Gå til innhold

Montering av turbo

Ranger emnet


zombiedick

Anbefalte innlegg

Går og sysler med tanken på å montere en liten turbo. Har lest en del på disse sidene og andre nettsider, og har fra før en viss peiling på saken. Men, har aldri holdt på med dette i praksis, og trenger derfor litt hjelp fra noen av de skarpe turbo-gutta her på forumet:-)

 

Hva trenger jeg av utstyr? Motoren er en 1,6 16v som er orginal og har 120hk. Det jeg tenker er rundt 150-160Hk, altså ikke noe overkill med behov for nye råder, stempler osv. Har noen forslag til et billig, fornuftig og ikke så alt for komplisert oppsett er jeg takknemlig for det.

 

En ting til, med mapping menes vel egentlig å programere hjernen om til de nye forholdene motoren jobber under? Er dette noe hvem som helst kan gjøre? Tenker da på firma som chipper biler, eller må man til en eller annen guru på akkurat denne motoren? Og det er vel mulig å bruke hjerne som sitter orginalt i bilen, når det er snakk om et så lite oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den turboen fra 1,9TD kan du fint bruke, tipper den er omtrent som en T25, og det vil passe fint på den motoren din. Du kan gjøre det så enkelt at du rett og slett lager en overgang fra det orginale grenrøret ditt.... En intercooler er jo bare fint, og med 0,3-0,4bar trykk da, så vil jeg tro du ikke behøver og gjøre stort annet... kanskje senke tenninga litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Peugeot 1,6 16v. Er det ikke samme turboene på en bensin og en diesel altså? Hva med turbo fra en A4 eller golf da? Tenker på den 150-180HK motoren. Forresten, hva er betegnelsen på den turboen?

 

Audi A4 1.8T har en turbo som heter K04 og den ladder orginalt 0,55 bar..

 

Anbefaler deg som nevnt over å ladde ca 0,3 - 0,4 og sette på en intercooler, oljekjøler, forsterka toppakning... Bytt også litt andre slitedeler når du først er i gang...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kay, høres greit ut det. Litt synd at jeg ikke visste dette tidligere for "as we speak" er bilen på verksted for å bytte register reim og vannpumpe! Kunne liksågodt tatt toppakninga da når registeret var av! har byttet på 8v selv tidligere, men på denne virket det mye mer komplisert og trangt, så da leverte jeg den bare inn...

En sånn K04 turbo, den kan man vel strupe ned med wastegaten eller noe sånn, fra 0,55 bar til 0,3-0,4 bar? Er det forresten en sånn intern wastegate?

Noen som vet hvor får man kjøpt en overgang/flens jeg kan montere på det orginale grenrøret? Det orginale grenrøret er to-delt, dvs like under toppen hvor den går fra 4 rør til 2 er det delt. Hvis det er plass, bør det jo være mulig å montere turboen "opp-ned" her, og bygge downpipe selv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kay, høres greit ut det. Litt synd at jeg ikke visste dette tidligere for "as we speak" er bilen på verksted for å bytte register reim og vannpumpe! Kunne liksågodt tatt toppakninga da når registeret var av! har byttet på 8v selv tidligere, men på denne virket det mye mer komplisert og trangt, så da leverte jeg den bare inn...

En sånn K04 turbo, den kan man vel strupe ned med wastegaten eller noe sånn, fra 0,55 bar til 0,3-0,4 bar? Er det forresten en sånn intern wastegate?

Noen som vet hvor får man kjøpt en overgang/flens jeg kan montere på det orginale grenrøret? Det orginale grenrøret er to-delt, dvs like under toppen hvor den går fra 4 rør til 2 er det delt. Hvis det er plass, bør det jo være mulig å montere turboen "opp-ned" her, og bygge downpipe selv????

 

Du kan strupe den ned ja.. Er wastegate på selve turboen... Flensen må du nok lage selv.. Dette er ikke så vanskelig... kjenner du noen som kan å sveise med tig apparat går det nok bra.

 

Turboen kan du snu og vende på så mye du vil..

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut dette! Da får det være planen framover. men har noen spørsmål til...

Olje; Hvordan gjør man det med tilførsel? Skal det gå olje til turboen, pluss retur? Og evt hvor kobler man seg til systemet? Ser for meg noe universalt som kan monteres der oljefilteret sitter...

Toppakkning; snakket med peugeot nå, og de var ikke begynt på bilen enda. Hva mener du med en forsterket toppakkning? En i stål som er litt bredere og senker kompresjonen? Eller en standard som bare er forsterket i forhold til en orginal?

Har en liten oljelekasje på motoren, men tror det er simmeringen på den ene kammen. Men, hvis det mot formodning er toppakkningen må jo den byttes, og da er det like greit å ta en sånn forsterket sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut dette! Da får det være planen framover. men har noen spørsmål til...

Olje; Hvordan gjør man det med tilførsel? Skal det gå olje til turboen, pluss retur? Og evt hvor kobler man seg til systemet? Ser for meg noe universalt som kan monteres der oljefilteret sitter...

Toppakkning; snakket med peugeot nå, og de var ikke begynt på bilen enda. Hva mener du med en forsterket toppakkning? En i stål som er litt bredere og senker kompresjonen? Eller en standard som bare er forsterket i forhold til en orginal?

Har en liten oljelekasje på motoren, men tror det er simmeringen på den ene kammen. Men, hvis det mot formodning er toppakkningen må jo den byttes, og da er det like greit å ta en sånn forsterket sak...

 

Olje: På blokka di er det sikkert en plugg du kan hente olje fra til turboen. Så må du ha en retur fra turboen og ned på bunnpanna di. Du må altså borre hull i bunnpanna og sette på en nippel.

 

Toppakning: Denne bør du helst forsterke da det blir mer "kraft" i motoren din og det vil slite mer. Du trenger nødvendigvis ikke senke kompresjonen. Jeg brukte doble orginale pakninger når jeg konverterte gamlebilen. Det fungerte greit nok...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her går det fort i svingene! Har sjekket med krb og peugeot sport, men ingen kan skaffe stålpakning. Tenkte jeg skulle spørre om dobbel, har hørt før at det skal funke.

Får prøve meg litt fram da, går ut ifra at det sikkert blir en del masing her inne når jeg får begynt på greiene....

Men foreløpig er det toppakkning og registerreim som gjelder (hvis det ikke er simmeringene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår