Gå til innhold

skifting av hjullager framme:

Ranger emnet


jeg ruller

Anbefalte innlegg

Det er to koniske rullelager, og dem bør optimalt sett være litt forspente for beste levetid. Men på grunn av varmeutvidingen i navet når du bremser så blir forspenningen for høy, hvis den er optimal før bremsing. Derfor skal det være litt klaring til og ta opp temperatursvigninger. Grunnen til at du skal trekke til med moment først, er at du skal være sikker på at lagrene står helt sammen før du løser opp mutteren og drar til for hånd. Det er meget viktig og rotere navet/hjulet under tiltrekking, for og unngå skade på dem.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å rotere lageret når du drat til ihvertfall... Ellers så vil det ganske sikkert ikke gå i bunn...

Jeg drar bare til med ca 5 kg og (50 nm) og så løser det opp igjen for å så bare sette muttern inntil også sette inn splinten... den skal "dras" til med 1nm (0.1kg) dette er ingenting! Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår