Gå til innhold

Batteri feil vei

Ranger emnet

Rauden

Anbefalte innlegg

Hei

Klarte det umulige og satte + på -, og omvendt på bilbatteriet :P

Det begynte å ryke noke jævli fra dynamoen når eg gjorde det. Når eg skifta riktig + og - på batteriet, gnistra det litt når eg satt på -, og det fortsatte å ryke fra dynamoen. Rekne me den tok kvelden, men kan det være andre ting som har fått seg en smell ? Sikringa på cd-spilleren røyk, men resten av sikringane ser ut til å være heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du ikke har innsprøytning... men dynamoen er nok fucked ja.

Kan gnistre litt når du setter på riktig og... Hjernene i et innsprut-anlegg trenger "memory", det samme trenger spilleren, som regel dette som trekker strøm.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikkje andre sikringa enn cd-spilleren som røyk, resten ser helt fine ut. Men kan det være noke anna enn dynamoen som er ruinert ? så om eg sette inn en ny dynamo, så risikere eg ikkje at den og blir ødelagt?

men en anna ting:

lada opp batteriet i dag og tenkte eg skulle kjøre bilen heim, men det funka heller dårli. bilen starta, eg fikk kjørt ca. 20 meter, så slokka den igjen. etter det så tente den ikkje lenger. og batteriet var flatt. merkelig at det lader seg ut så fort, sjøl uten dynamo skal det vel holde seg litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sikringene er hele, da er det håp, men dynamoen må nok byttes uansett desværre.

Batteriet skal som regel holde seg lenger ja.. men et korsluttet batteri ( som du har pga røykutvikling fra dynamoen), blir fort ødelagt av kortslutningen om det fra før av ikke er helt friskt.

Har du injection-motor har du også et par veldig strømkrevende bensinpumper som går også.. og de er ikke akkurat snille mot dårlige batterier de heller :)

Målte du spenningen på det etter ladinga før du satte det inn? skal ligge på 12,1-12,5v minimum.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider