JuB Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Hei, skal snart kjøpe meg "ny" gammel bil ;) Men uansett, det er kun 2 seter nå, men bilen er en 88mod og kan regges med baksete gratis. Derfor vil jeg sette i baksete før jeg omregistrerer bilen slik at jeg slipper unna med mere avgifter når jeg må vise bilen med baksete. Kan jeg få hjem bilen, levere skilta på biltilsynet sette i baksete så hente skilta igjen og registrere den med baksete og betale for omregistreringa? Skilta kan vel ligge på BT inntil 3 månder uten å måtte betale noe ekstra? Ble kanskje litt vrient forklart dette, men håper noen forstår :) Er ikke betalt årsavgift enda heller, blir denne halvert om jeg betaler den når det er mindre enn et halvt år igjen av året? Eller er det fullpris all the way? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Hei, Kan ta det litt punktvis; 1. Skilta kan ligge hos BT i opp til 6 måneder (lengre også, med egen avtale) gratis. 2. Ser ikke helt poenget med å levere inn skiltene..? Du setter setene i rett før du skal på kontroll, de har vel lov til å være montert, men ikke i bruk.. EDIT; Har du grønne skilter..? Isåfall må disse leveres inn, ja, og hvite må bestilles. Du kan faktisk bestille hvite skilter når du bestiller timen, så slipper du å vente på dem når du skal ha dem, slik at dem ligger klare hos BT. 3. Problemet med å registrere den som 5-seter rett før du skal omregistrere den kommer ved at man for å omregistrere bilen må han en PIN-kode som står på nåværende eiers vognkort. Problemet her er da at han ikke har fått dette vognkortet siden det nettopp er bestilt, og det har en leveringstid på 2-5 dager. Det er godt mulig det finnes en mulighet for å gjennomføre en omregistrering dersom vognkortet ikke er sendt til produksjon (skjer vel to dager i uka), eller at det har kommet metoder som gjør dette mulig. Vet at det var problemer med dette før, men det fantes noen måter å gå rundt dette systemet på, men vet ikke om det har blitt noen endringer i AutoSYS på dette området i det siste.. Om du tar en telefon eller en tur til nærmeste Biltilsyn vil disse kunne hjelpe deg med dette. I verste fall må du vente til han du kjøpte bilen av har fått det nye vognkortet (med 5-seter), før du kan omregistere, men det tror jeg ikke skal være nødvendig. :) Tror det skal være mulig å gjøre slik du beskriver (unntatt å levere inn skiltene som tidligere nevnt), men du kan jo dobbeltsjekke med BT, jeg har for dårlig hukommelse på det området.. 4. Dersom du registrerer bilen etter 1. juli, og bilen ikke har hatt skilter i det hele tatt i 2006, så slipper du unna med halv årsavgift. Om bilen hadde skilter per 1.1 2006, så må du betale full avgift. Det er forøvrig eier per 1.1. som er ansvarlig for denne avgiften, om ikke annet er avtalt. Du får heller ikke omregistrert bilen før årsavgiften er betalt. :) Du får heller stille spørsmål om det var noe som var uklart forklart, eller noe annet.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet April 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Tror jeg forstod det med reg med baksete, men om jeg først omregisterer bilen til mitt navn så koster det 1300kr. Så setter jeg i seter bak, så må jeg betale 1300kr igjen. Dette vil jeg unngå.. Tar bare en telefon til BT til mandag jeg, greit å ha alt klart til eventuelt kjøp. Men fikk svar på mye kjekt her :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Hvorfor 1300 kroner til når du setter inn baksetene..? De 1300 er en omregistreringsavgift, altså noe man betaler når bilen bytter eier. Eneste som koster ved registrering til 5 seter er kontrollen, og den koster 550 inkl nytt vognkort.. Eneste foskjellen jeg ser i kroner er at om det er en varebil, så har den andre omregistreringssatser (http://www.toll.no for mer info) enn en personbil.. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet April 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Okay, men hører med BT om det kan taes i sammen med omregisteringa eller må jeg betale 550kr uansett? Må ha ny skilter også, er jo grønne nå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 De 550 må du betale uansett, siden det er for selve kontrollen, mens omregistreringsavgiften er en avgift til Tollvesenet/TAD.. Hvite skilter må du også ha, det koster rundt 430 kroner om det er vanlig størrelse på dem. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet April 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Ting baller fort på seg ja ;) Men da er det jo ingenting å spare på uansett åssen jeg vrir å vender på dette. Da er det veiavgift+omreg+kontroll+skilt= 5000kr totalt:) doh Da har vi løst den saken også, takk får hjelpa :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet April 21, 2006 Rapporter Share Skrevet April 21, 2006 Mener det skal bli slik, ja.. Men du kan jo dobbeltsjekke med BT, er en stund siden jeg holdt på med dette sist.. :) Ta forøvrig å sjekk hvor mye det koster i omregistrering dersom det er en varebil, kontra det det koster som personbil.. Disse er som regel forskjellige, men mulig det er samma når alderen er såpass. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg