maxgets Skrevet Juni 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2003 Originally posted by VW4 Jeg går flyfag! Bare spør så skal du få vite det du vil vite! WÆÆÆ flott! Hva var snittet for å komme inn fra gk elektro? Hvordaen er det der?hva driver dere mest med? Hvordan er lønna når du er feridg?:D Og hvor går du på skole? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2FAST4U Skrevet Juni 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2003 Originally posted by Jace Tanken min var at man kanskje ville ha noen bedre jobb en slave resten av livet. Og da trengs det stort sett utdanelse. Men jeg er enig med det du sier også :) Du trenger ikke almenn fag for og komme høyt opp i arbeidslivet. Et godt eksempel er hvis man skal bli elektronikk tekniker/ingeniør, man trenger ikke almennfag for og komme inn, (forutsatt at man har minst vkII yrkesfag+fagbrev+et forkurs før teknisk fagskole/ingeniørfag. (tro meg, disse folka har mye vanskeligere matte, kjemi ++ enn almennfag.....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW4 Skrevet Juni 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2003 Kravet er hvertfall over 4 regner jeg med! Og lite fravær! Jeg hadde litt over 4.5 når jeg gikk ut av GK elektro, og nesten ingen fravær! Jeg syntes at VK1 har vært et møkka år, hehe..Veldig mye skole(teori), og ikke fullt så mye mekking, også er det 7 eksamner på VK1 så det er nok å gjøre der....! Men bare å bite tenna sammen det, så går det bra! VK2 er vel heller mer mekking..Lønna avhenger jo litt hvor du jobber da, som lærling får du en god del fordeler hos noen forskjellige firma. Det er jo mye tilegg og overtid når du jobber på fly, så det er jo en fordel..Flyr VELDIG billig hvis du jobber f.eks i Braathens eller SAS osv, gode hotell tilbud osv.. Man kan jo også jobbe ute i Nordsjøen og da kan man tjene en god del penger, en jeg vet om har en årslønn på 800.000 og det er jo veldig greit! Man kan jo også være en bilmekaniker da..Men det du egentlig er er enten en fagarbeider på fly, eller en flytekniker( siste mann som sjekker ut flyet, men da er stilles det høyre krav til deg! ) Men lønna er alt fra 350.000 og oppover... Her ble det mye skriblerier, men håper du fikk noen svar da! Er det noe mer så spør.. Siter X: 2002 Yamaha R6 X: 2000 Golf X: 1999 Audi TT X: 2000 Golf 4 Jubileum X: 1998 Golf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Juni 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2003 Originally posted by 2FAST4U +et forkurs før teknisk fagskole/ingeniørfag. (tro meg, disse folka har mye vanskeligere matte, kjemi ++ enn almennfag.....) Forkurset er vel for a ta nettopp de realfagene man ikke fikk da man skippet almennfag. Slik var det når jeg tok almenn (3MN,3FY,2KJ) og Høyskolen etterpå. At det er tricky å ta alt det på et halvår eller noe slikt tviler jeg ikke på, men det er ikke noe mer avansert. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jace Skrevet Juni 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2003 Tanken min var at man lettere får lederstillinger hvis man tar høyere utdanning. Mens man lettere blir jobbenes på "gulvet" resten av livet hvis man bare tar 2årig vidregående. Selvsakt stemmer ikke dette altig. Jeg bare skkert bare bitter fordi jeg angrer meg at jeg ikke gikk allmen selv tenker jeg :rolleyes: Siter tut tut bært bært Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Juni 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2003 Originally posted by Jace Tanken min var at man lettere får lederstillinger hvis man tar høyere utdanning. Mens man lettere blir jobbenes på "gulvet" resten av livet hvis man bare tar 2årig vidregående. Selvsakt stemmer ikke dette altig. Jeg bare skkert bare bitter fordi jeg angrer meg at jeg ikke gikk allmen selv tenker jeg :rolleyes: Det må jo være mye bedre å ta en yrkesfaglinje også ta almefaglig påbygning da.... Og du kan da få mange høye utanninger ved å gå yrjesfag og. Feks. ingenører kan man jo bli ved å gå gk mekk og forsjellige ting videre derfra.. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espenaa Skrevet Juni 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2003 Originally posted by Litlegirl Jeg skal gå gk mekaniske fag til høsten. grunnen er at jeg rett og slett er veldi glad i biler. men jeg kan jo nesten ikke en dritt... (ennå) Er det dumt å gå den linja hvis drømmen min er å bli etterelannet med bil å gjøre.. og jeg nesten ikke kan noen ting om bil...? eller?? det har jeg lurt på ganske lenge foresten... (?) Det er lite bil på GK Mek....Gikk der for 4 år siden... Dårlig med plasser på VK1 kjøretøy generelt her i landet trur jeg... Virka sånn da jeg ville søke hvertfall.. Havna på IKT driftsfag isteden og jobber som IT tekniker i dag uten og ha tatt noe fagbrev... Men for all del kom deg inn på VK1 kjøretøy etterpå og du kan gå på 5-6 forskjellige lærlingtitler etterpå. Siter 2003 A4 1.8 TQ 2001 Polo 1.4TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 bare du klarer å komme deg opp om morran du så er du sikkra en lysende framtid som bilmekker..hehe.. men som de har sakt her inne.. er null bil det første året.. men etter det er alle veier åpne for deg!! :) lykke til anyway! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Originally posted by VW4 Kravet er hvertfall over 4 regner jeg med! Og lite fravær! Jeg hadde litt over 4.5 når jeg gikk ut av GK elektro, og nesten ingen fravær! Jeg syntes at VK1 har vært et møkka år, hehe..Veldig mye skole(teori), og ikke fullt så mye mekking, også er det 7 eksamner på VK1 så det er nok å gjøre der....! Men bare å bite tenna sammen det, så går det bra! VK2 er vel heller mer mekking..Lønna avhenger jo litt hvor du jobber da, som lærling får du en god del fordeler hos noen forskjellige firma. Det er jo mye tilegg og overtid når du jobber på fly, så det er jo en fordel..Flyr VELDIG billig hvis du jobber f.eks i Braathens eller SAS osv, gode hotell tilbud osv.. Man kan jo også jobbe ute i Nordsjøen og da kan man tjene en god del penger, en jeg vet om har en årslønn på 800.000 og det er jo veldig greit! Man kan jo også være en bilmekaniker da..Men det du egentlig er er enten en fagarbeider på fly, eller en flytekniker( siste mann som sjekker ut flyet, men da er stilles det høyre krav til deg! ) Men lønna er alt fra 350.000 og oppover... Her ble det mye skriblerier, men håper du fikk noen svar da! Er det noe mer så spør.. Veit du hvordan det er å få jobb? Hva slags eksamener er det? Er det vanskelig å få godt snitt på gk elektro? Samme som på ungdomskolen? Hva gjør man ute i nordsjøen da?:) Hvor mange timer er det med mekking og med skruing? Og ett siste spm til alle sammen,kommer man inn på ett av de 3 valgene sine garantert eller er man bare garantert en skoleplass? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Sånn bare for å klarere litt angående flyfag, du trenger ikke nødvendigvis over 4 i snitt, det er ingen krav for å komme inn, alt avhenger av antall søkere, men det er få plasser og mange søkere, men med 4,5 i snitt kommer man nok inn... Begynnerlønna som fagarbeider ligger vel rundt 280k og teknikere rundt 500k. I tillegg kan du nok jobbe mye overtid. For å bli tekniker derimot trenger du over 75% rett på alle vk2 eksamener for å bli JAR-godkjent. En annen sak er at hvert selskap har relativt få teknikere og ønsker å ha det slik, derfor tar det lang tid, type 5år + som fagarbeider før du blir tekniker (selvsagt finnes det unntak). Å få jobb avhenger først av at du får lærlingeplass, dette bør gå ok dersom snittet ut av vk2 (i alle fall første termin) er kurrant og fraværet er lavt. Eksamener på vk2 pr dags dato er Flysystem, Helikoptersystem, VHT, Menneskelige faktorer, Gassturbin, Stempel, Prop., og Lover og bestemmelser. Hvor mange timer mekk det er varierer fra skole til skole. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Så det er ingen eksamener på vk1 og 2 med norsk og sånt,bare flyrelatert? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Njo, vk1 skal vel ha matte, fysikk, samf. lære og norsk i alle fall.. Å engelsk.. Gym skal man ha hvert år. Men de almenne fagene er trekkfag mot de faglige som man skal ha eksamen i uansett.. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Originally posted by VW4 Men lønna er alt fra 350.000 og oppover... Lønn på 350k i dag er langt fra uvanlig, for å si det sånn.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 vell , jeg skal ta fagbrevet som bilmekaniker i morra. som sagt lite bilmek på grunnkurs, og lite mekking på kjørteøy linja au,først når jeg kom ut ilære jeg virkelig lærte ting:D Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Men vil de ta deg inn som bilmekaniker lærling etter kun vk1? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.