Gå til innhold

Godkjenning av 240

Ranger emnet

go-by

Anbefalte innlegg

Volvo sine originale spacere er såvidt jeg vet de eneste godkjente.

240 med 220hk+ skal vel godt gjøres...det er visstnok noen svenske papirer tilgjengelig, men...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ca.1994-95 hadde en eg kjenner en 240 turbo der det stod i vognkortet at den var godkjent for 300hk. (Eg har ikkje sett det vognkortet selv.) Noen andre som kan huske å ha sett noe lignende, eller veit hva som kan ha vert gjort med den bilen der?

I volvo norge sine papirer står det at det er lov å øke spårvidden bak fra 1350mm til 1370mm (20mm), men volvo spacers øker vel sporvidden med 40mm....eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få godkjent en 240 med mer enn 220hk? Er det noen som selger spacers til 240 med TUV papirer? er Volvo original spacers godkjent?

Dersom du får et uavhengig laboratorium til å dokumentere at chassiet tåler mer enn 220 hk er det mulig ifølge veitrafikkloven.

Men hva dette dokumentet kommertil å koste får de med masse penger til overs spekulere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg kjenner en som har fått muntlig beskjed fra b.t. om at en 240 med r-bremser, gode dekk, etc. kan bli godkjent for mer enn 220hk.

det er jo bare å søke, samt dokumentere GODT.

hjelper ikke å si "bilen min skal bli fetest i gaten", du må nesten ha med bremser, dekk, dempere, fjærer, stag, avstivning, etc. i en eventuell søknad.

men for all del, søk gjerne! du trenger ikke gjennomføre det, selv om du får godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen form for spacere er godkjent, selv om Volvo godkjenner det montert, så gjør biltilsynet IKKE det.

Ellers er det vel vanskelig å få godkjent over 220Hk, uten å dokumentere att chassi/bremser, og hjuloppheng duger.

Det går jo å TÜV godkjenne bilen da, men koster vel mere enn det smaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen form for spacere er godkjent, selv om Volvo godkjenner det montert, så gjør biltilsynet IKKE det.

Ellers er det vel vanskelig å få godkjent over 220Hk, uten å dokumentere att chassi/bremser, og hjuloppheng duger.

Min 242 hadde det anført i vognkortet at den var godkjent med volvos 20mm spacere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil.

Jeg søkte bla.a. om spacers og fikk beskjed om at "andre endringer omsøkt, godkjennes også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spacers montert, men i følge kjøretøyforskriften sa biltilsynet at det ikke var godkjent.... Men selvfølgelig kan det være noen som godkjenner det (Det varierer stooort mellom de forskjellige plassene).

Så skal du ha noe godkjent, søk, å få det skriftlig bekreftet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spacers montert, men i følge kjøretøyforskriften sa biltilsynet at det ikke var godkjent.... Men selvfølgelig kan det være noen som godkjenner det (Det varierer stooort mellom de forskjellige plassene).

Mvh

vel, det kommer an på sporvidde og du skal også til enhver tid ha 10mm klarering fra dekk til hjulbuer, stag, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Så be dem pelle fram riktig regelverk da :P

Volvo 240 berøres ikke av kjøretøyforskriften engang, men av "krav til kjøretøy". Kjøretøyforskriften ble iverksatt 1.1.95 og er selvfølgelig strengere enn "krav til kjøretøy". Trangsynet har jo en tendens til å være vriene så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat, de er trangsynte.

Var med en kompis og viste 242en med spesiallagde fjærer i fra Åkrene fjærfabrikk som senker ca 10cm, min bil er godkjent med sånne fjærer, men fyren på biltilsynet sa at det ikke kan odkjennes uten TÜV papirer (noe som selvfølgelig er feil), og at den var for stiv. (Laverer bil = kortere fjæringsvei = må være stivere for ikke å bunne mot gummiklossene). Jeg mener at de er heeeeeeelt på jordet når man kommer med slike uttalelser og burde heller fått seg jobb i kassa på REMA 1000.

Men min blir vel ikke godkjent med spacers og de felgene jeg har uansett.

8x17 Compomotive Mo med 11mm innpress og spacere. Det finnes fattige 3mm klaring på hver side.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

go-by: Hey Go by. E det du som er den heldige eieren av denne PELL bilen??? 240 uten dør håndtak på bakluke og dørene bak. Sam stag framme pluss diesel stag og med orginal GT stag bak og bilstein RALLY dempere bak og Gule koni framme. 850 Delskinns stoler framme. Denne bilen vet eg en GOD god god del om... Noe planer for bilen. Går rykter om at den ble solgt for 25000. Vel tullingen som solgte den vet ikke ka han har solgt. Lakken på denne bilen koster 50000.-

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider