Gå til innhold

Spm ang. dekkdimensjoner som går

Ranger emnet

runaroien

Anbefalte innlegg

Sitter å lurer litt på hvilke dekkdimensjoner som ser bra ut på 3`ern. Har nemlig litt av hvert liggende av felger, men jeg må ha meg nye dekk.

Jeg har et sett 6*15tommere som det står 205/55-dekk på. Vil dette gå under skjermene når bilen er senket rundt 55-60mm foran? (og 45mm bak) Eller må jeg gjøre noe med skjermene. Har ikke gjort noe med dem slik de står i dag. Disse felgene har en ET på 49, så jeg må nok uansett bruke spacere på dem.

De felgene jeg kjørte med i fjor var noen 8*16tommere med 195/45-dekk på. Vi det se bedre ut med fx 205 eller 215/40? Må jeg gjøre noe med hjulbuene da? Felgene har en ET på 38. Det subba ikke i fjor, men det vil det kanskje gjøre med bredere dekk?

Og så har jeg et sett ATS Classic liggende. 13tommere. ET er jeg ikke sikker på. Slike felger er jo ikke spesielt fine med høy profil på dekkene, så eneste muligheten til å få dem til å se bra ut vil være med 175 eller 185/50-dekk. Hvor lavt vil dette bli? Ubrukbart? Bilen er jo ikke akkurat glad i kanter, men med vinterdekk har jeg ingen problemer med fartsdumper etc. (Vinterdekk er 185/65-14)

Ble mye på en gang her nå, men jeg håper at noen vil dele sine erfaringer med meg:)

Runar

-84 Golf 1,6

-85 Mercedes 230TE 123-serie (til salgs)

-93 Golf TDK (solgt)

-83 Audi 80 CL, -86 CC, 83 CD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lurer litt på hvilke dekkdimensjoner som ser bra ut på 3`ern. Har nemlig litt av hvert liggende av felger, men jeg må ha meg nye dekk.

Jeg har et sett 6*15tommere som det står 205/55-dekk på. Vil dette gå under skjermene når bilen er senket rundt 55-60mm foran? (og 45mm bak) Eller må jeg gjøre noe med skjermene. Har ikke gjort noe med dem slik de står i dag. Disse felgene har en ET på 49, så jeg må nok uansett bruke spacere på dem.

De felgene jeg kjørte med i fjor var noen 8*16tommere med 195/45-dekk på. Vi det se bedre ut med fx 205 eller 215/40? Må jeg gjøre noe med hjulbuene da? Felgene har en ET på 38. Det subba ikke i fjor, men det vil det kanskje gjøre med bredere dekk?

Og så har jeg et sett ATS Classic liggende. 13tommere. ET er jeg ikke sikker på. Slike felger er jo ikke spesielt fine med høy profil på dekkene, så eneste muligheten til å få dem til å se bra ut vil være med 175 eller 185/50-dekk. Hvor lavt vil dette bli? Ubrukbart? Bilen er jo ikke akkurat glad i kanter, men med vinterdekk har jeg ingen problemer med fartsdumper etc. (Vinterdekk er 185/65-14)

Ble mye på en gang her nå, men jeg håper at noen vil dele sine erfaringer med meg:)

De med ET 49 må "spesiell"godkjennes. Orginalt er det ET 35 på golf 3, og du kan avvike fra det med 15 - dvs +-7...

Når det gjelder dekk - jeg har 205/40 og skal ikke senke for "mye" før det subber litt vet jeg...

Maroc på forumet har samma dekkdimensjon og senk - kan ikke gi fult ratt utsalg... Blir enda verre med 50 i profil da...

Heter vel at rulleflaten kan økes med 15% - bare å ta regnestykket... Dette selvfølgelig uten spesielle godkjennelser da...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over original ET og avvik fra dette og rulleomkrets. Bare litt tanker omkring egentlig.

HVordan blir bilen med 13tomsfelger med lavprofil da? Vet at noe slikt ev. må godkjennes spesielt. Noen som har 13tommere med lavprofil på 3`er da?

Runar

-84 Golf 1,6

-93 Golf TDK (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over original ET og avvik fra dette og rulleomkrets. Bare litt tanker omkring egentlig.

HVordan blir bilen med 13tomsfelger med lavprofil da? Vet at noe slikt ev. må godkjennes spesielt. Noen som har 13tommere med lavprofil på 3`er da?

Blir mye hullrom...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... 14 var kanskje ingen dum idé... 195/60-14 vil jo bli rimelig kjørbart. Da må jeg på leting etter noen pene 14tommere da hehe. Har bare et sett stålfelger i den dimmen. Vil helst ha litt gamle felger. Må gå i tenkeboksen nå tror jeg. Må finne ut hva som kan passe. Bilen er jo mattsvart hehe...

Runar

-84 Golf 1,6

-93 Golf TDK (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider