Gå til innhold

Min Volvo 740R. Nye bilder 21.09.2011. Bilen ferdig, pokal plokker Vallåkra/Ål treff

Ranger emnet


Frode740R

Anbefalte innlegg

  • Svar 814
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg regnet med du bygger 16v "for show", da du nok vet du kan dra ut greit med effekter med 8v?

 

ps. om du skal bare hive over ny topp, kan du jo skru på en 531? hive i den en grei kam og booste "nok".

 

Evnt kan du jo selge toppen som er portet og div stasj, bygge opp en grom 16v.. doch er jo fetere enn soch, men koster en god del mer for "konservativ effekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, 16V toppen koster ikke all verden i sverige ( så leng du sier du er svensk )

om du vil kan jeg sjekke litt i de dype svenske skoger etter pris og tilstand, du kommer langt med 5 - 7000 kr.

 

Greien er at eg har liggende en 16 v topp, så det er uansett en del av planene å hive den på... Men planen var ikke helt på den motoren, har en VX 3 kam i den toppen som er "fyken", og de er jo ikke så gale de....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greien er at eg har liggende en 16 v topp, så det er uansett en del av planene å hive den på... Men planen var ikke helt på den motoren, har en VX 3 kam i den toppen som er "fyken", og de er jo ikke så gale de....

 

Du bruker ft blokk, 93'-> med 16v topp på?

Eller har du tenkt å bruke b234 blokken?

 

Vær obs på at b234 før 89' har samme råder som b230et før 89'.. dvs. de svake rådene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ft blokk, 93'-> med 16v topp på?

Eller har du tenkt å bruke b234 blokken?

 

Vær obs på at b234 før 89' har samme råder som b230et før 89'.. dvs. de svake rådene

 

Eg går ikke for noe orginal mat, det blirr smidd viss det ikke er, H profil og Smidde kolver, poenget er at han som bygde motoren sa visst nok at den skulle være laget for en del gromme hk, så da er spm om han har hivve på H profil og Smidde stempler, viss ikke han har gjort det, ja så må eg gjøre det. Uansett så kan eg nok ikke bruke stemplene, da vil jo Kompen havne i skyene siden 8 ventileren har forbrennings kammer og 16 ventilern har nermere null forbrennings kammer. Men kansje rådene kan brukes, er ikke de i H profil, nei så gidder eg ikke å bruke de heller. Men det er litt å sette seg inn i her, eg vet ikke om blokken er borret opp, og ikke vet eg ka veiv han har brukt. Men alt det skal eg få svar på så snart eg får ut den motoren og får sett på den..

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hi igjen folkens, er på gag igjen ang motor prosjektet mitt, kom litt i tvil i dg, målet er vel ikke stot mye over 400hk, og det blir bygget med en 16 V topp, Spørsmålet no er, Når er det på tide med å bytte til mekaniske løftere på disse toppene, tenker på olje tryk og slikt, finnes det virkelig i det hele tatt høy effekt pumper til disse b230 blokkne...? Eg meer å ha lest at KG har det, men etter mye snikk snakk så sier folk at det egentlig bare er sløsing med penger og de eneste som nytter e å bytte løfterene, men når eg spør fag folk så mener de at det ikke er behov for å bytte til mekaniske løftere før man passerer 500hk, det er i dag ikke noe som eg har så veldig planer om, til å begynne med sågjelder det å bare få motoren samen igjen, og deretter senere og bygge om. Det blir satt på e t4 t3 turbonetics turbo, skal holde fra 350 hk og opp til 430 hk,litt mer på 16V toppen, men så er det jo grenrø og mye annet knask som er på gang, hvordanblir tanke gangen viss man har enkt å kjøre på orginal sprut, b230 og b234 gjernene er de de samme..? Kjører per i dg på en BSR Chip, og den har funket utmerket på de tidligere bygge, hvordan blir det viseg bytter dyser og bensin trykk regulator, blir jg da og nødt til å bytte chippen..?

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hei folkens... Er kommet i gang igjen på dette 400hk prosjektet... Blokken er ferdig Betong Fyllt, og fordeler løs tennings sats Fra MSD er kommet i hus, sammen med ett Autronic SM4 datasprut... Turboen er også i hus i lag med intercooler og litt mer knask... stempler kommer i motoren så snart banken gir meg penger... om ikke lenge for håpentlig vis... Det blir benyttet en nyoverhalt 16 v topp, så er spm... sitter her med manualen til Autronic sprutet... Og sånn i det blå ser ikke dette ut til å bli den mest avanserte oppgaven... så lenge man vet hva alle de forskjellige komponentene er... Eg har fått med en tempratur sensor.... den er eg litt usikker på.. hehe... allerede... Elektrikker er eg... så tegninger er ikke det vanskeligste å forstå... Vet at det er lett å drite seg ut på Dyse rekkefølgen her... Den advarselene har eg alt fått.. Videre skal eg takke for den hjelp eg får... Og igjen skal eg legge opp bilder av motor prosjektet... Det som er spm nr 2 er hvor mye av det gammle lednings nettet bruker vi, greit nok med Dyse plugger, men eg tenker på Luft masse måler, Halgiver på sving hjulet regner e med er den som man kan bruke, har fått inntrykk av at Autronic kan sammkjøre med en del av BOSCH sine kompnenter, så har vi vann temp, den og regener eg med er den samme, så har vi trigger hjul, målet er å få den inn på bak kant av en av kam akslingene, der hvor fordeleren stod... Noen som har smartere løsninger på dette, gjerne med BILDE...?

 

Flere spm blir det nok, og en del svar finner eg nok ut av når eg får maskinen igjen.. Da står ting forran øynene, eg vil helst ikke ha så mye "tror" svar her... :) Det blir nok lagt opp en "tabbe" kveil inni bilen, i tillfelle eg driter meg ut..

 

MSD til koblingen skal eg klare å finne ut av selv... Det blir nok ikke det værste.. Har også andre kontakter eg kan ta kontakt med, men liker ikke å forstyrre folk i arbeid.

 

Håper på svar :)

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger du noe triggerhjul om du skal bruke føleren på svinghjulet da? Ingen datasprut mann...men det der virka litt ulogisk.

 

Ellers er det bildeplikt ass...så vi andre kan få litt våte drømmer vi og, hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den effekten du er ute etter trenger du ikke å røre toppen.

 

Det er bare over haling, og litt hissigere ventiler... stor mer blir det ikke... Bilder skal komme... skal se om eg får lagt noe ut i løpet av helgen...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre waste-spark? Isåfall:

Monter triggerhjul på veiva foran. Bruk 60-2 eller 36-1 så får du både hoved trigger og synk/home trigger på samme, hvis ikke må du ha én trigger på veiv og én trigger på kam.

 

Eller hadde du tenkt å kjøre 4 coiler? Da må du enten kjøre med en litt mer avansert løsning på veiv eller veiv+kam.

 

Hallgiver på svinghjulet er litt så som så. Det kan funke, men er noe dritt egentlig (for det sitter så vanskelig til). Trigger foran på motoren er mye lettere å jobbe med.

 

Har du kjøpt trigger sett fra msd? Det er litt dumt for da får du kun hovedtrigger (den har 4 magneter).

 

Det gamle ledningsnettet hiver du - lag nytt.

 

LMM hiver du (du bruker et MAP-basert system nå).

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre waste-spark? Isåfall:

Monter triggerhjul på veiva foran. Bruk 60-2 eller 36-1 så får du både hoved trigger og synk/home trigger på samme, hvis ikke må du ha én trigger på veiv og én trigger på kam.

 

Eller hadde du tenkt å kjøre 4 coiler? Da må du enten kjøre med en litt mer avansert løsning på veiv eller veiv+kam.

 

Hallgiver på svinghjulet er litt så som så. Det kan funke, men er noe dritt egentlig (for det sitter så vanskelig til). Trigger foran på motoren er mye lettere å jobbe med.

 

Har du kjøpt trigger sett fra msd? Det er litt dumt for da får du kun hovedtrigger (den har 4 magneter).

 

Det gamle ledningsnettet hiver du - lag nytt.

 

LMM hiver du (du bruker et MAP-basert system nå).

 

Ja det blir 4 coiler... og har fått inntrykk av at de blir mest sansynlig Veiv pluss kam... veiv i forkant, og kam i bakant hvor fordeleren stod... årsak til at eg kjører på 4 single coiler, er forde det ville svare seg litt på innkjøp i motsetning til å kjøpe NY fordeler + MSD tenning med utstikk or en coil.

 

Det blir litt å sette seg inn i... det vet eg... må ha meg en tur ut til pollyèn en dag, notere litt... Det er han som forøvrig monterer innmat i blokken med råder og stempler, det blir nok Custom stempler fra JE, og råder fra Eagle... videre har eg en smidd B23 veiv, skal ut til han og diskutere eksenter sliping av den, og se om det går opp i regnestykket... Har ett lite budsjett på det her... så det gjelder å prøve å holde seg innforbi det... Data sprut, MSD+4coiler, Turbo, InterCooler,Betong fylling, og div arbeid har alt kostet 60 000,- videre har eg ca 105 000,- og bygge for, men man tjener jo også penger samtidig. men det er penger eg per i dag har oppspart...

 

Så får vi se... pengene har ville ben å løpe på under slike prosjekt... det skal være sikkert å visst... Men det er enda lenge te eg får Fører kortet igjen... så tid er det nok av...

 

Takker for svarene, skal se om eg får inn et bilde av koblings tegningen, så kan vi ta det litt mer ut i fra det.. Takker for hjelpen i allefall...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir 4 coiler... og har fått inntrykk av at de blir mest sansynlig Veiv pluss kam... veiv i forkant, og kam i bakant hvor fordeleren stod... årsak til at eg kjører på 4 single coiler, er forde det ville svare seg litt på innkjøp i motsetning til å kjøpe NY fordeler + MSD tenning med utstikk or en coil.

 

Fordeleren skal selvsagt bort ...

 

Men du har jo alltids muligheten til å kjøre wasted-spark (2 dobbeltcoiler). Det er ikke mye performance gain med 4 single coiler vs. 2 dobbeltcoiler.

 

Fordelen med waste-spark er at da trenger ikke ecu vite hvilken sylinder som er i kompresjonstakt og hvilken som er i eksostakt (av de to som er i ødp) fordi den tenner gnist på begge uansett. Det betyr en enklere trigger løsning enn hvis du skal kjøre med 4 single coiler.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår