Gå til innhold

skrangling på tomgang

Ranger emnet


bcrazy

Anbefalte innlegg

Hei har en 244 med en b19a motor. Den har gått 174.000. Etter at motoren har gått på tomgang en stund begynner det å skrangle noe voldsomt. Har sjekket at det ikke er noe løst på eksosen. Høres ut som det kommer fra inni motoren. Når motoren belastes forsvinner lyden. Det høres på en måte ut som tenningsbank. Når jeg legger meg under bilen kan det høres ut som det kommer fra clutch huset. Kan det være utløserlageret? Lyden er den samme enten bilen står i fri eller om jeg har clutchen inne og bilen står i gir. Har også lurt på om det kan komme fra noe "løst" i topplokket, men lyden kommer fra lenger ned i motoren. Dersom det hadde vært en stempelpinne el.l ville vel lyden har forværret seg ved belastning?

trenger råd!

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

Hei har en 244 med en b19a motor. Den har gått 174.000. Etter at motoren har gått på tomgang en stund begynner det å skrangle noe voldsomt. Har sjekket at det ikke er noe løst på eksosen. Høres ut som det kommer fra inni motoren. Når motoren belastes forsvinner lyden. Det høres på en måte ut som tenningsbank. Når jeg legger meg under bilen kan det høres ut som det kommer fra clutch huset. Kan det være utløserlageret? Lyden er den samme enten bilen står i fri eller om jeg har clutchen inne og bilen står i gir. Har også lurt på om det kan komme fra noe "løst" i topplokket, men lyden kommer fra lenger ned i motoren. Dersom det hadde vært en stempelpinne el.l ville vel lyden har forværret seg ved belastning?

trenger råd!

 

Jeg har samme greiene når min b19a er kald.

Jeg tror det er giroverføringen, siden jeg kan høre at det "klakker" i den, om jeg bøyer meg under bilen.

 

det ser ut som overføringen har en stor gummi foring, eller kloss.. Jeg har aldri mekket noe særlig, så jeg vet ikke helt.

men jeg tror min gummi foring til giroverføringen er litt utgiret, og at den derfor sier klakk klakk, når den treffer "endeveggene" til overføringen.. dvs de veggene man vanligvis treffer om man flytter giren helt til en av sidene.

 

sjekk hva tomgangs turtall du har, det kan gjerne hjelpe å øke dette, om det er for lavt.

når jeg tok mitt på ca. 1000rpm, forsvant klakkingen.

 

dette er bare midlertidlig løsning, til jeg får byttet ut motor/gir med noe som ikke bruker så mye olje/bensin.

 

jeg venter bare på en bra motor som ikke koster mye mer enn bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår