Gå til innhold

240 fjærbein på 740?

Ranger emnet


Riff

Anbefalte innlegg

Om jeg ikke har misforstått så er fjærbeina på en 240 lavere enn på 740, så da begynner jeg egentlig å lure på hvordan delene passer om hverandre. Dette ville jo være en enkel måte å få lavere bil på.

 

Om jeg da ikke har tatt helt feil da. Eller er det kanskje innfestningen som er annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.3. Stötdämpare

Stötdämpare fram:

Till standard 740/940 fjäderben finns framtagen en speciall stötdämpare, Bilstein 740

VOC. Försäljning av Bilstein 740/940-dämpare: se Råd och tips. Denna dämpare har en

basinställning som passar de flesta förare. Justering till annan inställning är tillåten.

Dämparen kan renoveras.

Konverterade fjäderben från Volvo 240 får användas. Dessa bilar får som framdämpare

använda Volvo 240 stötdämpare R Sport detaljnummer 552 197 (utgått) alt de nya 240

VOC-Bilsteindämpare som tagits fram.

För stötdämpare 940 Rally för asfalt, utlandstävling, se även 2.2 Fjädring

Stötdämpare bak:

Bilstein 740 VOC, Volvo 240 standard eller Volvos dämpare 740 Sport detaljnummer 132

9507 eller annan dämpare av standardtyp t ex Bilstein Sport enligt 2.3 Basreglemente 240

Classic.

Montering: Demontera dämpgummi i bärarm.

Det är i samband med montering av bakdämpare tillåtet att svetsa på brickor på varje

sida av hålet i stötdämparfästet bak, för att minska skadorna från grussprut.

Bak får nedre infästningspunkt för dämpare i bärarm flyttas och sänkas för förlängd

fjädringsväg.

2.5. Fjädertallrik

Övre 740/940 VOC fjädertallrik i aluminium som ersätter standard plåtdetalj med

gummilagring finns framtagen. Se Råd och tips.

Övre 740 fjädertallrik får bytas till 240 övre fjädertallrik. Centrumhålet i 240 fjädertallrik får

slipats upp så att stötdämparstången går fri.

Nedre fjädertallrik på fjäderben får lossas och flyttas för att förlänga fjädringsvägen. I

samband med detta får dämparhöljet förlängas med metallring.

 

2.6. Fjäderben

Standard för modellserien eller modifierade 240 fjäderben.

Det är tillåtet att modifieras enligt följande för att kunna använda 240-detaljer. Övre bricka

127 3745 demonteras. I botten på fjäderben läggs en distans på 16,5 - 19 mm.

Om bilen sänks, exempelvis vid körning på asfalt, kan fjädringsvägen bli för kort för att

fjädringen ska fungera tillfredsställande. Det är därför tillåtet att använda 240 stötdämpare

och - för att dessa ska kunna användas - lossa sätesringen på fjäderbenet och sänka

ringen max 22 mm (nyare fjäderben) eller max 27 mm (äldre fjäderben) varefter den åter

svetsas fast. Ringen måste ligga i botten och styrningen i överänden måste vara kvar.

Fjäderbensrör mot spindel får svetsas för ökad hållbarhet. Ytterligare extramaterial får ej

tillföras.

För fjäderben 940 Rally för asfalt, utlandstävling, se även 2.2 Fjädring

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår