Gå til innhold

Trimkam på audi coupe gt(85mod)?

Ranger emnet


Heff_88

Anbefalte innlegg

Quattro73 har snakket en del om noe som heter Veloxkam. Ligger en del fakta om den i en annen tråd på audi 90 delen. Står i tråden om "min audi 90 quattro 2.3 20v" eller noe sånt.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73 har snakket en del om noe som heter Veloxkam. Ligger en del fakta om den i en annen tråd på audi 90 delen. Står i tråden om "min audi 90 quattro 2.3 20v" eller noe sånt.

 

ok,jeg leste posten hans på kjøp og salg om trimkammer til 10v motorer,var da jeg bli nysgjerrig på ossen dette blir effektmesig og om du må kompansere med div andre trimdeler ved montering av dette.

- 80 quattro 5e

 

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,jeg leste posten hans på kjøp og salg om trimkammer til 10v motorer,var da jeg bli nysgjerrig på ossen dette blir effektmesig og om du må kompansere med div andre trimdeler ved montering av dette.

 

Heisann.

 

Om du f.eks. har en KV-motor passer kammen rett oppi uten andre modifiseringer :) På nyere 10v (2.3 liter) med kamdrev likt 16v (52 tenner), må drevet skiftes til et justerbart. Dette fordi originaldrevet ikke passer på kammen.

Har kun kam med 272 graders durasjon, mister ikke bunndrag, men får en del mer toppeffekt. Jeg har samme kam i min 2.3E AAR-motor. Bremset 127 hk før montering og 152 hk etter. Katalysatoren var fjernet under begge målingene!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Om du f.eks. har en KV-motor passer kammen rett oppi uten andre modifiseringer :) På nyere 10v (2.3 liter) med kamdrev likt 16v (52 tenner), må drevet skiftes til et justerbart. Dette fordi originaldrevet ikke passer på kammen.

Har kun kam med 272 graders durasjon, mister ikke bunndrag, men får en del mer toppeffekt. Jeg har samme kam i min 2.3E AAR-motor. Bremset 127 hk før montering og 152 hk etter. Katalysatoren var fjernet under begge målingene!

 

 

ok,takker.regner med at det er en 2.2e i den,forrige eier bytta motor,så må bare dobbel sjekke med han om at det er samme type motor som sitter i..

kunne du ha forklart meg litt nærmere om dette med durasjon? ganske ny på dette med trimkammer.

- 80 quattro 5e

 

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,takker.regner med at det er en 2.2e i den,forrige eier bytta motor,så må bare dobbel sjekke med han om at det er samme type motor som sitter i..

kunne du ha forklart meg litt nærmere om dette med durasjon? ganske ny på dette med trimkammer.

Det beste du kan gjøre er å finne motorkoden, den står på blokka foran fordeleren. Eks. *KV 514 852*

 

Durasjonen er oppgitt i grader og forteller hvor lenge ventilen(e) holdes åpne (i veivgrader). En original motor vil fungere best med durasjon mellom 266 og 272 grader, man vil da få lite eller intet tap på lavere turtall. Jo høyere durasjon, jo mer toppeffekt, og desto lenger opp i registeret flytter man effekten og jo slappere blir motoren på lavt turtall.

Høyere løft er med på å øke momentet på lavt turtall, og nevnte kam har et løft på 11,4 mm. Det maksimale man kan ha uten å skifte ventilfjørene, er 11,5 mm.

Lobeseparasjonen på kammen er på 112 grader. En bil med injection vil med denne kammen ha normal jevn tomgang. En kam med f.eks. 108 grader i lobesep. vil ha vanskelig for å gå rent på tomgang med inj., men passer derimot ypperlig på en motor med større forgassere.

 

Håper dette var forståelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er å finne motorkoden, den står på blokka foran fordeleren. Eks. *KV 514 852*

 

Durasjonen er oppgitt i grader og forteller hvor lenge ventilen(e) holdes åpne (i veivgrader). En original motor vil fungere best med durasjon mellom 266 og 272 grader, man vil da få lite eller intet tap på lavere turtall. Jo høyere durasjon, jo mer toppeffekt, og desto lenger opp i registeret flytter man effekten og jo slappere blir motoren på lavt turtall.

Høyere løft er med på å øke momentet på lavt turtall, og nevnte kam har et løft på 11,4 mm. Det maksimale man kan ha uten å skifte ventilfjørene, er 11,5 mm.

Lobeseparasjonen på kammen er på 112 grader. En bil med injection vil med denne kammen ha normal jevn tomgang. En kam med f.eks. 108 grader i lobesep. vil ha vanskelig for å gå rent på tomgang med inj., men passer derimot ypperlig på en motor med større forgassere.

 

Håper dette var forståelig.

 

Jepp,skjønte det nå tror jeg.takker for hjelpen.skal finne ut av motorkoden,så kan jeg eventuelt komme tilbake til deg vis du hadde noen kammer til salgs?

- 80 quattro 5e

 

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du trimkam til meg da? coupe gt 2.0 10v 86mod

hva er evt pris på disse? effektøkning? :)

 

Ja, samme kam (272 grader) passer rett i din motor, dette såfremt diameteren på fremre opplagring er 32 mm og du har hydrauliske ventilløftere. Kammen er beregnet for drev med løs sporkile, dette er normalt på originaldrev på 80-talls motorer. Prisen er 2990.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Spørsmål angående Trimkam: Hva er egentlig bakdelen? Høyere bensinforbruk, mindre dreiemoment? Går ut ifra at det er en grunn til at det ikke står i orginalt? :)

En trimkam gir høyere dreiemoment, om motsatt hadde vært tilfelle ville effekten ha gått ned!

Bensinforbruket går også noe ned, den volumetriske effekten stiger.

Den eneste bakdelen kan være høyere CO ved mye overlapp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår