Gå til innhold

Polering

Ranger emnet

Adzam

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en poleringmaskin som skal gjøre arbeidet lettere, i pakken følger det med 2 pussehetter, ene er hårete(litt saueull lignende) og andre er bare vanelig stoff, manualen sier man skal påføre voksen med ene hetten og polere med poler hetten.

Hvilken hette skal man polere med, noen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som er hårete, er grovere, jobben som poleringsslask før, om jeg syntes den hårete var best og jobbe med, den var raskere og jobbe med, men den i skumgummi lignende, er lettest og jobbe med.. er nok den hårette du skal jobbe med, kan du ikke ta bilde av det da.? så jeg vet at jeg sier riktig, man kan jo få kjøpt mange forskjellige padder og sånt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gjøre oppmerksom på at di maskinene som selges på biltema, clasohlson osv, er IKKE egnet til polering, er bare dritt, og som regel på rundt 120watt, resultatet blir bedre med håndpolering.... Har du kjøpt en slik en, så lever den tilbake og forlang pengene tilbake... Har du derimot kjøpt en skikkelig poleringmaskin av typen som ser ut som en vinkelsliper, så blir resultatet ett helt annet hvis du vet hva du driver med.... Det finnes flere forskjellige "puter" til disse, av typen skumgummi, og de er det eneste som fungerer skikkelig, den hårete saken din kan du evt bruke til å pusse av polishen til slutt.... Kjør på lav hastighet så polishen ikke brenner seg fast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør dette i direkte sollys, garasje er fint. Burde kanskje ikke være nødvendig å si men ;)

1. Vask bilen NØYE! Hvis bilen er veldig skitten bland gjerne 1 dl. lampeolje i bøtta du har såpevann i. Dette funker veldig bra, og fjerner også gammel voks som kan ligge igjen. Pass på å ikke bruk bilshampoo med voks, da dette bare gjør jobben verre. Spyl over bilen med rent vann etterpå.

2. Få vekk mesteparten av vannet med en nal e.l. og la den lufttørke.

3. Når bilen er helt tørr (og REN) kan du begynne å påføre voks. Påfør for hånd på steder der poleringsmaskinen ikke kommer til / der det er stor sjans for at du får voks på plastlister o.l., f.eks. rundt vindusspylerdyser, dørhandtak, under sidespeila osv.

Når du skal bruke poleringsmaskinen til å påføre voks med bruker du den "ru" duken på poleringsmaskinen. Ta på 4-5 dråper med voks (jeg bruker Autoglym Super Resin Polish) og påfør dette. Ikke legg trykk på maskinen, la den jobbe voksen inn selv. Bruk gjerne sikk-sakk bevegelser og ta over det samme området flere ganger, horisontalt og vertikalt (dere skjønner tegninga).

Når voksen har blitt tørr og skal av igjen bruk helt vanlig poleringsduk til å fjerne voksen med. Gjør dette for hånd.

Poler de samme flatene flere ganger jo flere lag voks, jo bedre resultat og desto bedre beskyttelse

4. Nå er det bare å bytte hette på poleringsmaskinen til den ull-aktige saken. Bruk denne på den polerte lakken for etterpolering. Det sørger for bedre glans, dessuten fjerner den støvet som helt sikkert ligger utover bilen fra fjerning av poleringsmiddelet.

5. Når all denne jobben med å påføre voks har blitt gjort, kan det være veldig greit å gjøre så beskyttelsen varer lenger. Til dette er det greit å bruke en lakkforsegler ala` Autoglym Extra Gloss Protection. Denne skal påføres for hånd (med poleringsduk seff ;) ) og i MEGET små mengder. Etter at du har fått dette på hele bilen la det stå i en times tid før du fjerner det igjen. Igjen, poler lakkforsegleren av med poleringsduk.

6. Bruk ull-duken på poleringsmaskinen nok en gang og fjern eventuelle "støv"-rester fra lakkforsegleren.

Er dette blitt gjort riktig så blir resultatet en bil som er blank og fin og dessuten holder på glansen lenge :-)

Dette er nå måten jeg gjør det på ihvertfall, og personlig synes jeg det blir veldig bra :) Det eneste som er å gjøre etter at den hersens jobben er gjort er å vente på regn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maskinen fra Biltema. Der er det som adzam sier, én stoffhette og én sauseskinnshette. Den av stoff er for å påføre voksen med, den av ull er for å polere det bort igjen med. Min erfaring etter første gangs bruk er at du ikke har en sjans for å få bort voksen igjen med maskinen. For å påføre den funker det ok, men for selve poleringen må det håndkraft til. Da kan man jo spørre seg om det er like raskt å gjøre alt for hånd, fremfor å rigge seg til med maskinen...

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er en gjeng med jenter! Poler med henda, poleringmaskin skaper bare stygge sirkel merker som er vansklige å få av. Poler med hardvoks, tørk lett av med stoffduk. tørk så av de små poleringskornene og tørk lett av poleringmerker!

Thats the only way for et bra resultat!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er en gjeng med jenter! Poler med henda, poleringmaskin skaper bare stygge sirkel merker som er vansklige å få av. Poler med hardvoks, tørk lett av med stoffduk. tørk så av de små poleringskornene og tørk lett av poleringmerker!

Thats the only way for et bra resultat!

du får jo ikke halparten så bra reultat da, som da man bruker maskin, men man må jo så klart bruke den riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk sånn europris sak, har ikke mulighet for å justere så mye på farten. At du har fått kjørespor er enten fordi du har hatt feil pute, eller at du enten har hatt for mange omdreininger eller holdt den der for lenge (for mye varme)

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant snart ut at min poleringsmaskin stinket, så gjorde grovarbeidet selv og etterpolerte med maskina, det funket bra, sparte "litt" tid. Først var det vask, så lakkrens og sist voxen. Ble sinsykt rød å fin, selv om jeg brukte Turtle shampo og wax.

edit: Tipper en ordentlig poleringsmaskin som noen nevnte ville gjøre jobben bra for maskina funket, men alt for dårlig og jeg hater å gjøre det for hånd. Føler meg som karate kid, wax on, wax off....babyhmm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å skaffe meg en poleringsmaskin fra Best Tools. Det er vel ikke verdens beste merke, men har regulerbar hastighet, og er formet som en vinkelsliper. Den koster rundt 300 bols.

Hvordan vet en at en polerer med rett hastighet på maskinen?

Jeg regner med at det blir lettere å polere bort vaskestriper med maskin, istedet for med håndmakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare gjøre oppmerksom på at di maskinene som selges på biltema, clasohlson osv, er IKKE egnet til polering, er bare dritt, og som regel på rundt 120watt, resultatet blir bedre med håndpolering.... Har du kjøpt en slik en, så lever den tilbake og forlang pengene tilbake... Har du derimot kjøpt en skikkelig poleringmaskin av typen som ser ut som en vinkelsliper, så blir resultatet ett helt annet hvis du vet hva du driver med.... Det finnes flere forskjellige "puter" til disse, av typen skumgummi, og de er det eneste som fungerer skikkelig, den hårete saken din kan du evt bruke til å pusse av polishen til slutt.... Kjør på lav hastighet så polishen ikke brenner seg fast ;)

Hvor får man kjøpt slik poleringsmaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte maskina mi av Tess. Valgte polermaskin av merke makita og bruker normalt proffserien fra maguiars som poleringsmiddel. Mener jeg betalte rundt 3000kr for maskina, men er verdt hver eneste kr.

Fremgangsmåten jeg pleier å bruke etter bilen er vasket og tørket.

1. Polerer med "saueull" padden sammen med mg 85.

2. En gang til med mg 85 men nå sammen med en litt hard skumgummi pute.

3. En gang med mg 80 som polering sammen med en myk skumgummi pute.

4. Evt lakkforsegling mg 20 som påføres manuelt.

jeg bare advarer dette blir blankt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider