Gå til innhold

Priser på bilstereo

Ranger emnet

Glidlås

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke bare handle kvalitet? Og i større kvanta? Da FÅR man bedre priser. Hvorfor? Fordi selger liker en kunde som kjøper kvalitet (dyre varer) og kunden kjøper når han får en "god" pris (bedre enn veil.) fordi han da har fått gode produkter til redusert pris. Og hvem vil ikke det?

Mitt personlige eksempel:

Jeg skulle ha en forsterker. Stikker ned til min lokale bilstereosjappe, hvorav jeg er et kjent tryne (ref: tidligere i tråden her..). Jeg spør hva forsterkeren koster, og etter litt fingring med kalkisen så kommer de opp med beløpet 14.000.

Uaktuelt, sa jeg. Jeg kjøper alt av utstyr her, og alt jeg kjøper er kvalitetsutstyr (les: dyrt**). Selgeren ringte til importøren og ba om en nice-price, siden jeg er en god kunde, som handler kvalitet (les: dyrt**). Og hva fikk jeg? En pris på 9.000,-

Da er det klart at jeg som kunde var fornøyd!!?

Jeg har desverre ikke kjennskap til innprisen på denne forsterkeren, men 5.000 i avslag er jeg fornøyd med!

** Dyrt (Fremdeles ut i fra eksempelet mitt over)

Hvis man kan få en forsterker som "egentlig" koster 4.999,- for 3.999,- har man fått TUSEN kroner i avslag. Forhandler tjener fremdeles penger.

Hvis man kan få en forsterker som "egentlig" koster 14.000 for 9.000,- har man fått FEM TUSEN kroner i avslag. Det er FEM GANGER SÅ MYE, og man har ikke betalt tre ganger så mye en gang!! Altså har man fått et bedre avslag enn ved å gå til innkjøp av en billigere vare, med en heeeeelt annen kvalitet. Forhandleren tjener FREMDELES penger...(!)

Dyrere utstyr, bedre kvalitet, mye bedre priser, mye mer for penga!!

Handle hos norske forhandlere som man føler seg komfortable med, så har man alltid et sted man kan få komme tilbake til å be om hjelp eller råd senere. Og ikke minst få rabat igjen på nye varer, fordi man er en god kunde.

Virker som om folk helt har glemt hva dette med butikk egentlig handler om. Folk er bare vant til Elkjøp & De, som har dårlige varer til billige priser. (Obs, ikke alt, ikke kveruler!)

Mvh

Thomas

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg!

Likte dette best:

Dyrere utstyr, bedre kvalitet, mye bedre priser, mye mer for penga!!

Handle hos norske forhandlere som man føler seg komfortable med, så har man alltid et sted man kan få komme tilbake til å be om hjelp eller råd senere. Og ikke minst få rabat igjen på nye varer, fordi man er en god kunde.

Virker som om folk helt har glemt hva dette med butikk egentlig handler om. Folk er bare vant til Elkjøp & De, som har dårlige varer til billige priser. (Obs, ikke alt, ikke kveruler!)

Mvh

Thomas

Legger til at SERVICE er en stor del av en handel.

Hvem vil vel ha en kunde som "alltid" maser om rabatt?

Maser kunden etter rabatt så blir (iallefall jeg) ganske lei vedkommende og sjangsen for at kunden da må løpe en annen plass å handle stiger betraktelig.

Den som ikke ber om rabatt får som regel en grei pris innimellom som oppveier for de "tapte" kronene i rabatt.

Når kunden får en faktura fra oss og ser at beløpet ikke stemmer med "det som var avtalt" så er det ALLTID positivt!

Det skal igjen sies at det er som regel små marginer i denne bransjen hva fortjeneste angår, men litt er det mulig å fire på prisen til gode kunder.

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden, men gjort er gjort (sa elgen og ble rein):bok

Mvh

Pål (som serverer boller til sine kunder for at de skal komme tilbake)happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Norge er som følger, vi har kommet i en bilstereoboom, folk har blitt veldig interessert i bilstereo de siste årene og salgene har tatt seg opp, MEN i tillegg til det så har det også kommet mange nye bilstereoforhandlere. Og siden det er kommet så mange forhandlere så blir det mindre salg på hver forhandler, som igjen betyr at hver forhandler må ha litt penger igjen for å leve. Nordmenn handler endel utstyr ja, men ikke nødvendigvis nok til at forhandleren kan leve greit av det. Derfor ligger prisene ofte på veil, og kanskje litt i underkant, så har du alle de hobbyforhandlerene , inkl meg selv (som avvikler nå) som ikke har noe behov for å leve av det og kan derfor gi greie priser og tjene litt.. (Dette skader de forhandlerene som prøver å leve av dette)

Slik jeg selv ser det nå er det for mange om beinet, og blir fort dyrere å drive firmaet enn hva man tjener på det.

Importøren skal jo også klare å levere til mange forhandlere, og derfor er det ikke lett å være importør på hobbybasis og samtidig levere en bra service.

Så derfor må jo også han ha litt igjen å leve for.

Og på toppen av alle disse pengene har vi mva, på lagervare har vi skatt. Så i Norge er det ingen lukerativ business å drive med bilstereo.

Men vi får jo håpe at Importørene kan få presset priser fra produsentene, og at dette igjen kommer forhandlere og kunder til gode.

Til de av dere som betaler veil priser, TAKK! dere holder faktisk ett firma i gang.

Til dere som får rabatter, vær glad at dere faktisk får det :) Støtt om din forhandler, send flere kunder, alt i alt blir det en positiv sirkel som bare slår tilbake på deg selv med bedre priser.

De beste "prisene" får du uansett hos hobbyforhandlere, fordi de ikke trenger å tjene penger, og fordi de gjerne driver firmaet av ren entusiasme og gjerne vil dele hobbyen sin med noen og kommer i tillegg med gode råd til montering og andre relaterte ting.

Men det er kanskje bare meg som tenker sånn?

Firmaer jeg ser på som drives med entusiasme:

Norsk Elektroakustikk (morel.no) (Importør)

AutoCustom (Earthquake, Fusion, Soundstream ++) (Importør)

Auto Design (autod) (Bare en jævel til å bygge bilstereo :D )

Musical Transparency (Mr. SQ)

Engen Audio (Sounstream Arosa)(Gale syke mann)

AS BoomCar (RF, Kicker, Pioneer)

Noen nevnt, og sikkert mange glemt :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om JVC fra Canada er bare SPRØYT.Hadde en telefon samtale

med Pioneer Norge angående kjøp fra utlandet.Garantien dekker IKKE ved kjøp fra utlandet.Jeg tror heller ikke at JVC Norge dekker garantien.Pioneer Norge

har solgt MAAAAAAAAAAANGE spillere her i NORGE.

Take the blue pill or thake the red pill.Its up to you......................:afro

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg missforstår deg!!! Vær så snill!

Du mener ikke at du SELV sitter å lytter på f.eks Eton bånd-diskant, klør deg litt i skjegget du ikke har, vurderer en pris å sammen ligner den med annet element som skal ha samme spesifikk!?:hvaskjera

Skjønner ikke helt hva du vil her. Er da ikke så vanskelig å forstå hva jeg mener. Selvsagt ser jeg på hva konkurrerende produkter koster når jeg prissetter. Dette er kun for å ha en viss referanse opp i mot annet på merkedet i rundt samme prisklasse. Man ønsker jo selvsagt å være konkurransedyktig. I forhold til noen merker blir prisen serdeles bra, i forhold til andre kanskje lik. Konkurrerende produkter angir selvsagt ikke prisen, men jeg er opptatt av å ligge godt ann i forhold til annet med tilsvarende ytelser. Ellers kan jeg si at vi har i utganspunktet fastsatte kalkyler vi jobber med, men dette kan i visse sammenhenger justeres noe. Hovedpoenget er at både vi og våre forhandlere må ha grunnlag for å leve, men det betyr ikke at vi bevilger enorme kalkyler. Det er kostnadskrevende å drive forettning i Norge, og ser man i forhold til lønnsnivå, ligger vi svært godt ann.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lat (sier det med en gang) og har prøvd å få flere "venner" av meg til å handle for meg ifra US (jeg setter over penger til dem og dem kjøper ETTER at penga er inne) men dem tørr ikke pga at dem VET at dem ikke kan garantere at en vare som koster f.eks 2600kr ikke blir over 3000kr..

Slik usikkerhet gjør at jeg egentlig ikke vil handle selv derifra.

Prisene er latterlig lave der jeg vet men hvorfor tørr ingen å handle for meg med mine penger ?

Hva er det du vil ha derfra, da?

Kan sikkert handle for deg, om du sender meg en liste med hva du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om JVC fra Canada er bare SPRØYT.Hadde en telefon samtale

med Pioneer Norge angående kjøp fra utlandet.Garantien dekker IKKE ved kjøp fra utlandet.Jeg tror heller ikke at JVC Norge dekker garantien.Pioneer Norge

har solgt MAAAAAAAAAAANGE spillere her i NORGE.

Take the blue pill or thake the red pill.Its up to you......................:afro

Tror faktisk JVC har worldwide garanti.. Jeg kjøpte cd spiller i Sverige på ferien og fikk vite at jeg kunne levere den til service på alle JVC forhandlere jeg kom over.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser man i forhold til lønnsnivå, ligger vi svært godt ann

For det første, så er "an" med én "n". :D Hehe, neida.

Men jeg lurte på, hva begrunner du dette utsagnet med?

Er det basert på hva det koster for en halvliter cola vs. en spesifikk høyttaler i Norge og USA, er det basert på at en komponent koster tilnærmet samme prosentandel av gjennomsnittslønna i Norge som andre land, eller hva skjer liksom? :)

Er klar over at det ikke er mye høyere priser i Norge enn i f.eks. Sverige og Danmark, men er likevel av den oppfatning at det er dyrere enn det KUNNE ha vært, mest fordi de aller fleste betaler det forhandlerne tar for ting. Tilgang og etterspørsel, osv.

Zetec, når du takker de som betaler veiledende priser, må jeg si du virker passe sløv ;) Greit å ha medfølelse for de som har eget firma i landet, og jeg VET at det er sykt dyrt og mye arbeid å være selvstendig næringsdrivende i Norge, men ærlig talt... Du VET ting koster for mye, og du innrømte det ved å fortelle at du selger varer til en mer fornuftig ting enn dine konkurrenter. Jeg mener ikke å disse deg, det er heller en takk til deg for at du gjør det bedre for forbrukerne - for du viser at det er mulig å drive butikk OG være forbruker i Norge! Vi vil ha de veiledende prisene ned, og heller mindre tilbud! Hvertfall er det mitt ønske... Fortsett sånn! :)

Hadde bare dine konkurrenter fulgt prisene dine (prøvd å konkurrere litt i det minste), hadde det ikke vært behov for å handle fra utlandet.

Jeg må få understreke at jeg ikke handler i utlandet for å spare et par hundrelapper, for det er jo selvsagt ingen vits i det. Jeg har imidlertid kikket litt rundt, brukt litt tid på å finne ut hva jeg vil ha, og kjøpt det fra det stedet hvor jeg fikk det billigst. På en del av stereoen jeg har liggende hjemme nå, og som så klart skal i bilen, har jeg betalt 6000,- for. Dette koster 11000,- veil. i Norge. Det er ca. 5000,- spart på å kjøpe det jeg har kjøpt fra USA, i tillegg til at jeg har fått produkter som ikke er til salgs i landet - jeg slipper å møte andre med samme stereo som meg, og jeg har fått noe som antagelig ville kostet ekkelt mye om det skulle vært til salgs her i landet (etter å dømme fra prisene i Sverige, som mange liker å sammenlikne oss med...). Har IKKE jukset med momsen, bare så det er klart!!!

Jeg har forresten ikke kjøpt hele stereoen fra USA, har litt fra Norge også. Dette dro opp prisen litt, slik at jeg ikke har spart 40% på totalsummen, dessverre. :)

Da jeg ikke er avhengig av å ha en forhandler å spørre om alt mulig, ser jeg hvertfall ingen grunn til å betale dobbel pris for den servicen... Derfor har jeg ingen problemer med å betale halv pris mot fraværende kundeservice - selv om kundeservicen i USA er utrolig god, bare så det er sagt ;) De har et litt annet syn på personlig kundeservice der borte, men det er jo et par forhandlere/importører her på forumet også som ikke er helt borte! :)

At det finnes kunder som gjør motsatt av meg, og betaler mer for servicen, ser jeg ikke noe galt i, og jeg syns det er fint for begge - at forhandleren overlever, og at kunden får hjelpen den trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få understreke at jeg ikke handler i utlandet for å spare et par hundrelapper, for det er jo selvsagt ingen vits i det. Jeg har imidlertid kikket litt rundt, brukt litt tid på å finne ut hva jeg vil ha, og kjøpt det fra det stedet hvor jeg fikk det billigst.

Men du handler Sopps makaroni og Herbal Essences hos lokale kjøpmannen for, tja 50-60 tusen i året?

Og så vidt meg bekjent er mannen som "gjør Norge billigere" er relativt formuende mann.

Altså stikk motsatt av de bilstereo-importørene jeg kjenner.

(som bare snylter røyk når jeg kommer på besøk!fatality )

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec, når du takker de som betaler veiledende priser, må jeg si du virker passe sløv ;) Greit å ha medfølelse for de som har eget firma i landet, og jeg VET at det er sykt dyrt og mye arbeid å være selvstendig næringsdrivende i Norge, men ærlig talt... Du VET ting koster for mye, og du innrømte det ved å fortelle at du selger varer til en mer fornuftig ting enn dine konkurrenter. Jeg mener ikke å disse deg, det er heller en takk til deg for at du gjør det bedre for forbrukerne - for du viser at det er mulig å drive butikk OG være forbruker i Norge! Vi vil ha de veiledende prisene ned, og heller mindre tilbud! Hvertfall er det mitt ønske... Fortsett sånn! :)

Hadde bare dine konkurrenter fulgt prisene dine (prøvd å konkurrere litt i det minste), hadde det ikke vært behov for å handle fra utlandet.

Som jeg også skrev, jeg trenger ikke leve av det, jeg har en fulltidsjobb å gå til hver dag hvor jeg ikke selger bilstereo.

Skulle jeg ha levd av å selge bilstereo hadde jeg hatt to valg, KJØPE MYE og være griseheldig med at man faktisk klarer å selge dritmye sånn at man tjener noe penger, eller jeg kunne sette opp prisen til ett nivå hvor det gjør det levelig.

Jeg gjør det jeg gjør for at bilstereo skal være tilgjengelig for flest mulig folk, og det er det sikker andre her som gjør også :)

Men nå blir det snart slutt på at jeg gjør som jeg gjør fordi det er så lite igjen i den store sammenhengen at det egentlig ikke er verdt å bruke hele fritiden på det.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at prisene blir høye når du bestiller noe fra butikk i Norge.. Nå skal vi huske på; Fabrikken skal ha penger, Grosisten skal ha penger, selgeren skal ha penger. Og når vi kommer til Norge igjen så er det frakt på alle varene som tar kriminelt stor plass og der har vi ENDA ett ledd som skal gjøre penger på shipping`a.. Toll og avgifter kommer også i tilllegg.. Og til slutt så kommer sluttbrukeren.

Synes dere det er rart at du får det billigere i utlandet der toll og avgifter er lik null, og kortere shipping for å få varene til forhandler.

For å få oversikt over alle ledd som skal gjøre penger på handelen:

Fabrikken

Frakt til grosist

Grosist

Shipping til Norge

Toll og avgifter for å få det inn til landet

Forhandler

Er det rart? Nei.. Og si at de kjøper inn en vare til 1500 kroner når frakt, toll og avgifter er trekt ifra.. Selges til veil pris, 2000,- 500 kroner fortjeneste er ikke det værste jeg har vært borti.

synes dere virkelig 25% fortjeneste er sykt mye? Jeg er ikke gammel selv, men jeg vet om mange som ofte har opptil (og over) 40% fortjeneste på varene som de selv monterer og selger. Men i og for seg at det er litt mer forskrifter ang de varene og det ikke selges all around så blir det litt værre med "konkurranse" ang de varene.

Et elektriker-firma har ofte GODE prosenter på varene de monterer. Men hva kan du gjøre? Kjøpe inn varene selv og si at de skal montere det? Nei, nei. De har med det de skal montere selv, og du er pent nødt til å betale for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lat (sier det med en gang) og har prøvd å få flere "venner" av meg til å handle for meg ifra US (jeg setter over penger til dem og dem kjøper ETTER at penga er inne) men dem tørr ikke pga at dem VET at dem ikke kan garantere at en vare som koster f.eks 2600kr ikke blir over 3000kr..

Slik usikkerhet gjør at jeg egentlig ikke vil handle selv derifra.

Prisene er latterlig lave der jeg vet men hvorfor tørr ingen å handle for meg med mine penger ?

Det her var bare DUMT sagt ! Så du prøvde bare å "lure" meg da jeg skulle kjøpe spiller til deg? Er det det du mener? hehaho... Ler av deg.

Jeg bestilte fra usa for 1.5år siden eller no... en komplett stereo...

Betalte ca halvparten\litt under, av det jeg måtte betale i norge. Å det var ink frakt og moms. Om du ikke er DUM så klarer du å regne ut moms og frakt prisen får du jo ifra den du kjøper ifra. Så akkurat vanskelig er det ikke. Mange som selger fra usa som gjør så du bare betaler noen hundrelapper for "moms", fordi dem har firmaer (feks : ups eller hva dem heter, dem som leverer på døra) Å da slipper du unda moms om du betaler UPS sin "frakt" på din vare.

Men alle må få gjøre som dem vil. Men har hørt med flere her inne, og spurt dem om tilbud. Har variert på MANGE 100lapper på feks : forsterker. 1500kr var det vel.

Men forstår godt begge sider av denne saken.

Så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider