Gå til innhold

Min Volvo 740R. Nye bilder 21.09.2011. Bilen ferdig, pokal plokker Vallåkra/Ål treff

Ranger emnet


Frode740R

Anbefalte innlegg

  • Svar 814
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja morten har sneket inn noen film snutter av bla tillpassingene av intercooleren og den nye turboen....

 

Vel resultatet vil jo vise seg om ett år... hadde tenkt å legge opp ett prosjekt forum på bygge... Men helst når eg hadde fått litt mere deler somm 16V topp og spm staker og stempler + alt det andre som skal være med...

Men her er no litt innblikk i planene. Turbonetics turbo t4/t3 med steg 2 trimming 350-420 hk. intercooleren er kommet på plass. det er ikke lett å se helt størrelsen på den ut i fra filmen. men den skal kunne levere til 650 hk. i tillegg så har eg s60r dyser liggende og turbonetics evolution ekstern wasegate klokke liggende. Så blir det nira data sprut for håpentlig vis. svenskene har skrytt dette opp i skyene visst nokk. så det blir nok sikkert det. Så vil jo ting bare bale på seg ettervert med å bytte innmat i motor og alt som følger med.

 

Håper på god støte fra folk her inne på siden. Greit nok det er nok ikke snakk om mere enn 400 hk. Men det er en grei plass å fortsette på ettersom eg i dag ikke har mere enn en ca 230 til 240 hk.

 

Tips og ider tar eg godt i mot.

I dag trenger eg tips om kordan folk har bygget grenrørene sine. med wasegate selfølgele. Og videre gjerne om pris eller ider til metoder å bygge på. I tillegg trenger eg rør mellom intercoolere og turbo og også til innsug.

 

Så gi tips å hint. Det blir forhåpentlig vis 16Ventilers topp. Det er drømmen...

OM eg kommmer til å bruke s60r dysene vil jo vise seg.....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

MINE VENNER.

 

Eg er så smådt kommet i gang med ett trimming prosjekt.

 

Det blir å bygge ny motor. Turboen er allerede innvistert en t3/t4 turbonetics turbo som skal rekke til 420 hk med 8v topp i følge KAI ROGER BAKKEN. Han sa den vil levere te mer med 16 V topp... det har nokk med fløden i 16v toppen... Så er det også innvistert i ekstern wasegate. Videre så innvisterer eg i autronic sm4 datasprut. Eg har innvistert i 465 dyser. De blir nok mulig litt for små for å klare målet på 400 hk. I tillegg så blir det å innvistere i H profil staker og smidde Stempler. Toppen skal være en 16V topp. kammene blir nok kvassere. Intercolleren eg har kjøpt skal holde plenty.. den skal kunne levere til 650 hk.

 

Så er det deres hjelp kommer inn i bildet. Eg har selv studert og lest litt om trimming. Men det er kjekkt å få litt hint og tips.

 

Ka e foreksempel å anbefale.

 

Og ka e "HANDLE LISTEN" og ka må gjøres med topp og blokk for at det skal tåle og klare og levere til 400 hk.....

 

Så ka av deler trenger eg... Har tenkt å bruke det orginale 16v innsuget men bare ta og hive på ett 3" spjeld hus i steden for 2,5 som står der som regel.. Fløden i 16V innsuget ser jo igrunnen ikke så verst ut.

 

Så kem kan levere god sakene og ka må gjøres.... takker for all hjelp eg kan få....

 

 

SPM er så mye ommdiskutert om dagen... er det kvalitet han selger...?

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om målet ditt er 400hk og forsvarlig dutycycle, kan du bruke denne kalkulatoren:

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

 

58.8lbs/hr trenger du, om du har 4 dyser.

Ser du i tabellen nedenfor, vil du også se at det tilsvarer da 620 dyser.

462 holder til 300hk.

 

Derimot:

based on 0.50 BSFC and 85% duty cycle

Turbo/supercharged engines should add 10% to listed minimum injector size

 

Du bør ha en ekstra margin på 10%.

Mao. dine dyser bør du egentlig ikke dra lengre enn 270hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om målet ditt er 400hk og forsvarlig dutycycle, kan du bruke denne kalkulatoren:

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

 

58.8lbs/hr trenger du, om du har 4 dyser.

Ser du i tabellen nedenfor, vil du også se at det tilsvarer da 620 dyser.

462 holder til 300hk.

 

Derimot:

 

 

Du bør ha en ekstra margin på 10%.

Mao. dine dyser bør du egentlig ikke dra lengre enn 270hk.

 

ja det er eg med på....

Men er dette på 3 bar eller på 3,8 bar.... planen er nok ikke å bruke de... De skal nok på den motoren eg har i bilen.... men det har eg ventet litt med...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så at du gav på bortover fra Nesttun her om dagen. Gikk greit da! Hva som står i bilen din?

 

Hehe... tidig at du sier at den gikk greit da... hehe....

 

Akkurat der så gikk den faktisk dårlig....

 

men det er bare en chippet fk motor med 15g turbo og ladet trykket på 1,2 bar. også med den store intercooleren. også litt sånn ekstra smått....

 

kan ikke gi så veldig på.... Har så lite dekk igjen....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier bilen går dårlig når folk ser på da..... ;)

 

hehe... ja men eg merket at den gikk dårlig....

 

men av og til så får den noen kick... og da går den bra... når den har dagen kan du si... det skjer som regel her hjemme på landet.... hehe....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren din humørsyk sier du? Lider litt av det samme...dog, har funnet ut hvorfor, og det er pga været.. hehe! :)

motoren min går best rundt 10 grader og regn/fuktig luft..hehe, føles ut som om jeg har hvertfal 10-20 hester ekstra under disse forholdene. sparker merkbart værre, og det var da jeg rasa den første m47'en min... under sånne forhold :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren din humørsyk sier du? Lider litt av det samme...dog, har funnet ut hvorfor, og det er pga været.. hehe! :)

motoren min går best rundt 10 grader og regn/fuktig luft..hehe, føles ut som om jeg har hvertfal 10-20 hester ekstra under disse forholdene. sparker merkbart værre, og det var da jeg rasa den første m47'en min... under sånne forhold :P

 

Hehe... ja spinner i allefall langt og lenge nok på vått føre uten sperr....

Min bil går bedre jo kaldere det er.... og jo mindre fuktighet det er i luften.

man får jo mer luft per kubikk etter vert som det blir kaldere i været... men det kommer også ann på hvor i verden man er... jo høyere oppe jo tynnere blir luften. Når man snakker omdet så ble faktisk Pikes peak saaben til Per Eklund effekt testet på et slikt grunnlag, hvor han startet ble bilen målt til noe å 1000 hk... 400 meter over bakken i forhold til første test ble bilen på nytt målt. Da hadde den bare 800 og noe rundt der med hk... husker ikke de eksakte tallene men det var faktisk bort i mot 200 hk forskjell. Kordan været var og sånn det husker eg ikke... vet ikke om det en gang stod i texten.. Det er jo derfor vi Turbo folk bruker intercooleren for å få mer luft per kubikk.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når 740'n var ny var det mange som sente inn bilen til volvo for å få en bokstav R i vognkortet.. dvs att de forbedret masse deler som felger, fjærer dempere, alle foringer og masse annet rart.. som var med R settet.. å da fikk de en R i vognkortet og ble kalt 740R

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når 740'n var ny var det mange som sente inn bilen til volvo for å få en bokstav R i vognkortet.. dvs att de forbedret masse deler som felger, fjærer dempere, alle foringer og masse annet rart.. som var med R settet.. å da fikk de en R i vognkortet og ble kalt 740R

 

 

kult.... kanskje eg har en R bil allikevel da... Har jo byttet det meste rundt om ja...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår