Gå til innhold

Hvordan montere høytaller riktig?

Ranger emnet

Glidlås

Anbefalte innlegg

Jeg hører på: metal,rock, techno, noe rap, noe moderen skit musikk.

Bil: Hmmm. Kan vel prøve å ta det litt generelt.

Utstyr: En av grunnene til denne tråden kanskje? Har ikke en dritt å jakter på noe passende.

Budsjett ca 10 lapper med alt

Krav: Siden det er mange som sier at monteringen er halve lyden å jeg er ikke noen Emma deltager.

Forventinger: Ingen

Trenger dere mere info?

Du bør undersøke hva som er anbefalt for den enkelte modell.

Men frontsett, da komponent sett 6,5" / 1".

monteres i front, da helst nær værandre som mulig. Diskant kan monteres rett på a Stolpe eller dørtrekk, prøve å vinkle dem mot ørene dine.

Bass/mellomtone (6,5") bør som jeg sa sitte nærmest mulig diskant.

Og allerhelst egen kasse, men de fleste er beregnet for å bruke døra som kasse. Men det er viktig at forsiden og baksiden er så tett som mulig.

Sub eks 12" bør helst stå i kasse, fins mange forskjelige kasse typer.

Idielt sett, bør også denne stå foran. Men av praktiska årsaker, så blir den plasert i bagasjen. Er det en sedan bil, så må du finne ut hvordan lyden skal lettes komme inn i cupén. Eks bilen har tynn enkel hattehylle så er saken grei, har bilen ski luke, saken er grei osv.

Og kabling bør ligge så dem ikke får jording (jording kabel må til jord)

Strøm kabel og signalkabel bør ikke ligge side om side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener akustiske ventiler, eller såkalt aperiodisk løsning (jeg er litt usikker på om dette faktisk er to litt forskjellige ting). Hensikten er ihvertfall å få til en kontrollert "lekkasje" i kassa, for å narre elementet til å tro at det står i en større kasse. I tillegg vil impedansepukkelen rundt elementets resonansefrekvens (Fs) senkes noe.

Synes forresten du stiller ganske interessante spørsmål :) Tror forresten du hadde hatt glede av "The Loudspeaker Cookbook" av Vance Dickason. Selges på Eltek, Bokkilden, Amazon, osv. Anbefalt lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider