Gå til innhold

Min Volvo 740R. Nye bilder 21.09.2011. Bilen ferdig, pokal plokker Vallåkra/Ål treff

Ranger emnet


Frode740R

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 814
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den front fangern du har er det fra en nyere model Volvo eller er det styling til 740?

 

rimelig sikker på at det er styling-fanger til 940... siden det er 940 front på den.

Ser ut som den er litt spiss på midten...noe 940 orginal-fangeren også er.

740 er ganske rett over hele fjøla :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alvorlig feil der gitt! ;)

det er nok en T5R fanger det der.... bare se her på orginalen :)

 

1077627404volvo16.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei hei, er en stund siden jeg har oppdatert no. Det betyr ikke at det går tregt med meg, men eg har hatt en del å gjøre i det siste, har vært på flytte fot blan annet.

 

Men no er eg kommet meg i hus, og da er det dags for bil arbeid igjen.

 

Ting tar form, og Høyre side bak er så og si ferdig, har bare en sveise sømm igjen, så er jeg i mål der, før sparklingen kan ta av... =)

 

Kan begynne med underkant av kanal, hadde litt jordings problemer til å begynne med, så måtte svise dobbelt på en del av punktene. Men det har no lite å si, bare sveisen går igjennom, det er det viktigste. Derfor ser det litt amatør messig ut. =)

 

DSC_0026lite.jpg

 

Så etter sliping

 

DSC_0036lite.jpg

 

Så har vi på innside av kanal inn mot hjul hus.

 

DSC_0017lite.jpg

 

Og her noe støtte tull inni kanalen som jeg har forlenget og sveist, fristet mest å drite i det, men jaja... Så tar vi alt. Hehe...

 

DSC_0033lite.jpg

 

Dette bildet er litt vanskelig å forklare, men det er sett nedenifra og opp i øverste bunnen av hjulhuset, her bygger jeg om alt, for evt senere om jeg skulle planlegge å ha luft på bilen, og for å få felgene så langt ut som mulig, for det går en kant like over indre hjulfals, den ville jeg ikke ha, for der hadde 19" tatt ani evt ved en hump. Så dette bygger jeg om, siden volvo selv ikke klarte å tenke seg til at eg skulle ha slike felger på bilen min.

 

DSC_0047lite.jpg

 

Og her begynner den laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnngeeeeeeee jobben, å sveise igjen hele indre hjul hus. Men det har gått overraskende greit.

 

 

DSC_0055lite.jpg

 

Og her er det så godt som ferdig sveist, noe sveising er det igjen, men det tar jeg under slipingen, Men no er alle stykkene sveist inn, og store deler av Venstre side er også sveist, men målene og slik er på plass, og det er det som har tatt tid og finne ut av. Kan ærlig si at det var ikke like lett som jeg hadde planlagt, men det har gått overraskende greit og.

 

DSC_0004lite.jpg

 

Litt flere Bilder av Stuket Rundtom

 

DSC_0059lite.jpg

 

DSC_0061lite.jpg

 

DSC_0068lite.jpg

 

DSC_0069lite.jpg

 

Håper tråden er av interesse, det er bare til å spørre om det er noe.

 

Målet er å begynne på Framskjermene (igjen) i begynnelsen av oktober, og ferdig sveist bil ut mnd av oktober. Har 3 mil en vei til lokalet mitt nå, men hva gjør man ikke for det man lider for.

 

Men må få lov til å si at uten en god mengde med tollmodighet, ja så tror eg at eg hadde gitt dette opp for lenge siden. =)

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alvorlig feil der gitt! ;)

det er nok en T5R fanger det der.... bare se her på orginalen :)

 

1077627404volvo16.jpg

 

Ja stemmer det, kommer fra en Volvo 850R, ikke noe replika tull. =)

 

Krever litt modding for å få det til å se bra ut.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en helg er over, det er ikke lett å oppdatere med intresange bilder når jeg tross alt kun har drevet med å slipe sveis.

 

Men til forandring så falt 16v en liten tur oppi i dag, var no mest for å kunne bygge litt lednings nett og slik til den, dvs.... Det blir 8ventileren som først skal oppi, og for syns skyld har eg ikke latt den ligge helt i ro heller. ;) Bilder av den kommer om litt av den. =)

 

Men men, nok om det. Bildene taler vel sitt, grenrøret var for stort, så det fikk ikke plass, men det er et grenrør jeg fikk billig, og er dessuten til en t4 turbo med dobble kanaler. Så da gjør det ikke så mye, for å få det til å passe må motoren stå rett stilt, og da må jeg i tillegg ha et annet innsug, så da forsvinner vinningen i det.

 

DSC_0019ddssdfdlite.jpg

 

DSC_0022jyukhl.jpg

 

DSC_0036sdfghjkllite.jpg

 

DSC_0041lite.jpg

 

DSC_0055lite-1.jpg

 

DSC_0056lite.jpg

 

DSC_0060lite.jpg

 

Kommer som nevnt opp med bilder av 8ventileren så snart jeg får den monter, dette er bare midlertidig, maskinen er uten stempler inni for øyeblikket, årsaken til det er at den ikke er blitt målt diameter på etter støpingen på blokken. Det kan være triks å gjøre med tanke på om veggene evt skukke ha forskjøvet seg.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kappet du bakdørene? Fra hvindulist i bakkant og ned rundt til fremre nedre hjørne på døra? Vil det ikke bli en glippe mellom bakskjermen og døra da? Og hvor langt kappet du bakover bak hjulbuen?

 

Hei, tror det er bra detaljert tidligere i tråden en plass hvordan jeg har kappet opp døren, men for å svare kort, så er bilen skåret opp i fra B stolpe og hele veien opp til ruten ved D og C stolpen er, Og i underkant av kanalen er Det kuttet hele veien fra B stolpen og helt bak til hvor bak lykten er, det finnes mangen veier å gå bak til dit, og alle sier sikkert at sin måte er riktig. Tror ikke det finnes noe direkte fasit på det. Jeg valgte å ta turen ned i hjul brønnen og hele veien bak.

 

Døren er kappet helt i fra bak kant av hvor dørlisten begynner ved B stolpen og hele veien rundt og opp til dørhåndtaket er, der er det viktig å være litt våken når man kapper, så du får med deg dørhåndtak festene.

 

Det finnes utrolig mangen måter å bredde på, og dette er noe en av de, det er en del vinkler og slik som dukker opp som må rettes på, men det er en del av utfordringene.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallo igjen.

 

Da er det på tide med litt oppdatering.

 

Det blir nok ikke 16v topp til å begynne med. Det har heller ikke vært planen. Så det blir med en enkelt portet 8ventiler topp, kommer ikke til å legge ned så enormt med penger i denne motoren. Bygger ikke en Racerbil, =) Bygger bil som kan frakte meg til å fra kirken om Søndagen. =)

 

Så her er det bilde av motoren med 8 ventilers topp, ser jo ikke så forferdelig gale ut det heller. Volvo bokstavene er slipt vekk, også har jeg hånd frest inn Linx Car Design, som er inisialene til meg og en kompis. Vi har bygget en del biler i lag, og bestemt oss for at bilene måtte merkes med noe, som kunne peke til hvem som hadde utført det hele. =)

 

DSC_0028esrdtfyuhjilite.jpg

 

DSC_0026dfbghjmklite.jpg

 

Så bygger jeg også bilen klar for evt å kunne senken den med luft belger, det kommer nok sikkert ikke luft belger på bilen før til neste sommer. Men da er det greit å ha alt klart.

 

Som man alt ser, så finnes det ikke noe klaring mellom dekk og indre skjerm.

 

copy2.jpg

 

DSC_0022czxczxc.jpg

 

Så her har jeg måtte snitte det hele opp, og dra det opp, legg merke til snittet jeg har laget over hjul buen. Dette er den største biten for å få bilen til å ligge så lavt som mulig med evt luft senk. Med denne løsningen kan jeg senke bilen 200 mm. Og alikavell kjøre den rett fram og også ha en god sving radius.

 

DSC_0023dsfdsfdsffdgdfgfdg.jpg

 

Her er et slags før og etter bilde.

 

DSC_0002Redigertlite.jpg

 

DSC_0003RedigertLite.jpg

 

Men på etter bilde er ikke skjermen helt ferdig justert. Men ta en titt på neste bilde, så ser man det totale resultatet før svising, dvs her har jeg alt banket opp og svist den flippen som jeg har skåret ut.

 

DSC_0029hgjkfgjhgfhgfhgfhgfh.jpg

 

DSC_0030hgjghjghjiouiouio.jpg

 

Har desverre ikke tatt bilde når det hele var ferdig sviest, men resultatet ser ikke så gale ut. På de neste bildene er bilen senket omlag 200mm, det er mål tatt ut i fra en orginal 940, og da står bilen min på 19" men slik er det ikke teoretisk mulig å ha bilen uten at man har luft, man kunne ikke hatt bilen så lav som dette. Her har jeg faktisk fjærnet fjørene og gummiputen. =)

 

Men det kommer nok mere idèer under veis. Får forhåpentligvis Nye skjermer til bilen i løpet av uken, ettersom at disse som jeg alt har på bilen ikke skal brukes.

 

DSC_0012dsfsdfsdfsdf.jpg

 

DSC_0014lite.jpg

 

DSC_0011RedigertLite.jpg

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Hei. Da var det på tide med Oppdateringer.

 

Har jobbet hardt på de siste 2 ukene, og mye har også skjedd. Og det kan se trangt ut å klare å følge planen om å få til å få bilen ferdig sveist i løpet av Oktober. Men det er på den andre siden heller ingen umulighet. =)

 

Begynner med å vise et bilde som jeg ikke viste sist jeg oppdaterte, her viser jeg det hele med dekk.

 

DSC_0002lite-1.jpg

 

Det er enda mer arbeid igjen på indre delen av skjermene, men først må ytterskjermene breddes og gjøres ferdig før jeg kan sveise ferdig de indre delene. =)

 

Fortsetter litt med å vise hvordan jeg bygget opp festene til front platen, pga den så pass store intercooleren som jeg har, og som jeg er så vrang med å plasere slik som jeg gjør, så måtte det bygges om litt på lykte festene, Tidligere var det intercooleren som holdt fronten sammen, nå holder fronten Intercooleren, hehe... Er vel slik det skal være.

 

DSC_0006lite.jpg

 

Her er et bilde etter at jeg har sveist det hele sammen, har ikke slipt ned punktene enda, det skal jeg ta. =)

 

DSC_0028copylite.jpg

 

DSC_0026copylite.jpg

 

Fra tidligere så viste jeg vel at det var en glipe mellom dørene under listen. Skal no prøve å vise hvordan og hvorfor dette måtte gjøres. =)

 

DSC_0002jkjkj.jpg

 

Her er døren snittet opp.

 

Pil 1: Vinkelen ser noe snodig ut her, men slik endrer seg. Men det har med at jeg ikke har fått bøyd og bendet nok i flippe. Dette kommer seg. =)

 

Pil 2: Det er ned hit jeg har kappet, det fordi det er like langt jeg også har kappet ytre delen av døren. Så døren er kappet opp hele veien i fra vinduet begynner i bakant av døren, og hele vein ba hit. Tror det blir ca 3 meter med sveise punkt. Så det tar litt tid å sveise en dør og slipe.

 

DSC_0016medpilerlite.jpg

 

Dette er indre delen av døren bak, inn mot fører døren. Etter at døren er blitt dradd ut, er det en del vinkler som ikke stemmer.

 

Pil 1: Viser den orginale plaseringen

Pil 2: Viser slik den er nå.

Pil 3: Her har jeg også kappet døren nedlangs, det var for at vindus flaten skulle klare å legge seg inn mot taket. Det er masse vinkler som kødder seg når man bredder. Tro meg. Alle disse vinklene må man finne en løsning på, og her driver man ikke med glass fiber, man driver med høy varme, og faren for at stålet trekker seg er et faktum man også må tenke på.

 

 

DSC_0009nymedpilerlitej.jpg

 

Her er flippen ferdig sveist og dradd ut, når du ser ned langs døren. så samsvarer ikke stykket mellom opp og nede på avstanden, det har med linsen på kameraet å gjøre.

 

DSC_0023copylite.jpg

 

Så er det dags for enda et sett med Nye framskjermer. Årsaken til at jeg ikke bruker de jeg tidligere holdt på med er fordi jeg ikke var helt fornøyd.

 

Det tar lang tid å måle opp, og tillpasse framskjermer, det er ikke bare å snitte og sveise. Man har utrolig lite å gå ut i fra. Man kan ikke stole på framhjulene helt. Men med god hjelp av en kompis, så kom vi i havn, det tok totalt 4,5 timer bare å få det noe lunde på plass. Og derretter har det gått i sveising.

Når jeg sveiser tar jeg ingen sjanser, jeg vil ha minst mulig trekk i stålet, framskjermer er løse deler, de trekker seg veldig lett, så det trikset jeg bruker, som jeg tror mangen andre kaross arbeider og bruker, er å kjøle ned med Finger sliper, noen punkter en liten rekke, og sliper de i en engang, jeg sliper vært enkelt punkt. Dette for å unngå minst mulig trekk i stålet, på dette spaerer jeg også inn masse i sparkling senere, og faren for sig i sparkelen er også redusert betydelig. =)

 

Da begynner vi på igjen, jeg bruker kun orginal deler, ikke noe Veng eller annet kina kjaffs, her skal det være ekte svenskt stål, som i tillegg også passer, så jeg fikk levert en splett ny 940 orginal skjerm sist Fredag, Lørdag var den alt kappet opp. =) Galskap mener vel noen.

 

Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare hvorfor man kapper der hvor man kapper, og hvordan man kommer fram til det hele. =) Dette er ting jeg helt selv har funnet svar på, og svaret er ganske logisk viss man kapper feil på den første skjermen. Hehe...

 

DSC_0002Lite.jpg

 

Man må kappe i under kant i framkant av skjermen, dette for å lettere kunne leke med stålet, også for å kunne ha en plass å feste skjermen. =)

 

DSC_0008copylite.jpg

 

Viss du ser på bildet her, ser du 2 streker som er risset inn. De skal gå 90 grader ut i fra falsen på hjulbuen, og indre falsen på hjulbuen, det er ikke helt enkelt å få dette til, for hvordan skal man klare å mål 90grader på en bue?

 

DSC_0004copycrop90graderlitelitelit.jpg

 

Her ser du et eksempel. Igjen skal jeg treffe hjørnet på falsen oppe hvor skjermen slutter, det er vanskelig å forklare hvorfor det MÅ bli slik, men prøv og kapp feil, så forstår du hele greien da. =)

 

DSC_0004copy90gardercropskjermframl.jpg

 

Og her er andre siden.

 

DSC_0004copy90gardercropskjermbakli.jpg

 

Så starter vi oppmåling, det jeg ser ut i fra er hjulene, og i tillegg også en naturlighet, i tillegg samneligner jeg med hvordan det ser ut orginalt på min bruks bil som er en Volvo 940.

 

DSC_0008lite.jpg

 

Jeg bruker tape som følger falsene over hvor listene er, også måler jeg inn mot dekket, og merker meg et punkt, så gjør jeg tilsvarende på andre siden. =) Det blir masse løping fra side til side.

 

DSC_0009lite-1.jpg

 

Så klipper jeg til en stål bit som skal sveises inn, på lik linje med alt annet jeg har sveist, så legges også denne en til en. Ikke noe jalla med å legge stålet i bakkant, dette gjør jeg også for å ungå sig i sparkelen, man vil da kunne se kanten man har sveist bakom igjen i lakken senere.

 

DSC_0018lite.jpg

 

Så sveiser jeg underkanten av skjermen, den som ljeg snittet opp, som gjorde at man kunne flytte feste på skjermen lenger inn, man må ta begge sider av skjermen parallelt.

 

Så hiver jeg meg på bakre delen av skjermen, det snittet som går inn mot front ruten.

 

Så kommer den store oppgaven. Det som veldig mangen glemmer å vise når man bredder.

 

Det er falsen mellom døren og skjermen, den blir helt på tryne, så det må jo også rettes på.

 

For å finne den rette løsningen på snittet jeg skal lage, tar jeg en stål passer, lager avstand på passer hodet som går mellom skjermen og døren under speilet, for dette er skjermens null punkt. Så lar jeg passeren følge med samme åpning langs null punktet og nedover, en plass på veien vil den ene passer spissen treffe skjermen, og lage en ripe nedover. Dette blir da den delen som blir den ene linjen luft sagen skal skjøre, den andre linjen sagen skal skjere på er langs orginal falsen i skjermen, så da skjærer man altså ut en lang super tynn halv måne.

 

DSC_0026lite-1.jpg

 

DSC_0032lite.jpg

 

Så bretter man inn kanten, og punkter det hele igjen, Legg merke til hvor sinnsykt bra det ble, hehe... Gir meg selv litt skryt for den. For går te til pokkers her, ja så har jeg brukt en hel uke på noe som var bortkastet. Jeg vil ha det skikkelig.

 

DSC_0034lite.jpg

 

DSC_0033lite-1.jpg

 

Da var det oppdatert litt, no næremer det seg lange dager med Sparkling. Dette ser jeg frem til.

 

Må bare få si, at jeg har vært med på mangen andre biler tidligere, og vi har gang på gang klart å få til noen bra resultater, men dette er den første bilen jeg står og jobber alene på, alt er selv lært. Alt av løsninger og slik har jeg selv funnet ut av. Jeg har sveist på en bil før.

 

Jeg er utdannet og jobber som Elektrikker i dag. Men jeg har alltid likt å bygge bil. Jeg kjøpte denne 740 i totalt orginal stand av en Familie far på Sotra for snart 9 år siden. Jeg var nettopp fyllt 19 år den gangen, og fortalte denne familie faren som selv var litt bil intrisert, at dette skulle bli kansje Bergens tøffeste Volvo 740. Jeg skal ikke stå her no og påstå at jeg gjør alt riktig, og at jeg bygger den tøffeste Volvo 740 i Bergen, men det er ord gode venner har fortalt meg at jeg gjør. Hehe... Jeg har alltid vært en gutt som har likt å jobbe med hendene, og har hatt en uslåelig tollmodighet.

 

Takker alle som støtter meg i prosjektet. Målet er å få bilen på veien til Våren, men det er nok uten den motoren jeg har i bilen no. Planen er å plumpe oppi en helt enkelt trimmet B230Fk. Intercooler og slik skal brukes.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår