Gå til innhold

Håndbrems låst i øverste hakk. Hva gjør jeg?

Ranger emnet

tenacius

Anbefalte innlegg

Har hatt litt dårlig håndbrems i det siste, men har ikke fått tid til å gjøre noe med det.

Var ute å kjørte nå og skulle sette på håndbremsen, sto i slak nedoverbakke. Men bilen bare fortsatte å rulle når jeg hadde dratt til et stykke opp, så jeg dro til litt mer.

Og da spratt den der trykknappen på stanga helt ut og dr sto brekket helt fast. Fikk dytta det halvveis ned ijenn men ikke en 1mm mer, er ikke noe funksjon i bremsene nå. Men hvordan gjøre jeg for å få fiksa dette?

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak sikkerhetsbeltet er det en skrue på hver side for å løsne dekslet over mekanismen, da ser du at wieren er dratt for langt fram, og likker i klem slik at du ikke får spaken helt tilbake til 0...

Dette er da hvis du har fått spaken litt ned igjen, men ikke helt.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart.Har hendt meg selv mange ganger dette,Tror ikke det har noe med wiren å gjøre dette.Er nok kun låsemekanismen i brekket som har klikket.

vel, jeg har også "hengt opp", slik som du nevner..

ikke på min nåværende bil, men en nyere 240 jeg hadde før.

ville tro at om man har null belegg igjen og overstrammet vaieren max kan man vel kanskje oppleve morsomme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh jeg trenger ett nytt håndbrems... Igår så prøvde jeg nok litt for hardt å få det ned igjen. Og da har jeg greid å bøye de platene som står på håndbremsspaken, så den er helt ødelagt. :( Hvis noen har eventuelt vet om noen som har et billig til salgs så gi beskjed. Knoksen på sandnes tar ikke vare på 240 deler lenger så blir nok litt vanskelig å få tak i der..

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider