Gå til innhold

Honda CRX del-sol turbo?


Dobar

Anbefalte innlegg

Originally posted by Dobar

hvordan er d med turbo i denne bilen å hva eventuelt vil dette koste meg ??

 

for å gjøre en lang historie kort: du sparer mest på å kjøpe en bil med turbomotor i.

 

Men det var jo ikke det du spurte om..

 

Først og fremst må du finne ut om den motoren du har, er i god nok stand for å sette inn turbo.. Så bør/må du ha smidde stempler, da dine gamle stempler kan risikere å smelte pga varmeutviklinga.

Har du alt dette i orden (og nå er vi muligens oppe i 10000 kr for stempler) så må du skaffe turbo av et slag.. Om du har tenkt å la et verksted gjøre jobben med å montere turbo, kan jeg gjette på at du må ut med 25-30k for montering med turbo ..

 

Det er helt sikkert en del andre ting du må handle inn også.. bare snakker ut i fra det jeg har lest og hørt.

 

..og ikke glem forsikringa ;)

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dobar

I CRX DEL-SOL sitter d joe en V-tec motor (noen ihvertfall) blir ikke d no av d samme som turbo til en honda civic V-Tec?

V-tec og turbo er ikke noe likt i det hele tatt:)

 

V-tec betyr Variable Valve Timing and Lift Electronic Control og er som det står variable ventil tider

 

 

Og turbo er jo overladning

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RedFox

 

for å gjøre en lang historie kort: du sparer mest på å kjøpe en bil med turbomotor i.

 

Men det var jo ikke det du spurte om..

 

Først og fremst må du finne ut om den motoren du har, er i god nok stand for å sette inn turbo.. Så bør/må du ha smidde stempler, da dine gamle stempler kan risikere å smelte pga varmeutviklinga.

Har du alt dette i orden (og nå er vi muligens oppe i 10000 kr for stempler) så må du skaffe turbo av et slag.. Om du har tenkt å la et verksted gjøre jobben med å montere turbo, kan jeg gjette på at du må ut med 25-30k for montering med turbo ..

 

Det er helt sikkert en del andre ting du må handle inn også.. bare snakker ut i fra det jeg har lest og hørt.

 

..og ikke glem forsikringa ;)

Det er jo ikke sikkert man må bytte stempler da,kommer ann på hvor mye de tåler og hvor mye man lader og litt sånt:)

 

Det går å lade litt på orginale stempler men man må vel senke kompen litt og kan ikke lade mye(vet ikke hvor mye)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Det er jo ikke sikkert man må bytte stempler da,kommer ann på hvor mye de tåler og hvor mye man lader og litt sånt:)

 

Det går å lade litt på orginale stempler men man må vel senke kompen litt og kan ikke lade mye(vet ikke hvor mye)

 

kan like gjerne kjøpe nye stempler da.. er jo som du sier at det kommer an på hvor mye man lader etc.. men jeg har på følelsen av at det blir kortvarig morro uansett.. Jeg helgarderte meg iallefall når jeg sa "bør/må bytte stempler" ;)

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer sikkert å gjette om man må ha nye stempler eller ikke like bra som dere gjetter.

Spurte han hva vtec er og hva turbo er?

 

Hvis du har en Del Sol allerede, hvilken motor har du?

Blant annet Blitz har turbo kit til Honda B16a motoren, og ifølge http://www.overbooststore.com får du dette i en Del Sol.

 

Det er fullt mulig å turbokonvertere en Del Sol, hva som må gjøres vet ikke jeg. Du får lete på internett for å finne folk som har gjort dette før, 100% sikkert at det er litt info å finne.

 

Også får du vel høre med diverse tuning firmaer i Norge å høre om de tilbyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Alt er mulig, men som det sies ovenfor...

 

Det kommer til å koste og det spørs nok ikke om dette er et alvorlig drastisk steg og ta hvis du ikke har umiddelbare planer om å gjøre om bilen til skikkelig racer da...

 

CRX'en ville jo blitt litt av en demon med påmontert Turbo, men i Norge så er sjansen stor for at det hadde kostet for mye i forhold til smaken...?

 

NOS et alternativ? ;)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

orginal motor tåler fint en turbo med 0.5 lade trykk, da har du ca 230 hvis du i tillegg har en chip :)hva dette vil koste vet jeg ikke.. http://www.kingdom-developments.com <-- de har en crx del sol demo bil med turbo og nos kit med 300+ hk.. den er deilig.. send en mail til han karen å spør hvor han har fått tak i turbo, og om det evnt er et kit som passer eller om du må lage alt selv. osv. :)

Vil ha S14a

 

X `93 Honda del sol

X `86 Passat Combi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ikke noe verre å konvertere en delsol enn en hvilken som helst annen Honda med VTEC.

Delsol-en kommer bare med VTEC(uten om enkelte versjoner i USA) så det står mellom en D16-motor SOHC (125hk) og en B16A2 DOHC med 160hk.

D-serien er faktisk mer populær å turbo-konvertere enn B-serien av en eller annen grunn, og her hentes det vel ut rundt 190 hk(vanligvis) dersom man oppgraderer diverse andre deler på motoren.

 

Monterer man turbo på en B16A2 får man alt ifra 220-280 hk.

 

Det skal ikke være noe problem å sette turbo i VTEC-motorer, man må bare være påpasselig med ladetrykket, som vel er anbefalt til å ligge på 0.5 bar. Skal man gå over dette må man vel oppgradere motoren litt.

 

Har ikke så god peil på dette selv, men ta en titt på CH-forumet, der får du nok svar på det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som leser Bilsport husker kanskje etter en rød Honda Integra med Meguiars-dekor. Den hadde både kompressor og turbo, på orginale råder, stempler, kammer, sylinderforinger, topp og så videre. Hvis jeg husker riktig var kompresjonen på den motoren (B18C5) 11:1, og han kjørte et ladetrykk på cirka 1 bar. Expected power output = 425 hester!

 

Men det sto ingenting om hvilken bensin han kjørte på, hvilket er interresant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår