Gå til innhold

Gå GK Mekaniske fag?

Ranger emnet


Litlegirl

Anbefalte innlegg

Originally posted by VW4

Jeg går flyfag! Bare spør så skal du få vite det du vil vite!

WÆÆÆ flott!

 

Hva var snittet for å komme inn fra gk elektro?

Hvordaen er det der?hva driver dere mest med?

 

Hvordan er lønna når du er feridg?:D

 

Og hvor går du på skole?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Jace

 

Tanken min var at man kanskje ville ha noen bedre jobb en slave resten av livet. Og da trengs det stort sett utdanelse. Men jeg er enig med det du sier også :)

 

Du trenger ikke almenn fag for og komme høyt opp i arbeidslivet. Et godt eksempel er hvis man skal bli elektronikk tekniker/ingeniør, man trenger ikke almennfag for og komme inn, (forutsatt at man har minst vkII yrkesfag+fagbrev+et forkurs før teknisk fagskole/ingeniørfag. (tro meg, disse folka har mye vanskeligere matte, kjemi ++ enn almennfag.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er hvertfall over 4 regner jeg med! Og lite fravær! Jeg hadde litt over 4.5 når jeg gikk ut av GK elektro, og nesten ingen fravær! Jeg syntes at VK1 har vært et møkka år, hehe..Veldig mye skole(teori), og ikke fullt så mye mekking, også er det 7 eksamner på VK1 så det er nok å gjøre der....! Men bare å bite tenna sammen det, så går det bra! VK2 er vel heller mer mekking..Lønna avhenger jo litt hvor du jobber da, som lærling får du en god del fordeler hos noen forskjellige firma.

Det er jo mye tilegg og overtid når du jobber på fly, så det er jo en fordel..Flyr VELDIG billig hvis du jobber f.eks i Braathens eller SAS osv, gode hotell tilbud osv.. Man kan jo også jobbe ute i Nordsjøen og da kan man tjene en god del penger, en jeg vet om har en årslønn på 800.000 og det er jo veldig greit! Man kan jo også være en bilmekaniker da..Men det du egentlig er er enten en fagarbeider på fly, eller en flytekniker( siste mann som sjekker ut flyet, men da er stilles det høyre krav til deg! ) Men lønna er alt fra 350.000 og oppover...

Her ble det mye skriblerier, men håper du fikk noen svar da! Er det noe mer så spør..

X: 2002 Yamaha R6

X: 2000 Golf

X: 1999 Audi TT

X: 2000 Golf 4 Jubileum

X: 1998 Golf 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2FAST4U

+et forkurs før teknisk fagskole/ingeniørfag. (tro meg, disse folka har mye vanskeligere matte, kjemi ++ enn almennfag.....)

 

Forkurset er vel for a ta nettopp de realfagene man ikke fikk da man skippet almennfag. Slik var det når jeg tok almenn (3MN,3FY,2KJ) og Høyskolen etterpå.

 

At det er tricky å ta alt det på et halvår eller noe slikt tviler jeg ikke på, men det er ikke noe mer avansert.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min var at man lettere får lederstillinger hvis man tar høyere utdanning. Mens man lettere blir jobbenes på "gulvet" resten av livet hvis man bare tar 2årig vidregående. Selvsakt stemmer ikke dette altig. Jeg bare skkert bare bitter fordi jeg angrer meg at jeg ikke gikk allmen selv tenker jeg :rolleyes:

tut tut bært bært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jace

Tanken min var at man lettere får lederstillinger hvis man tar høyere utdanning. Mens man lettere blir jobbenes på "gulvet" resten av livet hvis man bare tar 2årig vidregående. Selvsakt stemmer ikke dette altig. Jeg bare skkert bare bitter fordi jeg angrer meg at jeg ikke gikk allmen selv tenker jeg :rolleyes:

Det må jo være mye bedre å ta en yrkesfaglinje også ta almefaglig påbygning da....

 

Og du kan da få mange høye utanninger ved å gå yrjesfag og.

Feks. ingenører kan man jo bli ved å gå gk mekk og forsjellige ting videre derfra..

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Litlegirl

Jeg skal gå gk mekaniske fag til høsten. grunnen er at jeg rett og slett er veldi glad i biler. men jeg kan jo nesten ikke en dritt... (ennå) Er det dumt å gå den linja hvis drømmen min er å bli etterelannet med bil å gjøre.. og jeg nesten ikke kan noen ting om bil...? eller?? det har jeg lurt på ganske lenge foresten... (?)

 

Det er lite bil på GK Mek....Gikk der for 4 år siden...

Dårlig med plasser på VK1 kjøretøy generelt her i landet trur jeg... Virka sånn da jeg ville søke hvertfall.. Havna på IKT driftsfag isteden og jobber som IT tekniker i dag uten og ha tatt noe fagbrev...

 

Men for all del kom deg inn på VK1 kjøretøy etterpå og du kan gå på 5-6 forskjellige lærlingtitler etterpå.

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by VW4

Kravet er hvertfall over 4 regner jeg med! Og lite fravær! Jeg hadde litt over 4.5 når jeg gikk ut av GK elektro, og nesten ingen fravær! Jeg syntes at VK1 har vært et møkka år, hehe..Veldig mye skole(teori), og ikke fullt så mye mekking, også er det 7 eksamner på VK1 så det er nok å gjøre der....! Men bare å bite tenna sammen det, så går det bra! VK2 er vel heller mer mekking..Lønna avhenger jo litt hvor du jobber da, som lærling får du en god del fordeler hos noen forskjellige firma.

Det er jo mye tilegg og overtid når du jobber på fly, så det er jo en fordel..Flyr VELDIG billig hvis du jobber f.eks i Braathens eller SAS osv, gode hotell tilbud osv.. Man kan jo også jobbe ute i Nordsjøen og da kan man tjene en god del penger, en jeg vet om har en årslønn på 800.000 og det er jo veldig greit! Man kan jo også være en bilmekaniker da..Men det du egentlig er er enten en fagarbeider på fly, eller en flytekniker( siste mann som sjekker ut flyet, men da er stilles det høyre krav til deg! ) Men lønna er alt fra 350.000 og oppover...

Her ble det mye skriblerier, men håper du fikk noen svar da! Er det noe mer så spør..

Veit du hvordan det er å få jobb?

 

Hva slags eksamener er det?

 

Er det vanskelig å få godt snitt på gk elektro?

Samme som på ungdomskolen?

 

Hva gjør man ute i nordsjøen da?:)

 

Hvor mange timer er det med mekking og med skruing?

 

Og ett siste spm til alle sammen,kommer man inn på ett av de 3 valgene sine garantert eller er man bare garantert en skoleplass?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å klarere litt angående flyfag, du trenger ikke nødvendigvis over 4 i snitt, det er ingen krav for å komme inn, alt avhenger av antall søkere, men det er få plasser og mange søkere, men med 4,5 i snitt kommer man nok inn... Begynnerlønna som fagarbeider ligger vel rundt 280k og teknikere rundt 500k. I tillegg kan du nok jobbe mye overtid. For å bli tekniker derimot trenger du over 75% rett på alle vk2 eksamener for å bli JAR-godkjent. En annen sak er at hvert selskap har relativt få teknikere og ønsker å ha det slik, derfor tar det lang tid, type 5år + som fagarbeider før du blir tekniker (selvsagt finnes det unntak). Å få jobb avhenger først av at du får lærlingeplass, dette bør gå ok dersom snittet ut av vk2 (i alle fall første termin) er kurrant og fraværet er lavt. Eksamener på vk2 pr dags dato er Flysystem, Helikoptersystem, VHT, Menneskelige faktorer, Gassturbin, Stempel, Prop., og Lover og bestemmelser.

Hvor mange timer mekk det er varierer fra skole til skole.

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår