Gå til innhold

Bygge om turteller?

Ranger emnet


glennl

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bygge om original turteller for 4cyl motor for å bruke på 6cyl?

Har lyst til å sette inn "Volvo rallye" instrumenter i min 164E -72 (med 5 klokker).

På turtellere kjøpt hos rekvisitaforhandlere er det jo en knapp man kan vri for å velge 4-6-8cyl. Er det noen som vet hvordan dette fungerer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille ? du tar jo signala fra Coilen og det er samma hvor mangen sylindrer

du har da.

 

sikker.? vanligvis på turtellere som men kjøper må men jo vri på en bryter på baksiden og det skal være til 4 eller 6 syl.. og vist man vrir på den brytern da man har 4 syl til 6 syl, så detter turtallet ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtelleren får jo impulser fra coilen, og det blir flere impulser per minutt på en 6-syl enn en 4-syl... Derfor har man en bryter for å velge dette. Tror nok ikke det er så enkelt å bygge om en original turteller, men alt er vel mulig...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke åssen det er på volvo, men på de jeg kjenner, eldre ford, så er det en justeringsskrue, som kan stilles så det stemmer sånn noenlunde.

ellers er det jo en mulighet å sette en resistor, evt ett potensiometer i kretsen, da turtelleren ofte fungerer som ett voltmeter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille ? du tar jo signala fra Coilen og det er samma hvor mangen sylindrer

du har da.

på en 4sylindret motor gir coilen 2 gnister per. omdreining,

på en 6sylindret motor gir coilen 3 gnister per. omdreining..

 

så antall sylindrer har noe å si..

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forholdsvis enkelt og bygge om om den er elektronisk.

Det sitter en motstand og en kondensator i serie ved inngangen i turtelleren.

kondensatoren lades opp via motstanden. Verdien på den tilsier hvor lang tid kondensatoren bruker på og lade opp.

På min bil en Triumph GT6 tok jeg en turteller fra en 4 cyl triumph og koplet den opp på 12v og satte på en frekvens generator på den.

Så prøvde jeg meg litt fram ved og kople et potmeter inn isteden for motstanden og regulerte den til turtelleren viste riktig turtall ifølge frekvens generatoren.

Hele greia tok 1 times tid.

Bryteren som sitter i en after market turteller bare switcher inn forskjellige motstands verdier.

 

Send meg en mail om det er noe du lurer på.evt bilde av innmaten på turtelleren.

 

 

Håvard

zeb@crusaders.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår