Gå til innhold

Turbo havari??????

Ranger emnet

240Rallye

Anbefalte innlegg

si hva slags turbo det er da Maxis...hehe :) Garrett eller mitsubishi?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Magne Valstad og broren hans Trond har altid mye volvogreier til salgs.

Så vidt jeg veit selger de mitsu 16t for 5000. De holder til i trøndelag. Men som sagt her før så passer ikke røra om hverandre, men det er ikke vanskelig å skaffe til en billig penge. Kanskje Valstad gutta har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitshi sine impeller er vel "bøyd"?

både garrett og mitsubishi har raskere spoolup på de "nyere"(og mindere) typene turboer som ble levert til FT-motorer til både 740 og 940. De lader ca likt rent trykkmessig, og har nesten lik spool-up. Mitsubishi er litt raskere... derfor Mitsubishi sitter på de fleste FT og samtlige FK motorer i 940.

grunnen til at de blir raskere å spinne opp er jeg ikke sikker på.. men har nok noe med at det er lettere å spinne opp et lite turbinhjul med lav eksosmengde(ref,turtall og belasting), enn å spinne opp et større (Som T3 har) med samme eksosmengde.

Angrepsvinkelen på kompressorbladene til FT-turboene er vel også redusert litt, for å gjøre den lettere å trekke rundt og opp i fart, derfor leverer de ikke like mye luft som feks T3 er det Jeg har lest meg fram til hvertfal :)

Virker jo logisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de nyere garret og mitsu turboene spinner fortere opp og leverer turbotrykk bittelitt raskere enn ET turboene, eller? Jeg kan lite om dette serru..

helt riktig :) med en frisk og fin turbo har du maks ladetrykk på ca 2500rpm med 940-grenrør (mye mer aerodynamisk manifold enn ET-manifolden) istedenfor 3500 el noder ET'n begynner å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Geir Magne Valstad og broren hans Trond har altid mye volvogreier til salgs.

Så vidt jeg veit selger de mitsu 16t for 5000. De holder til i trøndelag. Men som sagt her før så passer ikke røra om hverandre, men det er ikke vanskelig å skaffe til en billig penge. Kanskje Valstad gutta har?

telefon nr til dem? trenger en ny turbo til t5'n..

98- Subaru Impreza GT

x - 95- Volvo 850 T5

x - 87- VW Golf Gti 1,8 16v

x - 92- Honda Civic HB 1.5Lsi

x - 85- VW Golf Gti 1,8 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider