Gå til innhold

Hvordan kople bakaksel med elektrisk hastighetsføler på instrumentpanelet

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei.

Vær snill og ikke kom med gode hastighetswire idéer:) Jeg har jobbet endel for å få på plass bakaksel med elektrisk hastighetsgiver!

Jeg har selvfølgelig instrumentpanel med el.hastighetsmottaker.

Det er 2 ledninger på hastighetsføleren på bakakselen

Jeg vil tippe at den ene er 12volt+ og den andre er hastighetsimpuls UT!. Hvis det er slik, skal det være greit å legge en kabel til instrumentpanelet og kople den på hastighetsregneren.

Kan man kople disse om hverandre? Vil det fungere om man setter ledningene på feil plass på bakakselen?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det orginalt på bilen. Jeg har bare kjøpt en bakaksel med elektrisk hastighetsgiver også instrumentpanel, uten ledninger.

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btl: Sliter med akkurat det samme selv.

Men jeg har bare prøvd å bytte om ledningere til pick-upen på bakakselen,har ikke sjekket sensoren.

Hvis du finner det ut,ta og skriv det her hva det var.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har gjort samme operasjonen for en stund siden, så jeg skal prøve å ta det etter hukommelsen:

Først vil jeg anbefale deg å få fatt i originalkontakten som skal sitte bak på speedometeret og på giveren.

Da vil du se at det er 3 stk. ledninger som skal inn til instrumentet: De to som kommer fra giveren svart og blå ,

pluss en svart/rød .

Forutsetter at du har originalkontaktene med klippede ledinger både til giver og instrument. Ellers er det vanskelig å få ledningene plassert korrekt.

Kobles slik : Blå ledning fra giver til instrument - direkte

Svart ledning fra giver-via jord -til instrument

Svart/rød ledning 12V + til instrument - taes ut fra

sikringsholder.

Merk spesielt at den svarte ledningen må jordes før den går inn i instrumentet, ellers vil det ikke virke.

Lykke til.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik_B

Kobles slik : Blå ledning fra giver til instrument - direkte

Svart ledning fra giver-via jord -til instrument

Svart/rød ledning 12V + til instrument - taes ut fra

sikringsholder.

Merk spesielt at den svarte ledningen må jordes før den går inn i instrumentet, ellers vil det ikke virke.

Heisann, og takk for svaret.

Når det gjelder den svarte ledningen som skal fra giveren via jord til instrumentet, så lurer jeg på om man bare kan jorde den direkte fra instrumentpanel-jord og hastightsgiver-jord.

og lurer jeg på om den Svart/røde ledningen skal koples på tenninga, eller direkte fra batteriet?

Jeg ser at fordelen med å kople den direkte fra batteriet med sikring til instrumentpanelet er at man kan få hastighetsvisern til å virke når bilen ikke står på, hvis man f.eks ruller uten tenninga på. Men det er kanskje ikke så bra at den trekker strøm når bilen f.eks er slått av:(

Men det er kanskje ikke så nødvendig å kople den direkte fra batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Heisann, og takk for svaret.

Når det gjelder den svarte ledningen som skal fra giveren via jord til instrumentet, så lurer jeg på om man bare kan jorde den direkte fra instrumentpanel-jord og hastightsgiver-jord.

og lurer jeg på om den Svart/røde ledningen skal koples på tenninga, eller direkte fra batteriet?

Jeg ser at fordelen med å kople den direkte fra batteriet med sikring til instrumentpanelet er at man kan få hastighetsvisern til å virke når bilen ikke står på, hvis man f.eks ruller uten tenninga på. Men det er kanskje ikke så bra at den trekker strøm når bilen f.eks er slått av:(

Men det er kanskje ikke så nødvendig å kople den direkte fra batteriet?

Hei,

Den svarte ledningen dro jeg direkte fra giveren til kontakten på instrumentet.Jeg laget deretter en forgrening fra denne og jordet i gods i rattstammen et sted.

Jeg koblet + 12V (rød/svart) via tenninga,mener det er slik det er vist på koblingsskjemaet.

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei

Idag gadd jeg endelig å begynne med "prosjekt elektrisk hastighet"

Da jeg endelig var ferdig med å legge opp ledningene, og skulle ut og prøve dette lå nåla på 20 og da begynte den å riste litt, akuratt som en hastighetswire som er dårlig.

Men den viser alt for lite.

20km/t når man kjører rundt 30km/t

30km/t når man kjører rundt 40-60km/t

50km/t når man kjører rundt 70-90km/t.

Jeg skal teste den litt mer nøye mot turtelleren, men må bare lage noen tabeller først, så jeg vet hvilken hastighet jeg har ved alle turtall på alle gir.

Hvorfor har dette skjedd?

Kan det ha noe med å gjøre at utvekslinga på bakakselen er 3.15:1 og instrumentpanelet er fra en annen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg ute en tur, og noterte ned hastigheten ved forskjellige turtall på forskjellige gir.

Resultatet ble:

2gir

2500rpm 30km/t nøyaktig hastighet: 41,6km/t

3500rpm 40km/t nøyaktig hastighet: 58,24km/t

5000rpm 60km/t nøyaktig hastighet: 83,19km/t

3gir

2000rpm underkant av 40km/t nøyaktig hastighet: 52,47km/t

3000rpm ca 55km/t nøyaktig hastighet: 78,7km/t

4000rpm ca 70km/t nøyaktig hastighet: 104,93km/t

4gir

2500rpm ca 60km/t nøyaktig hastighet: 89,85km/t

3000rpm ca 70km/t nøyaktig hastighet: 107,82km/t

3500rpm ca 80km/t nøyaktig hastighet: 125,79km/t

Det ser ut som det øker progresivt i både hastighet og prosent. Noen som har litt erfaring med prøving og feiling med valg av instrumentpanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider