glennl Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 Er det mulig å bygge om original turteller for 4cyl motor for å bruke på 6cyl? Har lyst til å sette inn "Volvo rallye" instrumenter i min 164E -72 (med 5 klokker). På turtellere kjøpt hos rekvisitaforhandlere er det jo en knapp man kan vri for å velge 4-6-8cyl. Er det noen som vet hvordan dette fungerer??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 stille ? du tar jo signala fra Coilen og det er samma hvor mangen sylindrer du har da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 stille ? du tar jo signala fra Coilen og det er samma hvor mangen sylindrerdu har da. sikker.? vanligvis på turtellere som men kjøper må men jo vri på en bryter på baksiden og det skal være til 4 eller 6 syl.. og vist man vrir på den brytern da man har 4 syl til 6 syl, så detter turtallet ned.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Turtelleren får jo impulser fra coilen, og det blir flere impulser per minutt på en 6-syl enn en 4-syl... Derfor har man en bryter for å velge dette. Tror nok ikke det er så enkelt å bygge om en original turteller, men alt er vel mulig... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fluid Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Ta kontakt med Norsk Speedometerservice. De kan _garantert_ hjelpe deg. Siter '99 BMW 520iat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Kan ikke bruke samme turteller nei, med mindre den har en mulighet til å svitsje fra 4syl -> 6syl. Men du kan jo regne deg fram til riktig da, ettersom turtallet blir 50% høyere :) Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 kjett å måtte regne hver gang han passerer ett visst turtall :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Veit ikke åssen det er på volvo, men på de jeg kjenner, eldre ford, så er det en justeringsskrue, som kan stilles så det stemmer sånn noenlunde. ellers er det jo en mulighet å sette en resistor, evt ett potensiometer i kretsen, da turtelleren ofte fungerer som ett voltmeter. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wunder-Barn Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 stille ? du tar jo signala fra Coilen og det er samma hvor mangen sylindrerdu har da. på en 4sylindret motor gir coilen 2 gnister per. omdreining, på en 6sylindret motor gir coilen 3 gnister per. omdreining.. så antall sylindrer har noe å si.. Mvh Tom Siter VW Golf 5 2.0TDI 2005mod. Jeep Cherokee 4.0 1993mod. Nissan 200SX 1.8T 1991mod. Yamaha YZF 600 1999mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zebcrusaders Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Er forholdsvis enkelt og bygge om om den er elektronisk. Det sitter en motstand og en kondensator i serie ved inngangen i turtelleren. kondensatoren lades opp via motstanden. Verdien på den tilsier hvor lang tid kondensatoren bruker på og lade opp. På min bil en Triumph GT6 tok jeg en turteller fra en 4 cyl triumph og koplet den opp på 12v og satte på en frekvens generator på den. Så prøvde jeg meg litt fram ved og kople et potmeter inn isteden for motstanden og regulerte den til turtelleren viste riktig turtall ifølge frekvens generatoren. Hele greia tok 1 times tid. Bryteren som sitter i en after market turteller bare switcher inn forskjellige motstands verdier. Send meg en mail om det er noe du lurer på.evt bilde av innmaten på turtelleren. Håvard zeb@crusaders.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glennl Skrevet April 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Tusen takk for bra svar!!! Mulig jeg sender deg en mail når jeg kommer hjem fra jobb i nordsjøen og kan få tatt noen bilder:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Å bygge om turteller i 240/260 ved montering av V8 er jo vanlig, og står skrevet om i bøker på samme emne, og sikkert noe på nett. Regner med at det samme er mulig for 140/160 også, men vet ikke om det finnes spesifikk info der? Søkt på nettet? Svenke Volvo forum? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.