dagen at jeg burde putte inn bassrefleks rør for da ville jeg få en mye bedre bass og basseren ville komme til og slå bedre.

 

Noen som har synspunkter på det? Ville det kanskje hjelpe og snu basseren også for og få "større" rom til basserne?

 

bilde av basserene som blir drivd av dynabel sin monoblock BF4501

lefte600.jpg

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: det heter ikke "basserene". Du sier vel ikke "bilerene" eller "huserene?" ;)

 

2: hvor store kasser har du elementene i pr. idag? 6x9-tommerne har egne kasser, ikke sant?

6x9"erene står i egene separate rom. basserene står i hvert sitt rom på temmelig nøyaktig 20liter pr. rom

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snu dem så de står med magneten ut skal ikke ha noe å si nei. Man får litt mer volum i kassa, pluss at det jo ser ganske ok ut ;)

 

Lars Erik: Hør om Eltek har noen relativt eksakte mål på hvor mange liter luft bassene fortrenger. Om du er heldig trenger du ikke gjøre noe annet enn å snu elementene og sette i porter med riktige mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes portet kasse spiller "penere" selv, etter å ha testet begge deler. Kommer selvsagt ann på hva man skal spille, men synes portet låt mye bedre.

 

Og snu de ut skal vel egentlig ikke ha noe å si...

 

Det kommer jo også an på hvilke element som brukes og hvilken bil dette sitter i :) Noen elementer låter bedre i portet. Din individuelle oppfatning av hva som er bra teller og endel ;)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil aldri få nok volum i kassen bare ved å snu elementa. jeg ville nok ikke putta en slik sub i en kasse mindre enn 35~40L bassrefleks..pr.sub ja..

og 20L lukket vil jeg tro er litt for lite, og kan hjelpe litt å snu de og/eller putte noe demping i kassa.

ut i fra data så vil jeg tro at denne type sub funker bedre i bassrefleks enn i lukket.

hadde det vert felles kasse, kunna du prøvd å tatt vekk en sub, laget til en plate for å tette 12" hullet, med en 4" port på ca.35cm +/- ;)

bare for å prøve liksom...hehe...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på da fordi utregninga på volum av kasse er utifra vanlige mål på rommet og ikke minus magneten på DY9412. Den er jo egentlig temmelig stor så tar jo en del plass.... så derfor tenkte jeg at jeg ville oppnå mer med de også med og snu basserene....

 

Må vell prøve det da... vet ikke helt jeg åssen det vil se ut.....

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår