Gå til innhold

kapasitet b230 oljepumpe

Ranger emnet

maxis

Anbefalte innlegg

Jeg hadde også problemer med oljetrykket på tomgang, og lampa kunne til og med blinke til hvis oljen var ekstremt varm.

Løsningen er som du sier å skippe underspylinga, eller gjøre som meg skifte til mekaniske løftere og andre kammer, ingen billig løsning, men god.

Ellers går det jo alltids å bygge om til tørrsump da, noe som er enda dyrere.

Ang. oljepumpene er den SPM selger samme som Volvo.

Tror ikke det finnes oljepumpe med større kapasitet.

Det hjelper heller ikke å shimse opp pumpa, da trykket ikke er problemet, men volumet, det blir overhodet ingen forskjell (jeg shimset 2-3mm uten at det hjalp i det heletatt).

Mvh

Var det jeg tenkte ja.Da kan jeg like godt bruke b230f blokka(92mod) eller 90 mod b230ft blokka som jeg har liggende da de ikke har underspyling da.

Dette er et "budget bygge" som svenskene sier,så den enkleste løsningen blir det nok her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg hadde også problemer med oljetrykket på tomgang, og lampa kunne til og med blinke til hvis oljen var ekstremt varm.

Løsningen er som du sier å skippe underspylinga, eller gjøre som meg skifte til mekaniske løftere og andre kammer, ingen billig løsning, men god.

Ellers går det jo alltids å bygge om til tørrsump da, noe som er enda dyrere.

Ang. oljepumpene er den SPM selger samme som Volvo.

Tror ikke det finnes oljepumpe med større kapasitet.

Det hjelper heller ikke å shimse opp pumpa, da trykket ikke er problemet, men volumet, det blir overhodet ingen forskjell (jeg shimset 2-3mm uten at det hjalp i det heletatt).

B234 pumpa passer ikke i B230 blokka.

B234 har heller ikke underspylig, men det går vel å ettermontere.

Også har du balanseaksler på den...

Tror nok grunnen til at det er en annen blokk/oljepumpe er akkurat pga oljepumpa i B230 er for liten til å forsyne 16 hydrauliske ventiler....

Mvh

var det stempel eller kule på reduskjonsventilen på pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk snakker om høyvolums pumpe men med det jeg har sammenligna så er nyeste b230 pumpa helt identisk som på vanlig b23!

Da må du ta på deg brillene å ta deg en tur til i garasjen.

Drevene i B230 pumpa (Ikke alle, men i allefall på nyere motorer med underspyling) er 5-8mm bredere enn i B23 pumpa.

Det var stempel i pumpa, og jeg funderte litt på det der ventilen stenger jo ikke helt, det er 4 spor som den ligger mot i huset, slik at det kan passere en liten mengde olje.

Det blir heller ikke bedre om man bytter til kule og fjær da sporene sitter i huset. Jeg vet at det kan være broblemer med at stempelet henger seg opp, men det tror jeg er på eldre motorer (B20) der stempelet ikke er avrundet på toppen, slik at det kan danne seg en grad.

Jeg byttet også oljepumpa uten noen forandring...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider