Gå til innhold

** Forsikrings-tråden **

Ranger emnet

cj2002

Anbefalte innlegg

Ungdomstillegg

Gjensidige NOR har en ekstra gulrot til dem som kjører forsiktig og klarer å kjøre skadefritt i fem år. I forsikringsprisen til Gjensidige ligger det nemlig 1600 kroner første året som ungdomstillegg. 2. året: 1400 kroner, 3. året: 1200, 4. året: 1000 kroner og femte året 800 kroner. Til sammen blir dette 6000 kroner om man starter som 18-åring, som man får igjen etter fem år skadefri kjøring.

Sparebank 1 har en liknende ordning.

Men hvordan er det med meg? Jeg tok å casha ut en kaskoskade (For å ikke miste bonus) og jeg har en skade nå der jeg ikke har noe skyld i. (Påkjørsel av hund som ikke var i bånd).

Jeg mente at du mistet det kun hvis du hadde bonusreduserende skade.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvordan er det med meg? Jeg tok å casha ut en kaskoskade (For å ikke miste bonus) og jeg har en skade nå der jeg ikke har noe skyld i. (Påkjørsel av hund som ikke var i bånd).

Jeg mente at du mistet det kun hvis du hadde bonusreduserende skade.

Så vidt jeg vet uten å ha sett på saken skal du da IKKE ha bonustap.

Hilsen cj

c¨,)

'01 Audi A4 1,9 TDI PumpeDyse avant

x '89 VW Golf MKII Lesjøfors senking

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

-= forsikringstråden på forumet =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da på ungdomstillegget jeg har spart opp siden jeg var 19

Ta kontakt med vår skadeavd, men jeg mener at du ikke har skyld i påkjørsel av løs hund. Tror ikke du mister opptjent ungdomstillegg.

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 19år nå, og har tenkt til å kjøpe forsikring hos Gjensidige, men hvordan funker den ungdomstillegg saken? Hørte med en kar på telefonen, men skjønte ikke helt.

La oss si at jeg kjøper en forsikring nå på 20.000kr og 20% bonus, hvor mye vil jeg få igjen når jeg blir 23/25år?

Ungdomstillegg:

Premietillegg pr. år for de aktuelle alderstrinn

18 år 1.600 kr

19 år 1.400 ''

20 år 1.200 ''

21 år 1.000 ''

22 år 800 ''

Vilkår for tilbakebetaling av ungdomstillegg

I henhold til vilkår MOT1100 må følgende krav være oppfylt for at ungdomstillegget skal bli talbakebetalt:

Ansvarsforsikringen må ikke ha vært opphørt sammenhengende i mer enn 12 måneder.

Ansvarsforsikringen må ikke ha vært annullert pga. manglende premiebetaling.

Ansvarsforsikringen må ikke være annullert på utbetaligstidspunktet.

Det må ikke ha vært bonusberøvende skader i perioden frem til utbetalingstidspunktet.

Samlet innbetalt ungdomstillegg vil bli tilbakebetalt ved første fødtdato etter at ansvarsforsikringen har løpt sammenhengende hos oss:

i minst fem år etter at ungdomstillegg ble betalt første gang.

eller,

når forsikringstaker (evt. annen bruker) fyller 25 år, dersom dette tidspunktet kommer før førstnevnte.

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med vår skadeavd, men jeg mener at du ikke har skyld i påkjørsel av løs hund. Tror ikke du mister opptjent ungdomstillegg.

Jeg vet jeg ikke har skyld i det, men jeg tenkte mer på den situasjonen der hvor jeg betalte skadeutlegget for å ikke miste bonus.

Ikke for å inngå i detaljer om saken, men veiforhold/oppbygging og den andres gjøremåter i situasjonen tilsier at det ikke er min skyld. Det har jeg avklart med skadeavdeling/kontor :) Dessuten er det jo båndtvang og hunden var sluppet løs.

EDIT:

Leste din forrige post og ser nå at det ikke gjør det :) Takk for infoen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har noen spørsmål angående forsikringen ved bytte av bil og litt sånn.

Jeg har hovedforfall på forsikringen i februar, og betaler inn en gang i året. Derfor har jeg nå betalt forsikring får bilen frem til februar 2007. Men hva vil skje dersom jeg f.eks kjøper meg en ny bil i juli i år? Får jeg da tilbake noen penger, og hvordan beregner dere dette? Utifra kjørte kilometer, eller hvor lang tid det er gått fra jeg betalte forsikringen?

Hvis jeg kjøper ny bil i juli, vil jeg da får hovedforfall i juli fremover? Og hvordan blir det med bonusen? Har 30% nå, som jo blir til 40% i februar, men hvis jeg da starter ny forsikring i juli betaler jeg da med 30% frem til juli neste år?

Håper du skjønte spørsmålene og kan svare på noen av de i hvert fall!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt som jeg forstår så får du refundert beløpet du har innbetalt minus de månedene du har "brukt" Du får nytt hovedforfall på den datoen du tegner på bilen eller den datoen polisene dine er samlet i (Hvis du f.eks har reiseforsikring på samme etc) Bonus du har blir jo overført til den nye bilen. Men hvordan det blir med økninga det får de som jobber der svare på-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt som jeg forstår så får du refundert beløpet du har innbetalt minus de månedene du har "brukt" Du får nytt hovedforfall på den datoen du tegner på bilen eller den datoen polisene dine er samlet i (Hvis du f.eks har reiseforsikring på samme etc) Bonus du har blir jo overført til den nye bilen. Men hvordan det blir med økninga det får de som jobber der svare på-

Stemmer det Gromit!

Tillleggsinfo:

Hver forsikringspolise har et hovedforfall.

Hvis du tegner inn den nye bilen på "samme polise" som den gamle vil du få bonusopprykk til samme tid som før. Dersom du bare har bilen på polisen, og må legge din neste bil på en helt ny polise, kan du be forsikringsselskapet ditt sette hovedforfallet slik at du ikke mister "måneder med opptjent bonus".

Dette skulle somregel gå greit.

Bilforsikring avregnes etter "forbrukt tid" som Gromit sier.

Feks en bil som koster 12 000 i året koster deg 3 000 for jan, febr, mars.

Resten får du tilbake eller kan ha tilgode dersom skal tegne inne en ny bil snart.

ok Bue?

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry Forsikring Er Offentli Legalisert Svindel!!!!!!!!!!!!!!!!:rockets

Det er ingen som tvinger deg til å ha annet enn ansvarsforsikring på bil.

Hmmm - greit å ha meninger...men med det utspillet regner jeg med at

du ikke har innboforsikring, reiseforsikring, personforsikring....

Hvis du eier eller skal eie hus engang regner jeg med at du IKKE skal forsikre det heller...

Lykke til...:well

Hilsen cj

c¨,)

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Gromit!

Tillleggsinfo:

Hver forsikringspolise har et hovedforfall.

Hvis du tegner inn den nye bilen på "samme polise" som den gamle vil du få bonusopprykk til samme tid som før. Dersom du bare har bilen på polisen, og må legge din neste bil på en helt ny polise, kan du be forsikringsselskapet ditt sette hovedforfallet slik at du ikke mister "måneder med opptjent bonus".

Dette skulle somregel gå greit.

Bilforsikring avregnes etter "forbrukt tid" som Gromit sier.

Feks en bil som koster 12 000 i året koster deg 3 000 for jan, febr, mars.

Resten får du tilbake eller kan ha tilgode dersom skal tegne inne en ny bil snart.

ok Bue?

Takker for svaret :D Men hvis det går et år der jeg ikke eier noen bil vil jeg vel fortsatt ha samme bonus når jeg kjøper meg bil igjen?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider