Gå til innhold

Nokre vennar rauk på ein smell ved kjøp av russebil! Hjelp?

Ranger emnet

olve

Anbefalte innlegg

De kan jo prøve å klage. De kan prøve seg med denne: kjøpsloven §19 bokstav b) og c) :

§19. Ting solgt «som den er».

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De kan jo prøve å klage. De kan prøve seg med denne: kjøpsloven §19 bokstav b) og c) :

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Det som er så dumt med dette er at DU må bevise at selger visste om dette før bilen ble kjøpt...

Kanskje om de tok med seg noen eldre, gjerne foreldre eller noe opp til denne fyren så kanskje han ville gjort noe med det, men jeg tviler siden han har vært så "flink" å skrive restaurerings-objekt på kontrakten og unnlatt å skrive at den var eu-godkjent i kontrakten...

Hva gav de for bilen? Om jeg ikke overså det i tråden...

Hvis det skulle være aktuelt med en ny russebuss, så fikk jeg tilbud om en i dag med anlegg... Formidler gjerne kontakt om det er aktuelt, var noen fjorårs russ fra Østfold som ringte meg...

Var også en Caravelle...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på kjøpskontrakten tror jeg at han som solgte bilen kunne krysse av på noe ting....

feks:

1. bilen solgt som den er

2. bilen er sjekket av kjøper før kjøpet

3. restaureringsobj.

og dette er noe de får en kopi av, og om de er krysset av og signert av kjøperne er de ganske ..... ille ute.. =D

og de skulle ha spurt om å fått sett eu godkj. eller en evnt. mangellapp før kjøpet.. *doh!*

hvor mye betalte de for bilen forresten? om de betalte ca. 3000,- så er det forståelig, men 13000,- for et fixeobjekt er for drøy...

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Angrefrist har du ved postordresalg o.l.

Du har ikke angrerett om du handler i en butikk. Mange butikker er dog greie hvis du "angrer" og vil levere tilbake, men da er det en forutsetning at varen ikke er åpnet og brukt.

Ved kjøp mellom private er det GARANTERT ingen angrerett. Fatter ikke at så mange tror det... Tenk hvilke tilstander det ville gitt; selge bilen til noen, som så kjører gris med den i 13 dager, og den 14. dagen får du den tilbake etter at de har sagt de "angrer"....

vist varen ikke tilsier at bilen ikke er i den stand selgeren sa den var i så har man angrerett jo.. jeg brukte jo det på den siste bilen jeg kjøpte.. mange tror det for det er sånn loven tilsier i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som sier at en muntlig avtale gjelder like mye som en skriftlig da? Hvis det stemmer, har de noen vitner på at han sa at den var velholdt osv?

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist varen ikke tilsier at bilen ikke er i den stand selgeren sa den var i så har man angrerett jo.. jeg brukte jo det på den siste bilen jeg kjøpte.. mange tror det for det er sånn loven tilsier i norge..

Blir feil å kalle det angrerett. I ditt tilfelle forelå det en "mangel" i kjøpslovens forstand:

§18. Opplysning om egenskaper eller bruk.

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Eller

Enten var selgeren i ditt tilfelle en ærlig sjel som gikk med på å heve kjøpet frivillig.

Hvis du kjørte sak på dette så var det nok en av de nevnte paragrafer som hjalp deg. Men noen "angrerett" har du garantert ikke etter kjøpsloven. Heller ikke etter forbrukerkjøpsloven har du angrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heving er vanskelig å få til, men siden selger skrøt såpass så kan dere få krevet at han dekker reparasjoner til bilen er i foreskrevet stand som han sa pr telefon. Husk å ta med annonse hvis det står mer der om hvordan bilen skulle være. Snakk med forbrukerrådet. de kan gi dere gode tips på hva dere skal gjøre.

Ja nei. den 14 dagers fristen er det så mange som tror på at det er helt utrolig. Også mange som tror de har 30 dager bare pga at Elkjip har det.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke selger har klart å ungå alt som heter ansvar for den bilen ved å skrive at bilen var et rep.objekt i kontrakten. Dette er den eneste måten selgeren ikke har noe ansvar for bilen etter den er betalt og kontrakt signert. Mange som trur at ved å skrive : kjøpes som den står i kontrakten at de er fri for ansvar, men det har ikke noe å si for seinere ansvar for bilen. Eneste som sikrer null ansvar er å skrive at bilen selges som et rep.objekt.

Siden selgeren var oppegåendes nok til å skrive dette i kontrakten spørs det om du/dere har noen sak i det hele tatt.

Pirelli P-slots til salgs 15" høyglanspolerte. Send pm

Vw Golf Mk3 cab

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88161

Vw Golf Mk2 GTI = solgthttp://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel på mange måter vært fint om man tok en prøvetur også. Man bør alltid sjekke om en bil faktisk er eugodkjent før man leverer over penger, dette kan man gjøre på nett. Har ikke adressen her da jeg er på jobb.

Uansett; som andre har sagt har man ikke angrefrist på et bilkjøp, enda mindre mellom 2 privatpersoner. Det er noe helt annet å få et kjøp hevet pga. dårligere stand enn først anntatt.

Et fornuftig løsningsforslag her må være at kjøpet heves om selger har avertert med at bil var i god stand og eu godkjent og dette ikke er tilfellet eller at selger tilbakebetaler deler av kjøpesum for å dekke dette.

Lovparagrafene sitert tidligere i tråden om at objektet er i vesentlig dårligere stand er greie her pluss at selger har gitt feil informasjon om objektet (eugodkjenningen).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det har så mye å si at forrige eier har sagt at bilen er eu-godkj. og at den er i bra stand så lenge de har undertegnet en kjøpskontrakt på at bilen kjøpes som et rep.objekt. Da har ikke eier noe ansvar for å rette evnt feil på bilen, så lenge det ikke står noe i kontrakten om at bilen skal være eu-godkj. så har du/dere ikke noen sak mot selger.

Om selger velger å være en real kar og fikse manglene til tross for at han ikke må det er en annen sak. Men jeg vil ikke regne med det.

Vw Golf Mk3 cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lovmessig er det kanskje greit nok men jeg hadde tatt med meg noen venner og dratt opp til selger jeg. Det blir litt drøyt :P.

Ja går jo an å prøve å få noe ut av han, men lov messig stiller de ikke sterkt. Er enig i at det er drøyt, og det virket som sleger veit hva han må gjøre for å skrive fra seg alt ansvar og. Som sagt ovenfor så ville de som kanskje ikke har så peil skrivi at bilen selges som den står og da har selger fortsatt ansvar for evnt ikke opplyste mangler. Har en følelse av at det er mange russ som har blitt lurt når det gjelder kjøp av russebil.

Vw Golf Mk3 cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider