Gå til innhold

Porten inn eller ut av kassa, spiller det noen rolle?

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Som topic sier, spiller det noen rolle om røret er på innsiden eller utsiden av kassen?

 

Skal bygge dB-kassen til pandaen denne uka og har ikke plass til å ha røret på utsiden, MEN jeg vil gjerne ha den på utsiden mens jeg tuner porten, og når jeg har fått riktig lengde så vil jeg sette den ned i kassen.

 

Går dette greit? Har aldri prøvd selv om det er noe forskjell. I teorien skulle det jo ikke ha noe å si men..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier, spiller det noen rolle om røret er på innsiden eller utsiden av kassen?

 

Skal bygge dB-kassen til pandaen denne uka og har ikke plass til å ha røret på utsiden, MEN jeg vil gjerne ha den på utsiden mens jeg tuner porten, og når jeg har fått riktig lengde så vil jeg sette den ned i kassen.

 

Går dette greit? Har aldri prøvd selv om det er noe forskjell. I teorien skulle det jo ikke ha noe å si men..

 

Har ikke noe å si har jeg erfart :) Men du må jo huske volumet porten tar opp :P

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt her blir det ikke lett aa tune kassen slik ettersom tuningfrekvensen vil endre seg naar porten blir flyttet inn i kassen.

I tillegg vil det gjerne bli faseproblemer mellom port og element, avhengig av plassering, retning osv.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt faseproblemer kan det nok bli, men når det er snakk om å bare flytte porten fra utenpå til inni kassa kan jeg ikke med min beste vilje tro at det vil bli grusomme problemer av det.

 

Som HiFonic sa må du huske på volumet av porten. Kan avhjelpes ved å skru fast tilsvarende bjelke e.l. i kassa mens du tuner, for å ta den ut igjen når porten skal "inni". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noe grunn, for att faseproblemene blir større av å ha porten stikke ut enn inn, fase feilen skulle bli den samme.

 

Men når du tuner porten stikkende ut, så vill "toppen" bli spissere når du dytter porten inn i kassa.

Siden da blir kassa litt mindre uten att du forlenger porten for å kompansere.

 

Men hvor mange liter tar porten? Hvor følsom er suben ved 1L mindre kasse på samme port?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange liter porten tar kommer jo helt an på porten da ;)

 

Men får jo se hva jeg gjør, blir nok litt prøving og feiling, men vil gjøre det så effektivt som mulig frem til helgen hvertfall, så kan jeg prøve og feile mer etter det.

 

Mulig at jeg klarer å finne en løsning hvor jeg kan ha porten på utsiden av kassen, men er jaggu ikke sikker på om det går med tanke på plass.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broder fikk utregna en kasse til en Stroker 15" for 7-8 år siden. Ble regna ut etter hvilken musikk han hørte på, forsterker type, bil osv. Den kassen ble på 60L og med 2x4" rør som var både inn og ut av kassens frontplate. Dette spillte vanvittig bra iallefall. Husker ikke hva kassa ble tuna til..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broder fikk utregna en kasse til en Stroker 15" for 7-8 år siden. Ble regna ut etter hvilken musikk han hørte på, forsterker type, bil osv. Den kassen ble på 60L og med 2x4" rør som var både inn og ut av kassens frontplate. Dette spillte vanvittig bra iallefall. Husker ikke hva kassa ble tuna til..

Hva hadde dette med saken å gjøre ? hehe

 

Jeg vet hvilken frekvens den skal tunes til, bare ikke helt hvordan jeg skal få det til pga plassen..

 

Kassen skal bygges så stor som jeg får plass til i bilen, og porten brukes til å tune til den frekvensen jeg er ute etter, men skal jo ha plass til to forsterkere også.

Og om jeg bruker aeroport så bruker jeg full lengde i første omgang, og så kutter jeg cm for cm til jeg får det resultatet jeg er ute etter. Men dette blir utrolig tungvindt å gjøre så lenge porten er inni kassa.

 

Mens noen her sier at jeg kan kompensere for størrelsen til porten med en trekloss så blir kanskje det like gæli når porten blir mindre og mindre så må jo klossen også egentlig det. Så da må jeg jo kanskje åpne kassen hver gang likevel, hehe...

 

Nei, blir nok til at jeg lager en justerbar slotport da ja.. så får vi jo se :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde igrunn ikke noe med saken å gjøre. Men sa bare ifra at det er flere som har brukt med rør utvendig av kassa, så det går an.

Oki, jeg skal jo egentlig ikke ha den ut av kassen når kassen er ferdig, det var derfor jeg spurte om det her, for jeg ville prøve å tune kassen med røret ut, og når dette var klart ville jeg sette røret inn, men det blir tydeligvis litt for tungvindt. Med tanke på volum osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår