Gå til innhold

hjelp med bakbremsa på passat 35i, 93 modell

Ranger emnet

chil1++

Anbefalte innlegg

etter jeg kom hjem fra påskeferie hadde venstre bakhjul låst seg helt. Jeg skrudde av trommelen( trommel bak og skive forann) Det så liksom ikke så ille ut, jeg vaska, og smørte opp. Men når jeg skulle sette på trommelen igjen så var det veldig trangt, Akkurat som at ikke bremseskoa var gått helt tilbake. Noen som vet hva det kan være? er det noen justeringsmuligheter?

Til slutt pumpa jeg hardt på pedalen, da sto spurten fra ventilen(den som presser på bremseskoa) Så det må tydeligvis byttes, men finner heller ikke helt ut åssen den er festet..Kan dette være porblemet?

Alle inspill taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremseskoa var ikke spesielt slitte.. Det var bare på den ene sia at hjulet hadde låst seg. Jeg må vel til og lufte systemet nå :(, huff det har jeg hørt er noe mas..

Men jeg kan liksom ikke helt se åssen nye sylindere gjør at hjulet sviver bedre, skulle jo tro at en sylinder som lakk bare gjorde at man mistet bremse effekt..

hmm noen tanker rundt dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremseskoa var ikke spesielt slitte.. Det var bare på den ene sia at hjulet hadde låst seg. Jeg må vel til og lufte systemet nå :(, huff det har jeg hørt er noe mas..

Men jeg kan liksom ikke helt se åssen nye sylindere gjør at hjulet sviver bedre, skulle jo tro at en sylinder som lakk bare gjorde at man mistet bremse effekt..

hmm noen tanker rundt dette? :)

Kan være gravrust inne i sylindrene som gjør at det kniper litt inni, lite trolig men.. Mere tru på at den vesle "armen/hengsla" til handbrekket sitter fast så banda ikke returnerer helt feks...

Men hvis du har bremset så stemplet og bremsevæsken sto ut av bremsesylindren ville jeg nok ha byttet den for å være sikker på at det blir tørt..

Lufte brems er LETT.. ta en stk 0,5l colaflaske, 30cm slange som passer på lufte nippelen, åpne lufte nippel, sørge for å ha bremsevæske nok i beholder, pumpe på pedalen til du har fått ut en kvart flaske, holde bremsepedalen HELT

i bunn og få noen til å stenge nippelen og gjør samme på neste hjul.. Begynn på hjulet lengst i fra beholderen dvs ofte h/s bak så V/s bak osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du av bremsebåndene når du rengjorde? hvis du har tuklet med det er nok trolig dette grunnen til at sylinderene lekker. Og kom det olje på båndene er de nok ikke så gode lengre.

Det at hjulet sto kan være at arma til håndbrekket har kilt seg eller lignende. Hvis bilen skal stå ei stund uten å bli brukt kan det være greit å ikke ha på håndbrekket. Sålenge det ikke er absolutt nødvendig.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du av bremsebåndene når du rengjorde? hvis du har tuklet med det er nok trolig dette grunnen til at sylinderene lekker. Og kom det olje på båndene er de nok ikke så gode lengre.

Det at hjulet sto kan være at arma til håndbrekket har kilt seg eller lignende. Hvis bilen skal stå ei stund uten å bli brukt kan det være greit å ikke ha på håndbrekket. Sålenge det ikke er absolutt nødvendig.

Sant dette med bremsevæske på bremsebanda, men det går ann å varme de med en propanbrenner slik at di svetter væska ut igjen, også pusse de med grovt sandpapir.. Men er jo ikke noe jeg anbefaler hvis de er skikkelig sausa med br.væaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er ikke sausa inn med bremseveske..det kom bare en kraftig stråle som traff husveggen sikkert 8 meter opp.. veldig kraftig stråle.. bomma på kameraten min sitt hode med max 5 cm :)

hehe er det farlig og få dette i feks øyet?

For å si det sånn da, at hvis du får det på lakken på bilen din så etser lakken bort etter en stund, skyll godt med vann hvis du får det på lakken, å hvis du får det i øyet skyll med MASSE vann og oppsøk legevakta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider