Gå til innhold

v-tec controller


espen_mg

Anbefalte innlegg

noen her som har erfaring med v-tec controller på VTI-motorene?

skal visst funke noe jævli.

hørte at man kan bytte oljepumpe å skuve motoren opp på 10000 o/min.

sikkert hardt til topp og stempel osv men..toppen burde vel tåle litt fra før da.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som har erfaring med v-tec controller på VTI-motorene?

skal visst funke noe jævli.

hørte at man kan bytte oljepumpe å skuve motoren opp på 10000 o/min.

sikkert hardt til topp og stempel osv men..toppen burde vel tåle litt fra før da.

-VTEC (!!!!!!!!!) kontrollere er i langt de fleste tilfeller helt verdiløse; på en original B16A? Totalt.

-OEM oljepumpe fungerer over 10.000 RPM i korte intervaller; man må litt høyere opp før den kavitérer, med totalødeleggende følger.

-Stemplene og selve toppen tar ingen nevneverdig skade av (alt) for mye turtall; men alt har en grense.

 

1. Hva i all verden har en å gjøre oppe på 10.000 RPM i en B16A? Originalt synker effektkurven som en stein etter ~7.800 RPM (/v ECU).

2. Ventilene i en original B16A'en begynner å flyte ved omentrentlig 8.600 RPM /v ECU og ~9.200 RPM /v turtelleren; noe som regelmessig fører til katastofalt motorhavari.

3. Rådene (som i B16A'en ikke er smidde) og rådeboltene er høyst tvilsomme over den originale turtallsperra.

 

For mye turtall er bygdeidioti på sitt aller minst gjennomtenkte. Å gå noe over den originale turtallsperra trenger man så godt som aldri, med mindre motoren er TUNGT modifisért via skikkelig innsug/individuelle spjeldhus, har ville kammer og dertilhørende fjærer og retainere, porting utført av profesjonelle og har et jævlig godt pustende grenrør. Siden du spør som du gjør vil jeg bare naturlig anta at det ikke er snakk om noe sånt hér; for har en disse moddene stiller man ikke slike spørsmål - da vet man nøyaktig hva man går til. Det ser sørgelig nok ut til at turtall er den nye risen i Hondaverdenen og jeg grøsser ved tanken på de stakkars Hondamotorene som i den ultimate dumskaps navn blir kjørt til Helvete rett ned i bakken fordi man bare ikke vet bedre.

 

Er man seriøs av seg bruker man dager og uker i Honda-Tech's All Motor-forum og de andre seriøse Hondatuning-forumene der ute på internett der alle slike spørsmål er blitt besvart opp og i mente på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår