Gå til innhold

Produkttester

Ranger emnet


Mr. SQ

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tilbake til topic: det er godt å se et svar på kritikken som har kommet. Det forandrer ikke utgangspunktet, men nå vet vi mer om grunnlaget testen ble utført på. Som alltid synes jeg det er hyggelig med slike tilbakemeldinger fra dem det gjelder. Som sagt har jeg ikke lest artikkelen det er snakk om, men det kunne kanskje være en idè å spesifisere testgrunnlaget nærmere neste gang. Dessverre er det mange som ser sitt snitt til å tyne det de kan ut av slike ting i markedsføringssammenheng...

 

Konstruktiv og saklig kritikk fortjener da helt klart svar fra dem det gjelder.. ;)

 

Som jeg skrev i min forrige post var meningen med denne testen simpelthen å måle effektuttaket fra forsterkerne i forhold til oppgitt ytelse. Vi spesifiserte i testen at alt over 80% ville være et godt resultat, i og med at vi testet ved 13.8 volt i stedet for 14.4.

 

Testen ble utført med et oscilloskop, samtidig som vi målte mengden strøm og spenning med et RMS-meter (Ikke et av de billige, sådan, som kun måler en gjennomsnittsverdi, men derimot et såkalt True RMS-meter). Deretter ble ytelsen regnet ut ved å gange den maksimale spenningen med strømmen.

 

Når formålet med testen er å regne ut effekten fra forsterkeren mener vi dette er en nøyaktig og pålitelig målemetode. Om man er ute etter kvalitet på lyden eller andre faktorer vil nok dette være en fullstendig irrelevant test, men når det i ingressen til saken står spesifisert at vi tester YTELSEN til produktene mener vi helt klart at vi har vårt på det tørre når det gjelder å spesifisere formålet med testen, og hvordan vi kommer frem til resultatene.

 

og definitv det aller siste jeg spør meg: hvorfor brukte de 13,8volt? eneste grunn er vel en enkelt og billig ladder på et batteri.... virkelig high tech målinger i anno 2006 det...
Enkelt. Testen ble utført på 13.8V istedetfor 14.4V fordi de aller fleste har ett batteri i bilen, og hører på musikk når de bruker bilen. Du vil aldri klare å hente ut 14.4V til stereo med motoren i gang, og nettopp derfor har vi tatt utgangspunkt i 13.8V. Om bakgrunnen for en slik avgjørelse hadde vært billig testutstyr hadde vi nok ikke kjørt testen i det hele tatt...

 

Nå har det da engang kommet en "felles" standard som heter CEA som bl.a Fusion og flere andre har begynt å bruke. Det er sikkert ikke den beste standarden i verden, men poenget med en standard er at alle skal bruke den for å gi kunden et sammenligningsgrunnlag.
CEA-standarden er også nevnt i den aktuelle artikkelen, riktignok bare med noen få setninger som forklarer grovt hva det dreier seg om, og at bl.a. Kenwood, Fusion, Alpine etc har CEA-godkjente ytelser.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med dette sagt gutta, er det noen som er villig til å lage en litt uavhengig test av litt mere "highend" utstyr på stereofronten?

 

kunnskapen for å teste utstyret er jo defitivt tilstede blandt gutta her, selv om mange ofte liker sitt merke best ;)

 

om jeg kjøper inn og stiller med 2stk SI D2 magnum 06 mod, hoster noen opp noen 06 RE XXX, noen JLW6V2, også kan vel autocustom hoste opp noen sounstream og earthquake? jeg tror flere enn meg hadde vært intressert i det.

 

dette samme gjelder på amp siden.

 

dette er ikke for å få ett endelig svar med "dette er den beste, kjøp denne" men heller for å belyse sterke og svake sider ved produktene. en 60meter løper er jo ikke veldig god på 3000! men om man bare skal løpe 60 er det jo knall.

 

Mvh Anders

p.s. jeg hoster gjerne opp en XX colossus II og ett par SI D2 06 for å hjelpe

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Jasså, du har fått tak i, eller planlegger innhandling av etpar SI D2?

Fått testa dem eller er det kun i bestilling/planleggingsfasen?

Føler meg len smule skyldig, hehe :D

 

Lott on topic;

Om leserne av MP klarer å tyde effektkurver og knote seg frem til riktige størrelser på grenrør og diverse komponenter selv så kan de sikkert tolke andre data på samme måte om det gis teoretisk grunnlag for dette i artikkelen.

For å dra en analogi hjelper det ikke hvor mange watt eller hestekrefter en har om en ikke har god strømforsyning eller bra dreiemoment når det kommer en tung last eller bratt oppoverbakke ;)

Uansett så er jeg mer vant til artikler av typen en finner i TU og andre tekniske tidsskrifter. Ordlyden en finner i MP er kanskje ment å virke tøff og ungdommelig, men det virker ikke særlig seriøst. En kan da kanskje feiltolke det dithen at det har blitt skrevet av en gjeng som fortsatt sliter med å komme gjennom eller har fått senvirkninger av puberteten :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg.. Tok testen for det det var når jeg leste den.

 

Står jo svart på (gult?) hvit at det er en ytelsestest. Står ingenting om kvalitet eller andre ting.

 

Vil tro majoriteten av de som baserer bilstereokjøp på en MP test blir mer enn fornøyde med vinneren i testen da de vil ha artig lyd som står i stil med bilen.

 

Om noen har sittet på en bil med eksosanlegg som mange av MP bilene har så kan vi vel si oss enige i at SQ i en sånn bil er en finfin måte å sløse bort penger på ;). 90-100 db med ekssosstøy gjør det fort problematisk å hente ut detaljer, staging osv osv fra anlegget uansett.. Synes jeg da ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordlyden en finner i MP er kanskje ment å virke tøff og ungdommelig, men det virker ikke særlig seriøst. En kan da kanskje feiltolke det dithen at det har blitt skrevet av en gjeng som fortsatt sliter med å komme gjennom eller har fått senvirkninger av puberteten :)

 

Litt ot :

Dette jeg mente.. Ordlyden virker veldig "ungdomsskole" aktig. Det mister alt som heter seriøsitet. Derfor kjøper jeg autofil isteden!

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer ot; må si jeg foretrekker f.eks gatebil over MP da MP virker veldig "kult" skrevet. Tror de kunne fått bedre fotfeste om de var litt mindre "Kule" men for alt jeg vet selger de som varme boller og har truffet målgruppen sin fint.

 

Autofil blir litt... meh. De er litt for seriøse igjen for min smak, litt kjedelig å lese.

 

</off topic>

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensjonen med testen var slett ikke å teste kvaliteten på lyden osv, men simpelthen å undersøke om de ulike produktene faktisk leverer de ytelsene som er oppgitt under gitte forhold. Det er nemlig slik at de fleste av våre lesere faktisk ikke hører forskjell på CD og MP3 (det gjør ikke jeg heller), slik dere "lydfolk" gjør... ;)

 

Slik jeg ser det er det irrelevant hva hensikten med testen var. Skal man først teste et produkt, bør dette gjøres skikkelig. Grunnen til dette, er at leverandører, forhandlere, og selvsagt sluttbrukere bruker tester for det dem er verd. For mange er en testvinner, en testvinner uansett hvordan testen er utført. En test bør alltid vise hvordan produktet fungerer under faktiske forhold. Det kan godt tenkes at det finnes flere av testdeltakerne som er bedre enn testvinneren under virkelige forhold. Om forsterkeren leverer effekten som er spesifisert er egentlig mindre viktig når man vurderer de reelle ytelsene og kvaliteten til en forsterker. En produkttest bør være svært omfattende. Ellers blir det som å teste hvorvidt en bil yter det antall hester som er spesifisert. Det sier en bilkjøper svært lite om hva som ligger i bilen.

Ellers takker jeg for kritikken, som selvfølgelig taes til etteretning til neste gang vi vurderer liknende tester. Det er godt mulig folk tar oss for en gjeng med fjortiser som lager skoleavis, men slik er det altså ikke.

 

Det er et godt tegn at kritikken taes på alvor.

 

Det er vel ikke slik at folk nødvendigvis tar dere for en gjeng fjortiser, men det redaksjonelle innholdet kan bli litt "flytede" innimellom. Noen ganger har jeg blitt i tvil om jeg leser et bilblad, eller et mykpornoblad. Hvorvidt folk har hekket i baksetet på bilen sin er fullstendig uinteressant for meg. Hva dem har gjort med bilen av modifikasjoner etc, er derimot svært interessant. Samtidig er det lite viktig å bruke spalteplass på å utype britiske, eller norske modeller sine sexfantasier, eller preferanser i et bilblad. Skulle jeg få et ønske om å lese om sex, finnes det flere, kanskje "bedre" alternativer for å mette en slik lyst.

...og når det gjelder hva som er tilgjengelig i Norge og ikke er det vel faktisk slik at mange handler over internett, og at det nettopp derfor er interessant å også ta med produkter fra utlandet. Det har altså ingenting med vår britiske herkomst å gjøre.

 

Hvis noen har flere spørsmål til hvordan testen er gjennomført svarer jeg gjerne på spørsmål, send meg en mail.

 

Espen Skogen

Redaktør, Max Power

 

Det er klart at mange handler over internet, men samtidig bør en test representere produkter som lett er tilgjengelig i landet hvor testet publiseres, etter min mening. Dette for å sikre at kunden som er interessert i et produkt, har mulighet for å få support, og ikke minst kjøpe det over disk om netthandel fra utlandet er uinteressant. Dette er dog en høyst personlig vurdering.

 

Ellers syntes jeg det er meget bra at du kommenterer i tråden. Det er viktig å holde kontakt med miljøet, og motta impulser. Jeg har flere ganger lest interessante og morsomme artikler i Max Power, men jeg tror nok potensialet er høyere.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg.. Tok testen for det det var når jeg leste den.

 

Står jo svart på (gult?) hvit at det er en ytelsestest. Står ingenting om kvalitet eller andre ting.

 

 

Ja akkurat Ytelse, men ytelse er så vanvittig mye mer enn effekt.

 

mvh

 

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det irrelevant hva hensikten med testen var. Skal man først teste et produkt, bør dette gjøres skikkelig. Grunnen til dette, er at leverandører, forhandlere, og selvsagt sluttbrukere bruker tester for det dem er verd. For mange er en testvinner, en testvinner uansett hvordan testen er utført. En test bør alltid vise hvordan produktet fungerer under faktiske forhold. Det kan godt tenkes at det finnes flere av testdeltakerne som er bedre enn testvinneren under virkelige forhold. Om forsterkeren leverer effekten som er spesifisert er egentlig mindre viktig når man vurderer de reelle ytelsene og kvaliteten til en forsterker. En produkttest bør være svært omfattende. Ellers blir det som å teste hvorvidt en bil yter det antall hester som er spesifisert. Det sier en bilkjøper svært lite om hva som ligger i bilen.

I en produkttest vil man jo ta hensyn til målgruppen. auto motor & sport tester bakseteplassen i stasjonsvogner, det gjør ikke Max Power. På samme måte, for veldig mange i vår målgruppe er det effekt og watt som er interessant, og derfor tester vi det. De i vår målgruppe som er mer interessert i andre aspekter ved produktene har uansett nok peiling til å forstå at denne testen må taes for akkurat det den der: en effekttest, verken mer eller mindre.

 

Det er vel ikke slik at folk nødvendigvis tar dere for en gjeng fjortiser, men det redaksjonelle innholdet kan bli litt "flytede" innimellom. Noen ganger har jeg blitt i tvil om jeg leser et bilblad, eller et mykpornoblad. Hvorvidt folk har hekket i baksetet på bilen sin er fullstendig uinteressant for meg. Hva dem har gjort med bilen av modifikasjoner etc, er derimot svært interessant. Samtidig er det lite viktig å bruke spalteplass på å utype britiske, eller norske modeller sine sexfantasier, eller preferanser i et bilblad. Skulle jeg få et ønske om å lese om sex, finnes det flere, kanskje "bedre" alternativer for å mette en slik lyst.
En stund siden du har lest Max Power? :rolleyes: Vi fokuserer adskillig mer på bilen som sådan og de modifikasjoner som er gjort enn vi gjorde i begynnelsen, og samtidig har vi tonet ned dame-sakene betraktelig.

 

Det er klart at mange handler over internet, men samtidig bør en test representere produkter som lett er tilgjengelig i landet hvor testet publiseres, etter min mening. Dette for å sikre at kunden som er interessert i et produkt, har mulighet for å få support, og ikke minst kjøpe det over disk om netthandel fra utlandet er uinteressant. Dette er dog en høyst personlig vurdering.
Som du selv sier, en personlig vurdering. Vi vet at mange handler over nettet, og jeg mener derfor det er høyst relevant å ha med produkter som ikke nødvendigvis er tilgjengelig over disk i Norge.

 

Ellers syntes jeg det er meget bra at du kommenterer i tråden. Det er viktig å holde kontakt med miljøet, og motta impulser. Jeg har flere ganger lest interessante og morsomme artikler i Max Power, men jeg tror nok potensialet er høyere.
Potensialet vil alltid være høyere, og det nærmer man seg ved å motta impulser fra miljøet ;) Det er miljøet som handler bladet, og nettopp derfor er det også miljøet som bestemmer hva vi skriver om, og hvordan vi skriver om det. Vi tar tilbakemeldingene fra miljøet ytterst seriøst, og som regel fører de også til konkrete endringer i magasinet for å tilpasse oss lesernes ønsker. Gode eksempler er nedtoning av damesakene (men ikke fjerning av dem...), mer teknisk fokus (både i bilreportasjer, samt i form av egne tekniske, relativt tunge artikler) og en høyere andel norsk stoff i bladet (følg med utover våren).

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med dette sagt gutta, er det noen som er villig til å lage en litt uavhengig test av litt mere "highend" utstyr på stereofronten?

 

kunnskapen for å teste utstyret er jo defitivt tilstede blandt gutta her, selv om mange ofte liker sitt merke best ;)

 

om jeg kjøper inn og stiller med 2stk SI D2 magnum 06 mod, hoster noen opp noen 06 RE XXX, noen JLW6V2, også kan vel autocustom hoste opp noen sounstream og earthquake? jeg tror flere enn meg hadde vært intressert i det.

 

dette samme gjelder på amp siden.

 

dette er ikke for å få ett endelig svar med "dette er den beste, kjøp denne" men heller for å belyse sterke og svake sider ved produktene. en 60meter løper er jo ikke veldig god på 3000! men om man bare skal løpe 60 er det jo knall.

 

Mvh Anders

p.s. jeg hoster gjerne opp en XX colossus II og ett par SI D2 06 for å hjelpe

Kommer med en av nykommerne til RE etter hvert ;)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår