Gå til innhold

Ombyggning fra m47 til m46

Ranger emnet

MrTore

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge om fra m47 til m46 på en 240 og har noen spm. ang. det.

1. Har tenkt å skaffe en m46 fra en 240/740/940 turbo og lurer på om det spiller noen rolle om mellomakslingen kommer fra 240 turbo eller vanlig 240 så lenge det sitter m46 på bilen jeg får fra?

2. Trengs noen endringer med clutchen ?

3. Er det bare å hive ut m47 kassa å montere m46, overdrive reele og mellomaksling og det er hele greia, eller er det mere snacks jeg må gjøre ?

4. Er det noen ting som er smart å skifte ut på kassa før jeg monterer den, som jeg liksom kan gjøre i samma slengen før jeg setter den inn ?

5. Er det mange ledninger på reelet å koblet opp, eller er det det kun strøm ?

6. Hvor mye er det greit å gi for mellomaksling, reele og m46 kassa ?

Mange spm. her men håper noen som har peiling på dette kan gi meg noen gode svar ! Takker for hjelpa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hvis du gir gull og grønne skoger så henger det ei M46 kasse på bilen min. Men får ei sånn kasse for under tusenlappen i sviiden. Sikkert ikke stort dyrere i norge heller, men sett for all del inn ei M46P kasse. Og bytt clutch i samme svingen..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nybegynner, men hva er vitsen med å bytte, merker knapt forskjell. Er det trimming som gjør det nødvendig, eller er det kun for å få overdrive??? Vanlig M47 er mye enklere enn M46, mindre kabelrot og færre problemer og mer mindre vekt, (M46 er en blykloss i forhold)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor har du? Om du har b230f må du muligens bruke clutchuset fra m47 kassa og skru den på m46 kassen, pga det er skjært ut hull i clutchuset for svinghjulssensoren.

I tilleg må du huske og tette hullet bak på m46 kassen om den har uttak for speedometer der.

Om den har det, drar du ut "drevet" fra uttaket, evt bytter o-ringene på sensoren, samt sveiser igjenn hodet på den med en passende bolt. Deretter skrur du bare fast speedo-uttaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er jo akkurat det som er problemet, om du har uttak på bakakslingen for speedo, så må du blinde det hullet til mekanisk uttak som er på kassen, om kassen har det da.

Den m46 kassa jeg byttet til, stamma fra en 740Turbo og der var vertfall speedo uttaket på kassa, og siden jeg har uttak på bakakslingen så MÅTTE jeg tette hullet, slik at ikke all olja renner ut der.

Skjønner?

Uttaket er bakerst på kassen, på selve overdrive huset, ned til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kassa mi så er det et merkeskilt hvor det står m46p med laycock (cock...tihi) styring bla bla bla..regner med de fleste kasser er merka sånn!

Er kanskje en fordel å bytte olje på kassa når du har den løs!

Hvorfor ikke bare kjøre til m47 kassa ryker..og da ha m46 kassa liggende klar! Dumt å ta ut ei kasse som fungerer

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider