Gå til innhold

Montering av turbo

Ranger emnet


zombiedick

Anbefalte innlegg

Okay. mye der eg ikkje forstår.... Men ok, har en viss peiling så det burde gå greit.

Sånn som ståa er akkurat nå har jeg et konisk åpent filter i en boks, type cup innsug, samt et effektanlegg montert. Anlegget er i dim 2 1/4" og har en mellomdemper og en bakdemper, katalysatoren er erstattet med et rett rør. Har også et nytt grenrør i samme serie/dim, men det er ikke montert.

Planen er som følger;

- Turbo, lurte på en fra en A4 TDi men fikk høre her på sidene at den ikke passer så bra til bensin motorer, så da lurer jeg på en standard fra 1,8T.

- Olje, dette tror jeg skal gå greit.

- Vann, mener du da til å kjøle turbo? Er dette en nødvendighet? Eller er det bare på "større" turboer/ konverteringer?

- Intercooler, tenkte å bare kjøpe en brukt fra f.eks saab eller noe og montere framme i støtfangeren, eller en ny på f.eks 50x20x6cm og montere samme plass. Dette burde vel være ok?

- Filter, her bruker jeg bare det jeg har. Men, har jeg forstått dette rett? Kan man montere filteret rett på turboen (med slange) eller må man ha en LMM etc før innsugsdelen på turbo? Eller kommer dette etter turboen, rett før luften havner i innsuget liksom?????

- Rør osv, her burde jeg vel ha spørsmålet over klart før jeg planlegger.... Men uansett 2-3" stålrør og silikonbend er vel ok?

- Tilleggssprut, dette har eg ikkje forstått tyttebæra av! En eller 2 ekstra dyser??? Trodde det var en dyse til hver av de 4 sylinderene som leverte en gitt mengde bensin. Hvordan fungerer dette, og hvordan monteres det? Er det mulig å kjøre med enda lavere trykk, og slippe dette, iallefall til å begynne med?

- Eksos, dette er ok.

- Dette med veivhus ventilasjon har jeg heller ikke peiling på og aldri vært borti. har hørt navnet oil catch tank før også, men vet ikke hva det er. En forklaring på dette, hvordan det virker, hvorfor man må ha det og hvordan det monteres hadde vært fint.

- Dumpventil er fint, så det må mann jo ha... Tror vi har konstatert med at det er MAP- sensor på denne bilen, uten at jeg er helt sikker på hva det er... Har rimelig kontroll på LMM eneste.

 

Ellers, så virker det jo greit detteuhhmmwhat?

Ser kanskje ut til å bli en god del mer omfattende enn først antatt, men det er bare kjekt det. Litt av greia er jo og få det til selv (med hjelp herfra)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan kansje høres ille ut,om du ikke sjønner alt. Men når du får et inblikk i alt så bi d strax ganske simpelt egentli.

 

-Turboen fra 1.9TDi kan nok sekkert funke men er beregnet på anna rpm områder og temperaturer så den 1.8t turboen blir bedre.

-Når det kommer til vanne,så gjelder det om turboen er vannkjølt eller luft kjølt,er den vannkjølt så må den ha kjølevann sirkulerende,men er lettest med luft kjølt for da er olje den eneske veska som må igjennom agregate.

-Di Saab intercoolerne funker nok bra,på str me et a4 ark. Kjøle sekkert nok tel et så lite oppsett.

-Luftfilter skal stå monter på LMM,som skal stå på innsugs siden av turboen. Lufta skal sugea gjennom den,itje presses gjennom.

-rørene i motor rommet burde du kartlegge kor di bør gå,og 2-2.5" rør er tykke nok. jo rettere linje di går i jo bedre,men nån bend sier d sæ jo sjøl at d må bli. :P

-Når det kommer til tillegsprut så er dette en "separat" motorstyring som funker side om side med det org motorstyringa,så dermed kjøres det med di orginale dysene + det monteres 1 eller 2 extra for å få nok bensin når ladetrykket kommer,men om du erstatter di org dysene med større dyser så kan du sekkert kjøre høveli trygt. Men æ ville heller gådd for ekstra dyser.

-Veivhus ventilasjon er ei lufting fra bunnpanna i motoren,for det dannes overtrøkk inni motoren og denne må ut.. catch tank e beste måte å fixe det.

orginalt går jo dette trøkke inn innsuge for å forbrenne extra gasser,men d er itje nødvendi.

 

Så da håpe æ at æ va t hjelp med detta..? Og ønsker lykke tel med bygginga..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP er perfekt å ha med dump. MAP måler trykk i innsuget så all luft inn i motoren registreres uansett om en dump lekker ut litt før spjeldet.

Angående hysteriet rundt åpen dump og LMM/MAF/VAF før dumpen er sterkt overdrevet.

Jeg har aldri hørt om noen som kunne bevise at kat eller motor skal ta skade av dumpventil uten å ha MAP.

 

For å forenkle konverteringen ville jeg brukt en AFPR i stedet for tilleggsprut. Billigere og nesten like bra om man fikler litt. Alternativt en E-manage for å få presset ut siste rest av de orginale dysene.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forenkle konverteringen ville jeg brukt en AFPR i stedet for tilleggsprut. Billigere og nesten like bra om man fikler litt. Alternativt en E-manage for å få presset ut siste rest av de orginale dysene.

 

 

Javel. Som sagt, det er meningen det skal være så billig og ukomplisert som mulig. Så ordet "forenkling" klinger svært bra:)

Hva er AFPR for noe da? Hvordan fungerer dette og hvordan monteres det?

Hva er E-manage? osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken når det kommer til åpen dump på biler med luft masse el mengde måler så dumper di jo ut oppmålt luft,og dermed pøses det på med bensin til denna lufta,og da bynner motoren og fuske.

Uønska nøkking og smelling i potte fra uforbrent bensin.

Retur dump blåser lufta inn mellom LMM og turbo innsuget og dermed går ikke oppmålt luft til spille.

 

En E-Manager er jo da foresten en styre enhet som styre eller jør det muli å endre alle vitale signaler i org ecu,og med det kan man si at man har d nermeste du kommer datasprut,og om du bare er ute etter å justere dysene så er en enkel piggy back ecu t dysene nok..

Men vil tru det letteste er tillegsprut, for det er minimalt avanserte greier som funke BRA.. Treng ikke være "professor" innen bil elektronik for å justere det sånn noenlunde inn.

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump er jo diskutert 30 ganger før. Jeg siterer meg selv fra en annen post:

 

Enda en post hvor folk påstår at dump ødelegger motoren, LMM, KAT, svir stempel, ødelegger lakken, sliter ned reservehjulet osv...

 

Vis meg et eksempel på hvor dette har skjedd.

LMM på Audi ryker jo uansett . Den tåler jo ikke orginalfilteret en gang.

 

Det er riktig at det går mer luft igjennom LMM enn hva som kommer inn i motoren, men dette er jo kun max et sekund.

ECU har jo en haug med andre parametre som spiller inn på hvor mye bensin dysene skal sprøyte inn. eks. spjeldsensor (som er lukket når det dumpes) og selve turtallet på motoren (som faller når man dumper) og ikke minst turbotrykk ( som forsvinner når man dumper)

En annen ting er at ved WOT så spiller både Lambda og LMM mindre rolle da motoren går i openloop og har ofte predefinert map for bensin og tenning hovedsaklig ut i fra turtall, turbotrykk og motortemp.

 

Har noen med WBO montert på bilen kunne målt at bilen faktisk går fett med dump ?

 

Det over gjaldt en Audi 1.8T men prinsippet gjelder alle biler.

 

Søk på AFPR så finner du vel noe. Enkelt og billig men begrenset mulighet for å "mappe"

E-manage er en piggyback.

Spør du meg er tilleggssprut så dyrt at man like godt kan gå for komplett datasprut.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-manager er mange piggy back i en..

En komplett datasprut koste fort 10-15lappa mens en tillegs sprut og tenningsforsyver koste 5 lappa.. + detta e snakk om budsjett turbo på en 1.6 peugeot,itje som at d treng no data sprut.. bi fort di dyraste 50hk man vurdere. dump greier kan diskuteres i onde år og enda ik komme fram til enighet,så der gidd æ itje bynne engang.

 

Googla AFPR og fant ingenting vetti på det.

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En piggy back er en styre enhet som lar deg endre signaler i f.eks org motorstyring og dermed jør den org motorstyringa "justerbar".. Du vrir signalene så di opfattes og mottas annerledes av ECU..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert dette. Men andre ting har også skjed den siste tiden.

Driver og undersøker mulighetene for å importere en tilsvarende motor fra utlandet ettersom det er en skjelden bil. Og har alliert meg med en kompis som jobber på cylinder service. Blir muligens litt mer omfattende, med smidde stempler iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ble litt tull rundt akkurat dette prosjektet ettersom det viste seg at en sånn motor et veldig vanskelig å skaffe! Håper på å få tak i en fra danmark iløpet av vinteren.

I mellomtiden kom jeg over en Golf II Gti 16v med en 8v motor med turbosett ferdig montert. Ble kanskje litt spontant, men jeg kjøpte i allefall den... Når jeg fikk den var det aller meste demontert, eneste som var i orden kan du si var motoren til en viss grad. Hele interiøret var plukket ut, og et skikkelig bur sveiset inn. Bilen skulle egentlig brukes i gatebilserien, men jeg kommer til å registrere bilen så snart turboen, bur samt racingstoler og seler er godkjent.

 

På denne bilen er det montert et BLT/ Oettinger turbokit. På midten av 80- tallet drev et firma i Oslo området ombygginger av nye GTi 8v med dette turbosettet, og godkjente de før salg. Ergo er det masse dokumentasjon og godkjenning bør være en smal sak. Det gir 160Hk/ 210nm @ 0,6Bar. På denne er det montert en MF2 tilleggssprut og en EMS6 Tenningsforskyver, samt at motoren er totalt overhalt og forsterket, samt at toppen er dekomponert (frest ut av forbrenningskammer), stålpakning og diesel toppbolter uten strekk. Dette, så snart en skikkelig IC er montert, skal kunne sørge for at 1,3- 1,5 Bar bør være fullt mulig.

Fikk montert en ekstra Cosworth dyse her om dagen, og kjørt den litt på 0,7 bar. Det flyttet overaskende bra på seg, så når trykket dobbles skal dette bli veeeeeldig morro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår