jeg ruller Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Har en volvo gjør det selv bok, men den er på svensk og litt dårligforklart. sjønner ikke helt det med at man først skal stremme til med momentnøkkel 15nm og så skyve lagre mot skruen så skal men stremme til 27 nm slik at lager går på plass, å deretter skrutilbake skruen 1/4 så stremme med fingrene. HJELP. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeg ruller Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Jeg skal gjøre det samme selv på fredag eller lørdag, så hvis ingen har gitt svar til da, kan jo jeg evt. komme med en kommentar på hvordan det skal gjøres. Forstod ikke helt forklaringen jeg heller. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Står korrekt forklart i første post.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Ja, vet det står rett, er jo sitert fra boka! ;) Men han forstod ikke helt hva de mente. :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Du skal stramme til lageret så hardt at det kommer i bunn, så løstne opp igjen og deretter dra det inntil med FINGRENE! Dette er et konisk lager som ikke kan dras hard innpå, derfor skal fingerkraft brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Ok, godt nok svar det. Trenger vel strengt talt ikke noe momentnøkkel, så lenge man vet hvor lite 15NM egentlig er! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Det er to koniske rullelager, og dem bør optimalt sett være litt forspente for beste levetid. Men på grunn av varmeutvidingen i navet når du bremser så blir forspenningen for høy, hvis den er optimal før bremsing. Derfor skal det være litt klaring til og ta opp temperatursvigninger. Grunnen til at du skal trekke til med moment først, er at du skal være sikker på at lagrene står helt sammen før du løser opp mutteren og drar til for hånd. Det er meget viktig og rotere navet/hjulet under tiltrekking, for og unngå skade på dem. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Dra til du kjenner det "stopper", løstne opp og dra til med kun fingrene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeg ruller Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Får jeg kjøpt hjullager på bil xtra eller må jeg bestille fra bcb ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Volvo har i hvertfall, jag hadde kjøpt der! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 eller mekonomen! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 Husk å rotere lageret når du drat til ihvertfall... Ellers så vil det ganske sikkert ikke gå i bunn... Jeg drar bare til med ca 5 kg og (50 nm) og så løser det opp igjen for å så bare sette muttern inntil også sette inn splinten... den skal "dras" til med 1nm (0.1kg) dette er ingenting! Hehe Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg