Gå til innhold

Får bilen på veien idag!

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Etter et ublidt møte med AutoSpeed her i Tromsø, som nesten vraket Accorden min, har jeg nå fådd den så godt som EU-godkjent uten anmerkninger hos NAF. AutoSpeed anslo ca. 12.000,- i reperasjoner for å kunne godkjenne den, men jeg var lutfattig og lat, og lot ting seile sin egen sjø. Til slutt ble jeg stoppet av folkene med Blå Saftblander på taket, og de var så vennlige å ta skiltene mine inn til Biltilsynets forvaring.

 

Så kom plutselig ånden over meg igjen, og jeg tok ovennevnte EU-kontroll hos NAF, og det eneste de kunne anmerke var: Slitt bærekule, øvre og nedre VF, og begge broforingene bak. Disse delene er nå skiftet, og jeg skal på etterkontroll om 3 kvarter og så skal jeg troppe opp hos Biltilsynet og hente skiltene mine tilbake! Litt kjipt at de skal ha 900,- i gebyr for å hente skiltene ned fra hylla, og gi de til meg :(

 

Skal se om jeg også klarer å få lagt ut noen (bedre) bilder av bilen etterhvert, mest sannsynlig imorgen.

 

Until next time: "sladd med måte!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som om biltilsynet og NAF er greie å ha med å gjøre ang. godkjenning.. er som som de sier i reklamen at de ikke er ute etter å finne feil og mangler for det tjener de jo ikke noe på. I motsetning til ei bilsjappe.

Har samme erfaringer sjøl, er mye enklere og billigere hos NAF/Biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Fikk skiltene mine igår! Var ute og lodet litt også; sinnsykt kos å være ute og lode med god-bilen min! :)

 

Skal ordne litt småfiks på den idag, bytte lyspærer og slikt.

 

Og bilder kommer så snart jeg får låne digitalkameraet til kompisen min. Later! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Beklager at jeg ennå ikke har klart å skaffe bilder av sleden min, skal ta meg sammen nå! I det siste har jeg faktisk begynt å fantasere om totalrenovering av Accorden min, including:

 

-Muligens mere senking (Er bare senket småpatetiske 60mm nå)

-7x17" Integral A2-felger i gull finish med 205/40-17

-Toyota Vanvittig Blå' lakk (Den har egentlig et annet navn)

-Rense lister bort

-Rense dørhandtak bort

-Rense det siste Honda-merket bort

-Blå lysdioder under

-Xenon bodykit fra USA (dyr frakt, snufs. Er ikke sikker på at dette selges i europa engang)

-Rense baklyktene bort (!) og erstatte de med dioder

-Sandblåse bilen under, grunne, og lakke

-Krome delene i hjulopphenget, eventuelt bare pusse og lakke de

-Senke komp. til 9:1 og "bare slenge på turbo, vann/methanolinnsprøytning, og lystgassanlegg"

-Motorsykkeltanklokk i alu

-Lage blå instrumentbelysning med dioder

-Lamda, eksostemp, og ladetrykkmeter med blå belysning det også

-Rive bort sotingsfilmen

-Pluss eventuelt det som måtte dukke opp av idéer i hodet mitt

 

Skal jo gå på skole til høsten, så dette er egentlig en fin mulighet til å parkere Accorden i garasjen for vinteren og bare renovere, rustsveise, trimme, forbedre og generelt bare bygge den råflott!

 

Og hovedgrunnen til dette nysette "lyset" i bil-verdnen min, er ganske enkelt at jeg vil se trynet til kompisen min som mobber meg hver dag med: "bla, bla, du kan ingenting, du vil aldri bygge en rå bil, du har ingen skills, osv. etc." være fornedret i smerte når han legger sine øyne på en '87 Accord verden aldri har sett maken til! Da skal jeg le ham opp i trynet, og tyne vettet av HAM siden han "bare" har en 1988 Audi 90 Coupé! Rett og slett drive ham på samme måte som han har gjort med meg! Tro om han ville gjort noe med Audien sin da? :)

 

Huff, ser bilen min for meg nå, der den står i skumringen på Prostnesset og skinner vakker blå, i en nydelig kontrast til de gullfargede felgene, og jeg bare inkasserer lovord fra alle og enhver! :) DET må da være Nirvana!?

 

Vedlagt: noen gamle bilder av Accorden tatt i en mørk garasje på vinteren. Bedre enn ingen bilder i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda A20A4 motor, 12 ventiler (2 på innsug, en på eksosen), 9,3:1 i komp, enkel overliggende kamaksel, ikke VTec :( 122 hk @ 5500 RPM, 166 NM @ 5000 RPM, bruker 0,6 på langkjøring, skal ha blyfri 98 osv. Sikkert noe jeg har glemt å si om denne evighetsmaskinen, men jeg har HELE verkstedmanualen som Honda Motor Company ga ut med denne bilen, og tro meg når jeg sier at ALT om ALT på hele bilen står i den! Alt fra "demontering av askebeger" til "tenningsjustering"! :) Den er virkelig god å ha! Bilen har gått 231.000 km nå, uten så mye som å hoste! :) *Glede*

post-2019-13804851587354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår