MrTore Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 Hei Skal bygge om fra m47 til m46 på en 240 og har noen spm. ang. det. 1. Har tenkt å skaffe en m46 fra en 240/740/940 turbo og lurer på om det spiller noen rolle om mellomakslingen kommer fra 240 turbo eller vanlig 240 så lenge det sitter m46 på bilen jeg får fra? 2. Trengs noen endringer med clutchen ? 3. Er det bare å hive ut m47 kassa å montere m46, overdrive reele og mellomaksling og det er hele greia, eller er det mere snacks jeg må gjøre ? 4. Er det noen ting som er smart å skifte ut på kassa før jeg monterer den, som jeg liksom kan gjøre i samma slengen før jeg setter den inn ? 5. Er det mange ledninger på reelet å koblet opp, eller er det det kun strøm ? 6. Hvor mye er det greit å gi for mellomaksling, reele og m46 kassa ? Mange spm. her men håper noen som har peiling på dette kan gi meg noen gode svar ! Takker for hjelpa ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 1. Nei 2. Nei 3. Det er alt. 4. Se over clutch, svinghjulslager og utløserlager, og evnt foringene på girspaken. 5. Kun strøm, og ned til kassa. 6. ca 1000 +/- avhengig av tilstand. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 5.strøm til ledningsnettet.ellers er allt laget idiotenkelt.glem ikke kabeln opp til instumentboksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTore Skrevet April 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Ingen som tilfeldigvis har ei god m46P kasse for salg med div ting ? eller vet av noen tilsalgs ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Klart hvis du gir gull og grønne skoger så henger det ei M46 kasse på bilen min. Men får ei sånn kasse for under tusenlappen i sviiden. Sikkert ikke stort dyrere i norge heller, men sett for all del inn ei M46P kasse. Og bytt clutch i samme svingen.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Ikke for å være nybegynner, men hva er vitsen med å bytte, merker knapt forskjell. Er det trimming som gjør det nødvendig, eller er det kun for å få overdrive??? Vanlig M47 er mye enklere enn M46, mindre kabelrot og færre problemer og mer mindre vekt, (M46 er en blykloss i forhold) Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Straydog Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Er vel fordi M46 er en sterkere kasse som tåler mer Nm.. Siter 1996 Volvo 850 T-5 1993 Volvo 240 GL [x]1986 Volvo 745 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kastel Skrevet April 26, 2006 Rapporter Share Skrevet April 26, 2006 Ingen av m46 eller 47 gearkassene er beregnet på spinning eller blodtrimming så ingen av volvo kassene er dårlige med normal bruk ,bedre du setter i en getrag kasse da om du skal herje å spinne å skal ha noe som tåler det... Synst jeg i hverfall hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Hvilken motor har du? Om du har b230f må du muligens bruke clutchuset fra m47 kassa og skru den på m46 kassen, pga det er skjært ut hull i clutchuset for svinghjulssensoren. I tilleg må du huske og tette hullet bak på m46 kassen om den har uttak for speedometer der. Om den har det, drar du ut "drevet" fra uttaket, evt bytter o-ringene på sensoren, samt sveiser igjenn hodet på den med en passende bolt. Deretter skrur du bare fast speedo-uttaket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrTore Skrevet April 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Har B230FK og m47 kassa mi er ganske sliten så tenkte da likså godt å skifte til en m46 kasse fra turbo bil. Har speedo uttak på bakakslingen jeg så det er ikke noe problem. Noen som har ei tilsalgs ? slipper jeg å kjøre over grensa :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Ja er jo akkurat det som er problemet, om du har uttak på bakakslingen for speedo, så må du blinde det hullet til mekanisk uttak som er på kassen, om kassen har det da. Den m46 kassa jeg byttet til, stamma fra en 740Turbo og der var vertfall speedo uttaket på kassa, og siden jeg har uttak på bakakslingen så MÅTTE jeg tette hullet, slik at ikke all olja renner ut der. Skjønner? Uttaket er bakerst på kassen, på selve overdrive huset, ned til venstre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 m46j lager hvertfall en fin lyd etter ei stund med litt mer effekt enn den er lagd for.. hører bare kassa til slutt hehe.. Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 kjempe fin lyd når man kjører i stykker ei kasse ;) hehe.... Åssen ser man forresten forskjell på om det er m46p eller m46j kasse?? Har lest det tidligere, men husker lite, så jeg spør nå bare for å bringe det på det rene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 På kassa mi så er det et merkeskilt hvor det står m46p med laycock (cock...tihi) styring bla bla bla..regner med de fleste kasser er merka sånn! Er kanskje en fordel å bytte olje på kassa når du har den løs! Hvorfor ikke bare kjøre til m47 kassa ryker..og da ha m46 kassa liggende klar! Dumt å ta ut ei kasse som fungerer Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 27, 2006 Rapporter Share Skrevet April 27, 2006 Noen som veit lengdene på M45, 46 og 47 kassene? Med eller uten clutchhus? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg