Gå til innhold

olje, temp. sensor til tbi 350 (tbi till forgasser)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tjena!

Som noen kanskje husker så holder jeg på med et motorbytte på pikkisen en

C1500 -90.

Fra tbi til forgasser (ja, ja, jeg vet alt om co2 biltilsynet o.l men insprutet kommer,men ikke NÅ).

 

Jeg har MINST tre problem.

 

1.

Kan jeg bruke oljetrykksensoren fra tbi motoren?

Den har tre ledninger, en orange som går direkte til + strøm, de to andre gikk til et rele som satt på torpedoveggen. Hvordan kobler jeg opp dette? Må jeg gå via releet?

 

2.

Kan jeg bruke temp. måleren.

Den har to ledninger gul og svart. De gikk før til datamaskin. Hvor skal de gå nå?

 

3.

Hvor i hele verden er strømkabelen til brenslepumpen. Tror den skal være svart og lysebrun...men hvor er den? Må jeg løfte hele lasteplanet for å finne ut av de ...:-(

 

Takker på forhand for all hjelp , svar og støtte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

1.

Den kan brukes ja, men bare en av de ledningene går til det releet. Den beige ledningen, i midten på pluggen, er til oljetrykksmåleren i dashbordet, bruk denne videre. :)

De to andre (orange med 12v og den andre) er strøm til bensinpumpa. Bensinpumpereleet er det som er koblet til der. Oljetrykksbryteren er koblet parallellt med bensinpumpereleet, og gjør at du kan kjøre uten at ECM styrer releet. Ulempen er at du må dra motoren rundt på starteren til du har oljetrykk, før pumpa går. Du får vel rigge til tenningsstrøm på releet istedenfor (som ECM gjorde før)

 

2.

Nei, denne er kun til ECM, og du kan bare glemme den! Den du skal se etter sitter på venstre topplokk, mellom tennpluggene for syl 1 og 3, med en enkelt grønn ledning - denne er til instrumentet i bilen.

 

3.

Dette ser du delvis i spørsmål 1 også, men jeg la ut noen skjema du kan titte på her (hint - bensinpumpereleet sitter under det plastdekselet på torpedoveggen, borte ved varmeapparatet)

 

Se på den nederste biten av denne:

http://www.v8power.net/christian/diverse/747ecm3.jpg

 

Og denne for hele rukla:

http://www.v8power.net/christian/diverse/1227747ck.gif

 

Nærmer seg start i bilen? :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

1.

Den kan brukes ja, men bare en av de ledningene går til det releet. Den beige ledningen, i midten på pluggen, er til oljetrykksmåleren i dashbordet, bruk denne videre. :)

De to andre (orange med 12v og den andre) er strøm til bensinpumpa. Bensinpumpereleet er det som er koblet til der. Oljetrykksbryteren er koblet parallellt med bensinpumpereleet, og gjør at du kan kjøre uten at ECM styrer releet. Ulempen er at du må dra motoren rundt på starteren til du har oljetrykk, før pumpa går. Du får vel rigge til tenningsstrøm på releet istedenfor (som ECM gjorde før)

 

2.

Nei, denne er kun til ECM, og du kan bare glemme den! Den du skal se etter sitter på venstre topplokk, mellom tennpluggene for syl 1 og 3, med en enkelt grønn ledning - denne er til instrumentet i bilen.

 

3.

Dette ser du delvis i spørsmål 1 også, men jeg la ut noen skjema du kan titte på her (hint - bensinpumpereleet sitter under det plastdekselet på torpedoveggen, borte ved varmeapparatet)

 

Se på den nederste biten av denne:

http://www.v8power.net/christian/diverse/747ecm3.jpg

 

Og denne for hele rukla:

http://www.v8power.net/christian/diverse/1227747ck.gif

 

Nærmer seg start i bilen? :)

 

Hvis han kobler opp besinpumpen i tanken og kobler den til forgasseren vil ikke han få et problem med bensintrykket?:shake

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk en en gang Chevy 350!!!!

 

Bilen nærmer seg start.....saaaakte men sikkert. Har vart mye i privatlivet som har distrahert :-(

 

Eller, som jeg såg på en rod for noen år siden:

"Jo mer jeg blir kjent med damer jo mer elsker jeg min bil"

 

Påsken var målet, men nå snakker vi mitt mai.

Har vart mye tull med bremseskiver, har fått feil type to ganger men nå er de riktige på vei. Må vente med motorinstalasjon til jeg har bilen på hjul.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville få det :-). helt riktig.

Men han har en brennsletrykksregulator (return type) som fikser dette.

Det var ikke meniga å snakke overhode på deg, det ble bare slik, ikke bra, skal aldri gjenta seg:shake

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp

en to boltet som har gått 220.000km, fra -90. komptestet hos sverre kahrs i fjor å har vell gått en 2000km efter det. Litt blårøk ved oppstart men ikke mye, mindre en vanlig (hva det nå er?).

Har også en ny tbi topp til den.

 

Tenkte meg en ca 6k. Kr for den

 

La faktisk in anonse i går om den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp

en to boltet som har gått 220.000km, fra -90. komptestet hos sverre kahrs i fjor å har vell gått en 2000km efter det. Litt blårøk ved oppstart men ikke mye, mindre en vanlig (hva det nå er?).

Har også en ny tbi topp til den.

 

Tenkte meg en ca 6k. Kr for den

 

La faktisk in anonse i går om den

Hva mener du med tbi topp?

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det skulle stå tbi insugsmanifold (edelbrok) summotracingnummer EDL-3704

 

http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?Ntt=intake+manifold&N=400065+115+4294822100&Ntk=KeywordSearch

Vi får se når det kommer litt fler penger inn på konto, har du ledningsettet til tbi også eller vil du spare det til senere bruk.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet først alle kablene slik at det skulle gå å sette tilbake tbi systemet, men et par ting måtte jeg klippe som rellet til bensin og oljetrykk sensorene.

 

TBI:systemet er helt utmerket hvis man ikke skal trimme, men selfølgelig har jeg brent alle broer......jeg setter jo tross alt inn en sprell ny motor som (senere) også får insprut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår