Gå til innhold

Montering av turbo

Ranger emnet


zombiedick

Anbefalte innlegg

Ok. Her går det fort i svingene! Har sjekket med krb og peugeot sport, men ingen kan skaffe stålpakning. Tenkte jeg skulle spørre om dobbel, har hørt før at det skal funke.

Får prøve meg litt fram da, går ut ifra at det sikkert blir en del masing her inne når jeg får begynt på greiene....

Men foreløpig er det toppakkning og registerreim som gjelder (hvis det ikke er simmeringene)

 

Vær også påpasselig med at bilen får nok bensin... Vist den begynner å kutte må du enten stille opp trykket på bensinpumpa eller sette på noen større dyser.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du trenger ikke noen stålpakning for de greiene der. Typisk at folk brøler ut om at man MÅ senke komp, kjøpe 1200 hesters bensinpumpe, 300 raders oljekjøler og scania 18hjuls intercooler med en gang noen nevner turbo.

Det økte sylindertrykket ved beskjedent trykk <0.3 bar takler alle motorer som er i god stand. Så lenge man ikke har tenningsbank holder de mest sansynlig mye mer også.

Kjøp boka "Maximum Boost av Corky Bell" Den dekker alt du trenger å vite mht. Turbokonvertering. Ta dog dimensjonering av eksos og IC layout med en klype salt om du går seriøst til verks.

 

og husk:

"Fast, Cheap, Reliable - pick two"

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Har forhørt meg allerede og det er ikke stålpakning å oppdrive uansett. Går vel an å få laget en, men mulig jeg bare sette på to nye orginale.

Bensintilførsel får komme hvis det viser seg å bli et problem, men etterhvert kan det hende jeg tar steget opp til 0,5-0,6Bar og fikser det som må ordnes i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det jo så bra her at kanskje jeg bare pøser på med litt andre ting også:-)

Bensindyse, er dette standard greier? Altså mine orginale leverer f.eks 200 cm2 eller noe sånt, og disse kan byttes ut med større dyser, som leverer mer bensin. Er det da sånn at man kan kjøpe brukt fra en annen type bil? Er det sånt at nye grønne bosch f.eks passer alle biler?

Og hva er dette med lav ohm osv?

Si at man monterer større dyser, trenger man da en kraftigere bensinpumpe? Eller kan man rett og slett koble på en bensinregulator og la det stå til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, en 106 GTi. Den orginale luftfilterboksen er tatt vekk, og det er montert cup innsug. Dette går rett inn i en stor boks mellom toppen og torpedoveggen liksom, tror det er innsuget.

Er det en fordel hvis det er MAP sensor kontra LMM??

Se her...:

http://www.pug-performance.com/pug-106-tuning.htm

 

Disse gutta kan Peugeot, hadde bilen min der når jeg kjørte 206...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å høre lett tenningsbank.

Jeg har fått det et par ganger når jeg har datalogget mot sprutet mitt og da kan man tydelig se det på grafen for bankesensoren men ikke nødvendigvis merkbart bak rattet. Det er dette som er litt skummelt da man kan kjøre med knock uten at man merker det.

De få gangene jeg har kjent det på motoren så kan man høre litt knitring/bobling og svak lugging. Dette kommer ikke sjelden når dreiemomentet peaker.

Har man skikkelig tenningsbank slik som de tøffeste gutta på gatebil som tror det er normalt at en motor bare holder 4 gatebiltreff kan man jo høre det på mils avstand.

Jeg har sett noen sveise et bremserør til blokka og føre det inn til kupeen med en "trompet" i enden for å letter høre knock. Vet ikke om det fungerer.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste å jøre når du er ute etter en så liten effektøkning med turbo er bare å bruke motoren som den er med lette modifikasjona..

Du kan glatt kjøre 0.5-0.6bar på org stempel og toppakning,om du får sjikkeli forbrenning i motoren.. Men 9.0-9.5:1 i kompresjon e max anbefalt..

-Få laga en flens på org eksos manifoil som passer på turboen.

-Få T stykke ved oljetrøkks sensoren og få dermed oljetilførsel til turboen,

og få laga en nippel i bunnpanna til oljeretur.

-Om vannkjølt så bare hente vann i T stykker på varmeapparat slanger.

-Monter en intercooler på en kjølig plass med luft strøm.

-Åpent luftfilter på luft masse el mengde målern.

-Rør fra luftmåler til turbo-intercooler-innsug osv..

-Så skaffer du tillegs sprut med 1 el 2 ekstra dyse fra GIK og tennings forskyver fra GIK og får montert og justert. Kommer vel på litt over 5lappa.

-Og 2.5 toms eksos hele veien. Og 2 potte.

-Veiv hus ventilasjon må føres på undertrykks siden av turboen eller ut i catch tank med filter på(eller hysj hysj ut i åpen luft).

-Og vakum til evt. dumpventil(retur dump kan anbefales om det ikke er MAP sensor) og ladetrykks måler hentes på innsug,etter gasspjeld.

 

Da har du vel budsjett hjemme konvertering..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår