Gå til innhold

** Forsikrings-tråden **

Ranger emnet

cj2002

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg svarer ut i fra et generelt grunnlag (kjenner heller ikke detaljer i IF's forsikringsoppbygning)

Det nok ikke skje noen ting med forsikringspremien din på bursdagen din.

En forsikringspremie er satt for å gjelde fra hovedforfall til hovedforfall (ett år)

dersom ikke endringer gjøres i perioden. Bonus justeres automatisk opp dersom du har kjørt skadefritt ved neste hovedforfall.

På den annen side er det rabatter som kan slå inn senere.

Feks i Gjensidige gis det 7% rabatt dersom "alle brukere av bilen har hatt førerkort i minst 7 år". Tror IF praktiserer en rabatt for "alle førere over 25 år", men det vil i praksis bety det samme.

Det er noe som heter "ungdommstillegg" som unge førere må betalt fordi de utgjør en statistisk høyere risiko enn andre bilførere!

Gjensidige er det eneste selskapet som TILBAKEBETALER dette ungdommstillgget dersom man kjører skadefritt.

I Gjensidige må man betale ungdommstilegg i 5 år eller maks til man er 25 år.

Vet ikke hvordan dette er i IF.

hvor mye utgjør ungdomstillegget? har dere en fast kalkyle på det?

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så hvis jeg til sommeren kjøper meg ny bil å forsikrer denne på pappa.. med meg som medeier. vil vi da få 50% på denne.. å hvis den blir innblandet i en ulykke/uhell vil bonustapet kun gå utover meg og den bilen? altså faren min mister ingen bonus på sin egen bil?

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvis jeg til sommeren kjøper meg ny bil å forsikrer denne på pappa.. med meg som medeier. vil vi da få 50% på denne.. å hvis den blir innblandet i en ulykke/uhell vil bonustapet kun gå utover meg og den bilen? altså faren min mister ingen bonus på sin egen bil?

Altså, du kan godt stå som medeier, men din far må stå som hovedforsikringstaker. Om han har mer enn 50 % bonus på sin bil, får dere det på denne bilen også. Du tjener ingenting på å ha bilen stående på din far, med andre ord han tjener bonus, ikke du.

Kjøp deg en haug av en bil, en du tør og kan kjøre kun ansvar på, da sparer du deg bonus og ikke minst 1000 lapper i løpet av få år.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan godt stå som medeier, men din far må stå som hovedforsikringstaker. Om han har mer enn 50 % bonus på sin bil, får dere det på denne bilen også. Du tjener ingenting på å ha bilen stående på din far, med andre ord han tjener bonus, ikke du.

Kjøp deg en haug av en bil, en du tør og kan kjøre kun ansvar på, da sparer du deg bonus og ikke minst 1000 lapper i løpet av få år.

pappa har sikkeret 70 ell no.. bonus.. men hørt at ny bil starter på 50... men vil han da tape bonus på sin egen om jeg kresjer den andre?

vil ha såpass ny bil. er lei å kjøre gammal hau

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalkunde i Gjensidige. (Innbo, død, ulykke og bilforsikring). Og jeg har noen spørsmål angående pris.

Jeg hadde en 84 Toyota Camry for litt siden, den betalte jeg 7100 i året på. Ansvarsforsikring, og rabatt pga totalkunde tingen. Den bilen hadde en 1,8 liters motor og jeg nekter å tro at den var særlig sikker i kollisjon. Den hadde gått 330 000 ca, husker ikke helt. Hadde 12 000 i årlig kjørelengde.

Så gikk jeg til innkjøp av en Saab 9000 2.0i 16v, bilen har 136 hester og har gått 415 000 ca. Men når jeg skulle forsikre den, så skulle Gjensidige ha 8200 i året, med 8000 km i kjørelengde! Alle rabatter er tatt med.

Saaben er må jo være mye sikrere i kollisjon, og den har jo ikke så mye gamp at det gjør noe. (20 av de hestene ligger i dvale :P). Uansett, hvorfor ble det så mye dyrere? Jeg er til opplysning 18 år.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av cosworth87

hvis han forsikrer en bil for meg på seg. å får en startbonus på 50%? på denne bilen jeg bruker. å jeg skulle bulke den. vil han da tape bonus på den andre bilen. ell bare på denne?

MEN - " forsikre en bil for meg på seg " ?

Det er jo absolutt ikke lov.

1) Hovedbruker av bilen skal forsikre bilen.

2) Du kan risikere å ikke få hjelp i en erstatningssak fordi du har forledet selskapet til å tro at det er faren din som kjører bilen.

Han utgjør en helt "annen risiko" enn deg.

3) Du lurer også deg selv. Du får jo aldri spart opp bonus selv.

Når det er gått noen år og du skal forsikre en enda dyrere bil - må du på et tidspunkt begynne med 20% startbonus. Det kommer du ikke utenom.

Det eneste du gjør er å utsette problemet - som med tiden blir større!!! :shake

Hilsen cj

c¨,)

'01 Audi A4 1,9 TDI PumpeDyse avant

x '89 VW Golf MKII Lesjøfors senking

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

-= forsikringstråden på forumet =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av cosworth87

hvis han forsikrer en bil for meg på seg. å får en startbonus på 50%? på denne bilen jeg bruker. å jeg skulle bulke den. vil han da tape bonus på den andre bilen. ell bare på denne?

MEN - " forsikre en bil for meg på seg " ?

Det er jo absolutt ikke lov.

1) Hovedbruker av bilen skal forsikre bilen.

2) Du kan risikere å ikke få hjelp i en erstatningssak fordi du har forledet selskapet til å tro at det er faren din som kjører bilen.

Han utgjør en helt "annen risiko" enn deg.

3) Du lurer også deg selv. Du får jo aldri spart opp bonus selv.

Når det er gått noen år og du skal forsikre en enda dyrere bil - må du på et tidspunkt begynne med 20% startbonus. Det kommer du ikke utenom.

Det eneste du gjør er å utsette problemet - som med tiden blir større!!! :shake

er dte ikke lov å vere deleier? liksom hans bonus å meg som sjåfør. ell altså sjåfør under 23 år..

planer om å kjøpe ei billig skranglekasse i tilleg som vinterbil å lekebil. så bonus skal jeg spare

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalkunde i Gjensidige. (Innbo, død, ulykke og bilforsikring). Og jeg har noen spørsmål angående pris.

Jeg hadde en 84 Toyota Camry for litt siden, den betalte jeg 7100 i året på. Ansvarsforsikring, og rabatt pga totalkunde tingen. Den bilen hadde en 1,8 liters motor og jeg nekter å tro at den var særlig sikker i kollisjon. Den hadde gått 330 000 ca, husker ikke helt. Hadde 12 000 i årlig kjørelengde.

Så gikk jeg til innkjøp av en Saab 9000 2.0i 16v, bilen har 136 hester og har gått 415 000 ca. Men når jeg skulle forsikre den, så skulle Gjensidige ha 8200 i året, med 8000 km i kjørelengde! Alle rabatter er tatt med.

Saaben er må jo være mye sikrere i kollisjon, og den har jo ikke så mye gamp at det gjør noe. (20 av de hestene ligger i dvale :P). Uansett, hvorfor ble det så mye dyrere? Jeg er til opplysning 18 år.

Takker for svar :)

Hei!

En tariff på en bil er ikke oppbygd hvor sikker den er i en kollisjon.

Tariffen er beregnet ut ifra skadestatistikk og tyveristatistikk.

Med det regner man ut hva man ønsker å ta betalt for en type bil.

Jeg vet også at vi stort sett er dyrere på Saab enn Toyota.

Et annet selskap kan ha en annen beregning av risikoen - og dermed komme

til en annen pris.

Et annet element er dekning. Regner med at du bare hadde KUN ansvarsforsikring på begge bilene som du skrev du hadde på Camry'en? Hvis du også har delkasko (brann/tyveri/redning/glassskade) på camry'en blir jo denne dyrere...

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dte ikke lov å vere deleier? liksom hans bonus å meg som sjåfør. ell altså sjåfør under 23 år..

planer om å kjøpe ei billig skranglekasse i tilleg som vinterbil å lekebil. så bonus skal jeg spare

Selvfølgelig er det lov å være deleier - selv om jeg ikke helt skjønner poenget med dette. Hovedbruker=forsikrer!

I praksis er det slik:

Er du "deleier" med din far på bilen, og du bruker bilen 51% av tiden og faren din bruker bilen 49% av tiden er det DU som skal forsikre den med DIN bonus.

Faren din har høyere bonus fordi han har kjørt skadefritt noen år.

Du har ikke bekreftet skadefri kjøring enda og skal derfor ikke "belønnes for dette".... Det er jo det som er hele poenget med bonus.

Men - det er lurt som du skriver at du skal forsikre en "gammel skranglekasse" i ditt navn noen år - da får du spart opp bonus på "rimelig" måte!

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt oppgitt over Gjensidige egentlig etter en forsikringssak som jeg har gående som oppsto 6. april i fjor.

Fortsatt ikke blitt ferdig med (grunnet uenighet med motparten sitt selskap).

Gjensidige FORESLO for meg å bruke forsikringen i stedenfor å betale selv da det ville bli mer "lønnsomt" for meg å gå ned til malus 10%.

De glemte derimot å regne med alle de pengene som jeg må betale ekstra for å tjene meg opp til 20% igjen, så alt i alt så ble det en del dyrere om jeg hadde brukt forsikringa, ikke et bra råd med andre ord.

Du kan kanskje svare meg på et spørsmål:

Jeg har vært innblandet i en sak hvor vi ikke er enig med motparten.

Jeg mener at motparten prøver å lure til seg mer enn han skal ha og vi har hatt 3 takstmenn på saken osv.

Taktsmennene hos mitt selskap (Gjensidige) og takstmannen i det andre selskapet er enig med meg!... ja, takstmannen i motpartens selskap er enig med meg...

Heldigvis så er også Gjensidige enige med meg og har sendt mange brev til motpartens selskap om at de ikke aksepterer kravet, dog ikke fått noe svar.

Jeg vet ikke hvordan det ligger ann nå for jeg hører jo aldri noe fra Gjensidige, men, selvom jeg fikk et brev om at de skulle ta kontakt når de hørte noe mer... Hvis det når blir sånn at motpartens selskap står på sitt, selvom Gjensidige støtter meg og ikke aksepterer kravet (og jeg har motpartens takstmann på min side), hva skjer da?

Dette er forholdsvis sure penger om jeg må betale da jeg mener at det er ugler i mosen her (skal ikke gå mer inn på det). Men som sagt... dette er penger som jeg har holdt av fra jeg fikk kravet og klaget på det, og holder fortsatt på de. Tørr jo ikke å bruke penger som KANSKJE ikke er mine...

Har også vært en etterforsker på saken som har skrevet en rapport. Hva som står i den vet ikke jeg, men har jeg krav på å kunne få se den rapporten om vi ønsker å ta den videre i en sånn klagenemd eller hva det er?

Hei!

Kjedelig sak, men det skjer dessverre i alle selskaper.

Når man har en slik tvist er det bra at du har selskapet i ryggen som du tydlighvis har. Desverre tar sånne saker lange tid fordi det går brev mellom selskapene og saken skal innom flere avd i begge selskapene.

Det jeg ville gjort:

- Hos Gjensidige har du fått tildelt EN "personlig" skadebehander.

Han hadde tydlighvis skrevet under første brevet du fikk av GF.

La all kommunikkasjon med GF/annet selskap gå igjennom han.

Få han til å purre på saken og ha jevnlig kontakt med han.

- Pass på å få alle takster du nenver skriftelig.

Pass på at du har navnene på hvem som har utført disse takstene.

Se event:

http://www.forsikringsklagekontoret.no/

...men jeg tror ikke du har så mye å "klage på enda".

Det står jo på saksgang mellom 2 selskaper som ikke er enig...

Lykke til!!!!

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lov å være deleier - selv om jeg ikke helt skjønner poenget med dette. Hovedbruker=forsikrer!

I praksis er det slik:

Er du "deleier" med din far på bilen, og du bruker bilen 51% av tiden og faren din bruker bilen 49% av tiden er det DU som skal forsikre den med DIN bonus.

Faren din har høyere bonus fordi han har kjørt skadefritt noen år.

Du har ikke bekreftet skadefri kjøring enda og skal derfor ikke "belønnes for dette".... Det er jo det som er hele poenget med bonus.

Men - det er lurt som du skriver at du skal forsikre en "gammel skranglekasse" i ditt navn noen år - da får du spart opp bonus på "rimelig" måte!

men problemet er at jeg vil ikke kjøre noe mer rundt i ei skranglekasse. siden jeg kjører ca 30000+ i året. vertfall tiltill å har ikke hatt lappen et år engang. å da skulle jeg gjerne hatt noe komfortabelt jeg er sikker på starter å går hver dag. men som lærling blir nokk 17000 i året litt vel mye i forsikring.. så derfor vil jeg sette på faren min. til vinteren igjen når jeg har spart litt penger kan jeg kjøpe en vrakpantbil å spare bonus på selv.

men går det å spare bonus på å ha en gammel traktor forsikra på seg selv? 60 noe modell MF 35:P??

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du frem andre priser enn det vi får med Gjensidiges web-kalkulator?

Neida - du får i utgangspunktet sammen priser som meg.

Men jeg har mulighet til å kjapt sjekke hva du hadde spart på å:

bli totalkunde/ medlem av spes org/ ansatt et sted som vi har avt med?, endr kjørelengde, bonus, hva lønner seg ? kasko/delkasko/kasko?

Noen legger inn feil bil internett.

"Vasse biler" ligger ikke ute på nettet for tilbudsberegning eller tegning - det er fordi vi vil ha kontroll på disse selv.

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider